ik heb al vanalles geprobeerd.
4jaar geleden liep die goed, ging rijdend de garage binnen. ik reed met een golf diesel, dus die motor intresseerde me niet, kon er niks van gebruiken als donor. ondertussen is de diesel weg en stond die benzine hier nog.
toen ik die buiten haalde ging die hoog en toeren (choke) en viel dan dood.
de eerste pogingen om te herstellen gaven geen resultaat omdat die voet dus lek was, waar weet ik niet, had zelf al eens kit geprobeerd (die natuurlijk door benzine is weggespoelt.
had toen ook al een carb wissel gedaan.
nieuwe voet erop en de auto reed, beroerd en tam, maar die reed.
de auto dan toch gekeurd gekregen en een week gereden voor die niet meer bleef draaien.
carbu dan gewisseld door een andere en die liep gewoon. dacht ik: fijn, t is opgelost. mijn gereinigde carbu en nieuwe voetpakking lossen het op.
ondertussen hoog verbruik gekregen (10l/100km, zuinige rijstijl). ter info, mijn 78'er capri verbruikte 8L/100km met de vouw caravan eraan. dus wat die golf doet is abnormaal.
gene tijd gehad voor te kijken, en ondertussen viel de auto een paar dagen later stationair stil.
dus thuis, de 'werkende' carbu eraf en de andere 'defecte' er weer op. had daar het deksel van een 3de carbu al eens op geschroeft, en alle kanaaltjes waar ik aan kon vrijgemaakt.
auto liep als een raket. ondertussen ontsteking eens vervangen, motorruimte gereinigd met VEEEEL water, en dan de auto gaan droogrijden.
ding draaide op 2poten (normaal, alles is nat), 100meter in mijn straat viel die stil. met geen stokken aan de praat te krijgen. half verzopen volgas op stationair aan 500rpm draaiende gekregen en met slippende koppeling zo naar huis. veel geplof in uitlaat en luchtfilterdoos
stroomverdeler was water in gekomen, dus alles droog gemaakt. auto bleef niet meer draaien, enkel volgas ging die nog.
carbu eraf, en de andere weer op. van die bleek de stationair schroef verdwenen te zijn (tja, dat die dan niet blijft draaien, kan ik geloven). die gevonden op het subframe, gereinigd, nieuw rubber erop en weer erin gedaan.
bij het verwijderen van de auto carbu, dan toch gemerkt dat een vacuumslang was verdwenen, eentje met een schroef erin om af te doppen. (afgeploft met backfire?).
terug gestoken, maar bleef toch nog niet goed draaien en plofte in de uitlaat.
nu zit de originele er weer op, met de stationaire mengselschroef er weer in, rijd aardig nu maar heb er gewoon geen vertrouwen in. ik heb al tevele gehad dat alles opgelost leek en een week later toch weer ellende.
met een ECU zou ik weer een digitaal display kunnen maken waar het verbruik enzo kan in weergegeven worden, dat kan ik niet met carbu. onderdelen worden ondertussen ook al zeldzaam, dus bouw ik liever om naar iets anders.
in de toekomst zou een standalone electronische ontsteking er ook op kunnen komen. het is vooral voor bij te leren dat ik dit wil experimenteren.
het inpluggen van een fabrieksoriginele ECU heb ik ook geen probleem mee.
mijn opel asccona 15jaar geleden had ook zo een pierburg carbu en die stond ook elke 3maand open met de motorkap. als die reed, ging die wel heel goed. maar altijd van korte duur.
sinds ik capri rijd en met webers heb gewerkt, zijn die toch veel betrouwbaarder.
En als je 1 tip op internet vind is het wel: pierburg kliko in, weber erop
Op 14 maart 2020 18:08:25 schreef Shiptronic:
Als uuitelkaar halen en inelkaar zetten voldoende is om 2 weken van het probleem af te zijn, zie je iets over het hoofd. blijkbaar heb je voldoende carbs om 1 goede te maken. Dat lijkt me goedkoper/simpeler , die dingen kunnen prima draaien.
ja en nee.
de originele is heel ingewikkeld, zitten 2 veren en 3 armpjes op de choke en 2 vacuumpotjes.
mijn 1.3 carbu

de 2de carbu is basis simpel. bimetaal rechtstreeks op de chokekklep, geen vacuumpotjes, geen veertjes. doodsimpel eenvoudig carbu. wil het liefste met die rijden (is de voor foto, ondertussen is die zo proper als bovenstaande).

hier zie je op dat chokehuis, niks van veertjes of hendels die meedraaien

nadeel: de waterdarmen passen niet op het chokehuis, dus rijd zonder choke rond.
de 3de carbu is ook zoals de mijne, maar ontbreekt de gashendel aan de rechterkant.
bij een 1.6 en 1.8 zit de carbu er normaal op en komt de gaskabel op de gashendel.
bij de 1.3 zit die omgekeerd gemonteerd, en hebben ze op de as nog een andere gashendel gezet. kan de 3de dus enkel deels monteren

links een 1.6 carbu, 1 gashendel.
rechts een 1.3 carbu, met 2 hendels. op mijn auto wordt die extra rechtse gebruikt