Philips B7X43A hulp gevraagd

maartenbakker

Special Member

Op het eerste gezicht zou ik Ghrrrundig zeggen, maar ik ben niet helemaal thuis in de wat oudere Duitse numerologie.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had vergeten om een weerstand van 1 van de 50 uf condensatoren te solderen. Deze opnieuw gesoldeerd. Vorige maand heb ik in deze radio 3 nieuwe 50 uf condensatoren geplaatst en heb 1 vermogensweerstand vervangen door 2 in parallel geschakelde weerstanden die samen 32 K worden.

Dus opnieuw gesoldeerd en spanning op de radio gezet, weer knisperend geluid uit 1 speaker.

Zie bijlagen.

Groeten,

Sven

O.a. de Grundig radio's 85, 87, 88, 92, 101
Wat betreft de b7x43a: eerst de spanningen opmeten...

[Bericht gewijzigd door Arco op 17 maart 2020 16:26:57 (39%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Nu meet ik maar over 1 elco 5 V. Ook wordt er een bruine weerstand erg warm.

Het is ook raar dat er weerstanden van 2200 ohm en 33K ohm over zitten terwijl er op het schema 120 ohm en 10 K staat.

Zie bijlagen

Nu heb ik net ontdekt dat ik op de wisselstroomstand stond te meten, dus ben overgegaan op het meten van gelijkstroom. Klassieke fout.

Meet nu over een elco 195 V

Geleidelijk nam de spanning toe

Zie bijlagen

Er is in ieder geval al het nodige in 'gerommeld' zo te zien...
(die dikke blauwe en groene draden heeft Ome Frits er niet ingezet... ;) )

Weerstanden kan inderdaad een verkeerde waarde inzitten, of die is ooit aangepast in een latere revisie.
Meet nu eerst de spanningen +1...+5 eens.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Haha, ik houdt er persoonlijk ook niet van, maar ik wou hem nog in zn orginele jasje houden, en het was een aardig gepriegel.

De spanningen zijn Als volgt:

Cap 1 : 195,3 V = meetpunt 3
Cap 2 : 54,1 V = meetpunt 2
Cap 3 : 239,2 V = meetpunt 1
Cap 4 : 161,7 V = meetpunt 4

Nu kan ik moeilijk uit het schema halen wat welke condensator is.

Lijken dit goede waardes?

En waar zit de 8 Uf elco precies?

Met vriendelijke groeten Sven

Ps zie bijlagen

En Arco trouwens bedankt voor de verlichtingsplaat het ziet er goed uit;)

Bij de B7x14A (mono versie) zit een chassis plattegrond:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Dat komt doordat het een Duitse documentatie is, die hielden er andere standaarden op na.

Overigens zijn de B7X14A en de B7X43A in principe identiek. Ik heb zelfs een door Philips omgekatte in handen gehad.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er waren wel heel wat licht afwijkende versies. Zo zijn ze er met en zonder verlicht Philips logo, en met "FM Stereo" als logo of gewoon als tekst...
De Duitse variant was aan het 'Capella' op de glasplaat te herkennen. (Je zou verwachten dat 'ie in Duitsland de B7D43a zou heten, maar nee...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

En waar zit de 8 Uf elco precies?

Ergens in een hoek van het chassis. Weet niet meer welke hoek.

De spanningenstaan gewoon op het schema. En ze verschillen als de radio in AM of in FM mode staat.

+3 = 240 volt of 225 volt.
+4 en +5 = 252 volt of 237 volt.
+2 = 255 volt of 240 volt.
+1 = 290 volt 0f 285 volt.

Als jij goed gemeten hebt zijn al jou spanningen dus veel te laag. Geen wonder dat de radio raar doet. Vooral de spanning op condensator 2 is heel erg raar laag. Of die condensator is heel erg rot. Die trekt zo ontzettend veel stroom dat alles onderuit knalt. Dat kunnen die weerstanden niet hebben zijn daardoor waarschijnlijk defect. Door de enorme belasting is je gelijkrichtbuis waarschijnlijk ook niet helemaal tof meer.

Ik zou die hele niet originele voedingsbende van condensatoren en weerstanden en rare draden er uit slopen en vervangen door nieuwe componenten met de waarden uit het schema. Ik zou niet gelijk de gelijkrichtbuis vervangen. Of die stuk is is namelijk helemaal niet zeker. Met een scoop kun je even kijken of beide dioden in de buis nog werken of dat er een defect is. Met een hele zwakke gelijkrichter speelt de radio gewoonlijk ook nog wel. Weliswaar slecht en zacht maar werken doet het toestel wel. De voedingsschakeling is waarschijnlijk ooit aangepast omdat er iets niet helemaalgoed meer functioneerde. Ze hebben er andere weerstanden ingezet om via een omweg je juiste spanningen te maken zonder de echte fout er daadwerkelijk uit te halen. Een beetje klunzig dus.

Je zult wel moeten hobby-en. Dit model condensator is natuurlijk niet meer te krijgen. Je kunt die grote C laten zitten en loskoppelen en aan de onderzijde nieuwe condensatoren van 47µ 400 volt verstoppen. Je kunt ook het huisje openmaken, binnentroep er uit en het hele spul vervangen door nieuw. Kijk daar wel mee uit dat je alles daarbinnen goed isoleert. Het zijn hoge spanningen waar je mee werkt en met vuurwerk sloop je al snel de onvervangbare voedingstrafo.

Ik denk dat als je het voedings gedeelte in orde maakt de radio weer speelt als een tierelier. Misschien tref je dan nog een zwakke ecc85 aan en waarschijnlijk zijn de blauwe elco's in de decoder een beetje slecht geworden. Meestal blijft bij deze radio's alles gewoon goed werken.

.

Echt kapotte bus-elco's zie je zelden. Ik vervang ze soms uit voorzorg door een 100+50uF (omdat ik die nog heb liggen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Echt kapotte bus-elco's zie je zelden.

Mee eens maar de voedingsspanningen zijn hier wel heel erg extreem vind ik.

De condensatoren die er in zitten heb ik net vervangen. Dit zijn 3 gloednieuwe elco”s van 50 Uf. De oude behuizing had ik leeggehaald, en de 3 elco”s erin verstopt. Toen de oude behuizing erover geschoven.

Is het aan te raden om de gelijkrichterbuis door te meten?

Met vriendelijke groeten,

Sven

Wisselspanning voor de EZ81 meten (2x 280V), en gelijkspanning erna meten (+1, 285/290V DC). De spanning tusen +1 en +2 moet ongeveer 40V DC zijn.
Als de spanning tussen +1 en +1 veel hoger is, zit er waarschijnlijk ergens sluiting in de radio. (of een van de UGT's is kapot)
Als de AC/DC van de buis te laag zijn, en spanning tussen +1 en +2 is veel kleiner als 40v, dan is de buis versleten.

Je kunt 'm ook even proberen met C92/C93 los (die buiscondensatoren willen nog wel eens doorslaan)
De EZ81 wordt trouwens nog steeds nieuw gemaakt, o.a. door JJ

Was die buselco echt kapot? (je ziet dat zeer zelden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

@Arco: Voopr je die metingen gaat en daarmee dingen uitsluiten moet de TS eerst de juiste weerstanden monteren. Anders wordt het niets.

Hallo,

De buselco heb ik vervangen omdat deze de goede waardes niet meer had.

Ik heb de spanningen over de secundaire kant van de trafo opgemeten. Dit is de wisselspanning voor de ez81. Ik kom op 277 V en 276 V.

De gelijkspanning na de buis is 235 V en blijft omhoog gaan.

Zie bijlage

[Bericht gewijzigd door SvenTech op 18 maart 2020 17:23:51 (16%)]

Als de spanning langzaam blijft stijgen is dat meestal een teken dat de EZ81 versleten is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Aha, ik zal morgen eens een nieuwe EZ81 er in doen. Daarna de metingen opnieuw uitvoeren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Tot nu toe allemaal bedankt voor de reacties en hulp.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Ik heb de nieuwe EZ81 erin gedaan, helaas zonder resultaat. Ik zal de wisselspanning voor de buis eens nameten, en de gelijkspanning na de buis.

De wisselspanning voor de buis is 2 x 280 V.

De gelijkspanning na de buis is 1 x 290 V

[Bericht gewijzigd door SvenTech op 19 maart 2020 15:46:09 (25%)]

Wat bedoel je met 'blijft langzaam stijgen'?
(Dat 'ie een paar volt stijgt is normaal, met stijgen bedoel ik tientallen volts...)

Om de verdere metingen uit te voeren zul je zoals reeds verteld eerst de weerstanden met hun juiste waarde moeten vervangen als die niet klopt.

[Bericht gewijzigd door Arco op 19 maart 2020 15:45:42 (36%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

De gelijkspanning na de buis steeg eerst met tientallen volts steeds verder omhoog tot 240 V

Waarom is het handig om de weerstanden te vervangen? Vroeger heeft hij het met deze opstelling altijd gedaan. Uit 1 speaker kwam toen geluid. Nu heb ik de buselco, de teerknollen van de audiotransformatoren, en de weerstand over de buselco vervangen. Nu knispert hij alleen maar uit 1 speaker.

Wat is nu mijn volgende stap? Wat raden jullie aan? Ik zal eerst morgen de platenspeler controleren. Zo kan ik vaststellen of het de versterker is die kapot is of de fm/ am module.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Dat 'ie in deze configuratie wel goed gewerkt heeft, had je nog niet verteld!... ;)
PU is snel getest: even aanraken met je vinger en je hebt brom (of niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Waarom is het handig om de weerstanden te vervangen

Omdat jouw voedingspanningen onzettend afwijken. Op punt 2 heb je 52 volt gemeten en dat zou minimaal 240 volt moeten zijn. Dat is een ontzettend groot verschil. En de +2 is de voedingspanning voor je mengtrap en je eindbuizen. Op vijftig volt is het echt geen wonder dat die radio niets doet.

Om de fout te vinden moet je van bepaalde zekerheden uit kunnen gaan. Een van die dingen is het voedingsgedeelte. Als je niet zeker bent dat dat goed is kun je niet verder zoeken door dingen uit te sluiten. Jouw weerstanden kloppen al niet. Het zijn de verkeerde die misschien nog wel gesneuveld zouden kunnen zijn ook. Dit hoeft niet de reden te zijn dat de je maar vijftig volt meet. Waarschijnlijk zelfs niet. Maar je moet ergens een begin maken.

Als je auto niet goed rijd omdat hij een lekke band heeft ga je niet zuiger nr drie er uit slopen om te controleren. Ondanks dat de auto altijd goed gereden heeft.

Dus begin met de voeding in orde te maken. Als er zo veel stroom loopt dat de spanning zover inzakt is er echt iets goed mis. De weerstanden in je voeding kan ook niet zoveel stroom voeren. Bij jou zal er in weerstand R75 bij 200 volt spanningsverschil dus 1,6 ampere lopen. En komt neer op 300 watt. Dat kan dus helemaal niet. R75 verdampt zo ongeveer meteen.

Dus of je meet fout of er is iets heel erg mis. Een van je ugt's is stuk, er ligt een eindbuis in sluiting of weet ik wat. Eerst moeten gewoon die spanningen goed zijn. En wat ik al zei: Ze kunnen die weerstanden aangepast hebben om een andere fout in de radio te compenseren.

Als je metingen kloppen zit er vrijwel zeker ergen s een fikse sluiting in je radio. Waarschijnlijk omdat de radio wel werkte heb je die er ingemaakt. Loop dus ook je eigen hobby werk even na.