Philips B7X43A hulp gevraagd

Hallo,

De buselco heb ik vervangen omdat deze de goede waardes niet meer had.

Ik heb de spanningen over de secundaire kant van de trafo opgemeten. Dit is de wisselspanning voor de ez81. Ik kom op 277 V en 276 V.

De gelijkspanning na de buis is 235 V en blijft omhoog gaan.

Zie bijlage

[Bericht gewijzigd door SvenTech op woensdag 18 maart 2020 17:23:51 (16%)

Arco

Special Member

Als de spanning langzaam blijft stijgen is dat meestal een teken dat de EZ81 versleten is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aha, ik zal morgen eens een nieuwe EZ81 er in doen. Daarna de metingen opnieuw uitvoeren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Tot nu toe allemaal bedankt voor de reacties en hulp.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Ik heb de nieuwe EZ81 erin gedaan, helaas zonder resultaat. Ik zal de wisselspanning voor de buis eens nameten, en de gelijkspanning na de buis.

De wisselspanning voor de buis is 2 x 280 V.

De gelijkspanning na de buis is 1 x 290 V

[Bericht gewijzigd door SvenTech op donderdag 19 maart 2020 15:46:09 (25%)

Arco

Special Member

Wat bedoel je met 'blijft langzaam stijgen'?
(Dat 'ie een paar volt stijgt is normaal, met stijgen bedoel ik tientallen volts...)

Om de verdere metingen uit te voeren zul je zoals reeds verteld eerst de weerstanden met hun juiste waarde moeten vervangen als die niet klopt.

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 19 maart 2020 15:45:42 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De gelijkspanning na de buis steeg eerst met tientallen volts steeds verder omhoog tot 240 V

Waarom is het handig om de weerstanden te vervangen? Vroeger heeft hij het met deze opstelling altijd gedaan. Uit 1 speaker kwam toen geluid. Nu heb ik de buselco, de teerknollen van de audiotransformatoren, en de weerstand over de buselco vervangen. Nu knispert hij alleen maar uit 1 speaker.

Wat is nu mijn volgende stap? Wat raden jullie aan? Ik zal eerst morgen de platenspeler controleren. Zo kan ik vaststellen of het de versterker is die kapot is of de fm/ am module.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Arco

Special Member

Dat 'ie in deze configuratie wel goed gewerkt heeft, had je nog niet verteld!... ;)
PU is snel getest: even aanraken met je vinger en je hebt brom (of niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom is het handig om de weerstanden te vervangen

Omdat jouw voedingspanningen onzettend afwijken. Op punt 2 heb je 52 volt gemeten en dat zou minimaal 240 volt moeten zijn. Dat is een ontzettend groot verschil. En de +2 is de voedingspanning voor je mengtrap en je eindbuizen. Op vijftig volt is het echt geen wonder dat die radio niets doet.

Om de fout te vinden moet je van bepaalde zekerheden uit kunnen gaan. Een van die dingen is het voedingsgedeelte. Als je niet zeker bent dat dat goed is kun je niet verder zoeken door dingen uit te sluiten. Jouw weerstanden kloppen al niet. Het zijn de verkeerde die misschien nog wel gesneuveld zouden kunnen zijn ook. Dit hoeft niet de reden te zijn dat de je maar vijftig volt meet. Waarschijnlijk zelfs niet. Maar je moet ergens een begin maken.

Als je auto niet goed rijd omdat hij een lekke band heeft ga je niet zuiger nr drie er uit slopen om te controleren. Ondanks dat de auto altijd goed gereden heeft.

Dus begin met de voeding in orde te maken. Als er zo veel stroom loopt dat de spanning zover inzakt is er echt iets goed mis. De weerstanden in je voeding kan ook niet zoveel stroom voeren. Bij jou zal er in weerstand R75 bij 200 volt spanningsverschil dus 1,6 ampere lopen. En komt neer op 300 watt. Dat kan dus helemaal niet. R75 verdampt zo ongeveer meteen.

Dus of je meet fout of er is iets heel erg mis. Een van je ugt's is stuk, er ligt een eindbuis in sluiting of weet ik wat. Eerst moeten gewoon die spanningen goed zijn. En wat ik al zei: Ze kunnen die weerstanden aangepast hebben om een andere fout in de radio te compenseren.

Als je metingen kloppen zit er vrijwel zeker ergen s een fikse sluiting in je radio. Waarschijnlijk omdat de radio wel werkte heb je die er ingemaakt. Loop dus ook je eigen hobby werk even na.

Heb nu alle buizen behalve de diode buis eruit gehaald en weer de spanningen over de 3 elco”s gemeten. Ik kom nu boven de 300 V.

Zie bijlagen

Betekent dit dat er een buis is die sluiting maakte? Wanneer de buizen erin zaten zakte de spanning helemaal in.

Met vriendelijke groetn,

Sven

Arco

Special Member

Dat kan,

Er kan ook een verlopen weerstnd in zitten (heb je de juiste waardes er nu weer in teruggezet?)
Je kunt ook de stroom meten die de voding moet leveren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Dat de spanning inzakt met de buizen er in is logisch. De hoogspanning wordt dan immers belast!

Welke spanningen meet je nu op de plaatsen volgens het schema +1 t/m +5?

Jammer dat even langsgaan momenteel niet gaat anders was je welkom met die radio.

[edit] B vervangen door +

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Betekent dit dat er een buis is die sluiting maakte?

Kan maar hoeft niet. Buis kan ook volledig opengestuurd worden doordat het rooster zweeft of via een rotte koppel C aan de plus hangt.

Edit:

Dat de spanning inzakt met de buizen er in is logisch

Is waar, maar van 250 volt naar 50 volt is een wel een extreme inzakker.

Hugo Welther

Moderator

Dat is extreem en klopt ook niet. Wordt er wel juist gemeten.

Mooiste is schema pakken en de spanningen er bij zetten het weer hier posten.
Het is een beetje gissen wat de TS bedoeld met punt 1 etc.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Er zitten ook weerstandswaarden in die ver afwijken van het schema; zo kun je niet meten of de spanningen kloppen.
(@Hugo: ik neem aan dat je +1...+5 bedoelt i.p.v. B1...B5?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het is een beetje gissen wat de TS bedoeld met punt 1 etc.

@Hugo: Zo heten de spanningen in het schema. Daar staan echt alle belangrijke waarden in. Je hebt zelf dat deel van het schema geupload.

Die radio's reviseren is geen rocket science ofzo. Je moet alleen wel methodisch te werk gaan. Als je huis gaat bouwen begin je ook niet met het neerleggen van de dakpannen op lucht.

Bij elk apparaat begin je dus ook met in orde maken van de voedingsspanningen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 30 maart 2020 08:42:21 (10%)

Hugo Welther

Moderator

Op 30 maart 2020 08:36:04 schreef Ex-fietser:
[...]

@Hugo: Zo heten de spanningen in het schema. Daar staan echt alle belangrijke waarden in. Je hebt zelf dat deel van het schema geupload.

Die radio's reviseren is geen rocket science ofzo. Je moet alleen wel methodisch te werk gaan. Als je huis gaat bouwen begin je ook niet met het neerleggen van de dakpannen op lucht.

Bij elk apparaat begin je dus ook met in orde maken van de voedingsspanningen.

Ik weet het. Er staat hier ook een collectie gereviseerde antieke radio's en versterkers.

Als het verschil in +1 en +2 zo groot is kan het alleen in de eindtrap zitten.
Overigens moeten dan de overige spanningen na +2 ook zo laag zijn. +1 en +2 (+2 via de smoorspoel wikkeling) worden alleen in de eindtrap gebruikt. +3 t/m +5 zijn afgeleid van +2.

Opnieuw meten met alle buizen, behalve de eindbuizen erin.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Volgens TS zijn de 120 Ohm en 10k weerstanden in de voeding vervangen door 2200 Ohm en 33k; zo krijg je nooit een kloppende meting...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heeft er iemand een site waar ik deze vermogensweerstanden kan kopen? Zodat ik deze kan veranderen.

Zelf doe ik als hobby sleutelen aan transistoren en arduino”s programmeren. Radiotechniek is voor mij helemaal nieuw.
Bedankt voor jullie hulp. Ik vind het erg leerzaam

Ik zag trouwens dat er ook meerdere weerstanden niet helemaal kloppen(bujvoorbeeld een weerstand op het decoderlamp printje). Deze waardes kon ik dan niet terugvinden in het schema.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Hugo Welther

Moderator

Er kunnen altijd afwijkingen zitten in de waarden in het schema en de werkelijkheid.
Dit soort radio's waren tijdens het productie proces ook aan wijzigingen onderhevig. Door voortschrijdend inzicht kunnen component waarden wijzigen. Er werd dan een wijzigingsblad uitgegeven die men bij het schema kon voegen.

Conrad heeft vermogens weerstanden, anders ff een PM kijk ik wat ik heb liggen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Shiptronic

Overleden

je kan ook een paar weerstanden parallel zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Er kunnen altijd afwijkingen zitten in de waarden in het schema en de werkelijkheid.

Ja, maar niet zulke enorme verschillen, zeker niet bij vermogens weerstanden...
(120 -> 2200 Ohm en 10k -> 33k is nogal een verschil...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Jawel hoor, als het zo uitkwam. Philips bracht dan wijzigingsbladen uit.

Hethangt natuurlijk ook van de schakeling af. Als een waarde compleet onlogisch is en de radio mogelijk verknutseld, is het verstandiger om het schema te raadplegen. Als de kans groot is dat wat er in de radio zat, origineel is, dien je de waarden aan te houden die je in de radio aantreft en niet die in het schema staan dat mogelijk van een andere revisie of uitvoering is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Jawel hoor, als het zo uitkwam. Philips bracht dan wijzigingsbladen uit.

Dat een vermogensweerstand bijna 20x zo hoog in waarde wordt heb ik nog nooit meegemaakt anders... ;)

(verschil tussen +2 en +4 is 3v; met 2200 Ohm wordt dat bijna 60v...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com