Probleem Asus zenbook ux301la notebook

Dit topic is gesloten

Hallo,
Ik heb een probleem met deze laptop, namelijk ik krijg Windows wel geïnstalleerd op de SSD maar hij start niet op van de Windows boot manager terwijl de Windows boot manager optie wel in de bios aangegeven staat. De laptop heeft orgineel een raid configuratie van 2x 128gb. de laptop is corrupt geworden en dus was ik genoodzaakt om Windows opnieuw te installeren. Maar ik zie bij de installatie als.ik beide schijven in raid of ahci instel, maar 1x 128gb staan. Terwijl er 2 128gb ssds in zitten. Als ik er 1 uithaal en dan Windows wil installeren detecteert die helemaal geen opslag.
Ik heb Windows 8.1 installatie geprobeerd en die van Windows 10.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Wat is het probleem hiervan en hoe kan ik dit fixen.

Schijf stuk of juiste driver ontrbeekt, wellicht heb je op tweakers.net meer kans op succes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

drivers voor raid heb je idd nodig voor windows, en beginnen om in de controller bios een raid configuratie te maken met de 2 disks zodat je er een os op kunt installeren. als je de disks hebt gewist dan moeten ze eerst vrij zijn om weer ingezet te kunnen worden, ofwel niet meer in een oude raid configuratie staan, heeft 1 van de 2 disks dat nog werkt het niet. als de ssd stuk is, dan werkt hij elders ook niet, probeer in een werkend w8 of w10 systeem computer beheer eens, onderaan de lijst met disks moet hij dan bijstaan, actief of niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan in de bios nergens iets vinden om een raid configuratie te maken.
ook krijg ik windows niet geinstalleerd op een usb zodat ik vanaf die usb in windows kom.

Ik ga nu nog even testen met een windows to go usb stick

[Bericht gewijzigd door marc1200 op zondag 22 maart 2020 14:18:05 (16%)

ik kan wel in ubuntu komen met een opstartbare usb stick

Ik heb windows er nu op via een windows to go stick. ik heb de sata configuratie in de bios teruggezet naar ahci en nu zie ik in de windows schijfbeheer 2x 128gb als ik de sata configuratie in de bios op raid zet dan zie ik maar 1x 128gb

RAAF12

Golden Member

Je kan alleen RAID 0 instellen op de laptop. Dat heet striping en verbetert de prestaties. Op de Asus site staat de manual. Dat laatste heb ik erbij geschreven in het kader van de zelfredzaamheid.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 26 maart 2020 21:26:02 (23%)

raid 0 telt de capaciteit op, dus zou je 256GB moeten hebben. dat is snelheid, maar geen redundantie. regelmatig backuppen dus.

vergeten

Golden Member

Komt het nou echt niet bij je op om de Asus site eens te bezoeken?

?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Tja, terwijl het antwoord op het UX301LA probleem ook zo te vinden is met Google.

kwoot

Fixed it. Installed Intel Rapid Storage Technology, ran program, it gave me the option to add the second disk to the array in Raid 0 or Raid 1. Took about 30-40 minutes and I was striped. Non-destructive - built the array like HP controllers do in servers, no downtime. Get about 920mb/sec now. :)

/end kwoot

Op 27 maart 2020 21:25:46 schreef vergeten:
Komt het nou echt niet bij je op om de Asus site eens te bezoeken?

?

Ik heb een Asus Zenbook en toen deze een week oud was, ben ik 2 weken aan het mailen geweest met Asus om de boel werkend te krijgen. Dus ik snap dat het lastig kan zijn.. Asus website lijkt handig maar de linkjes en drivers zijn niet altijd juist aan elkaar gelinkt.

Ja ik gebruik van begins af aan al de Asus website. Ik heb nu via een Windows to go USB stick Windows 10 op.de laptop. Als ik dan in de bios de sata modus op.raid zet kan ik het Intel rapid storage manager programma installeren. Maar vervolgens zie ik maar 1x 120gb. De andere wordt op een een of andere manier niet herkend

na starten krijg je bios, en heel even erna de bios van de raid controller. terwijl dat menu voorbij komt moet je vaak een toetsencombi gebruiken om in die bios te komen. eenmaal erin kun je disks selecteren en koppelen aan de raid configuratie. pas als je een configuratie hebt ziet het OS die als 1 disk. in W10 is het geen probleem, maar naarmate een OS ouder wordt en je nieuwere hardware gaat gebruiken willen de drivers dan moeilijker worden. soms moet het OS dan raid controller drivers hebben met installeren.

Oke, dat menu lijkt er bij mij niet te zijn. Heb alle toetsencombinaties geprobeerd.

RAAF12

Golden Member

BIOS instellen,herstarten, Ctrl-i en dan create volume

Hugo Welther

Moderator

Eigenlijk een onderwerp voor Tweakers zoals Maarten al aangaf.
Via een PM kreeg we ook al de melding.

Slotje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten