Variabele spanningen samenvoegen

Beste mensen, ik heb een vraag en wellicht is het dom en onmogelijk maar toch...

Ik ben aan het spelen met mijn kleinzoon met magneten spoelen. We hebben een zestal spoelen waar omheen een zestal magneten omheen draaien. Een soort van dynamo. We hebben de spoelen verdeeld in drietal en in serie gezet. We hebben dus zogezegd een twee fasen. De zogezegde fasen geven een variabele spanning af welke wisselstroom is... In het begin dachten we dat het niet werkte... Totdat we de meter van dc naar ac zetten. We hebben gemiddeld een 11 volt ac (de spoelen zijn niet even gelijk en her en daar vandaan getoverd) die we naar een dc spanning willen omzetten. De bedoeling is om hierna als het werkt en we het begrijpen om een kleine windmolen te bouwen. Nu word het geheel door een kleine elektromotor aangedreven. De motorsnelheid varieert omdat deze op baterijen werkt..
De vraag is dus, hoe kunnen we de wisselspanning van gemiddeld 11 a 12 volt ac x 2 (spoelgroepen/fasen) omzetten naar een stabiele dc voltage. Is het mogelijk om zoiets te bouwen waarbij de inganspanning kan variëren van bijvoorbeeld 11 tot een 36 volt ac met een wellicht regelbare maar niet gelijk noodzakelijke 12 tot 24 volt dc.

Ik heb al veel gelezen hier maar mijn specifieke vraag niet nergens terug kunnen vinden. Ps ik ben niet schoolgaand of een student wat blijkbaar belangrijk is maar een man op leeftijd die naar alle waarschijnlijkheid uitgeleerd is maar een kleine uitdaging tegemoed wil gaan met mijn kleinkind. Bij hoorbaar dank.

Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar je wilt dus een twee fase gelijkrichting.
Onderstaande gelijkrichter is geschikt voor een enkele fase, bij twee fase en kun je twee van dit soort gelijkrichters nemen.
Of een driefase gelijkrichter waarvan je ze niet alle drie hoeft te gebruiken.
Een drie fase gelijkrichter kun je zelf het beste zelf maken, commercieele gelijkrichters voor drie fase zijn meestal van erg grote stromen welke jij niet kan opwekken en derhalve niet geschikt zijn voor jouw experiment.
Een zelfgemaakte gelijkrichter stel je samen uit 4 of 6 dioden voor drie fase.
Over de positieve en negatieve gelijkspanning kun je een elektrolitische condensator plaatsen om er een rimpelvrije gelijkspanning van maken.
Waarom wil je perse gelijkspanning hebben?

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 16 maart 2020 03:10:14 (39%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Goedemorgen, dank voor het antwoord. De kleine heeft een trein die via de rails gevoed wordt zodoende de 12 volt. Hij is in de zomer jarig en ik wil gaande weg onderzoeken wat er allemaal benodigd is voor een kleine windmolen die ik hem wil geven als bouwpakket.

Voor nu is het spelenderwijs leren en ontdekken. Ik moet toegeven dat ik er in mee ga maar helaas heb iker weinig kaas van gegeten daar ik 41 jaar als schilder mijn brood verdient heb.

U zegt drie fasen betekent dit dan dat de door u getoonde schema driemaal gebouwd moet worden? En omdat we twee groepen spoelen hebben van drie stuks welke ongelijk in grote en dikte, deze zijn afkomstig uit schakel relais, vertaald dit zich dan in zes van dergelijke schemas?

Wij hebben dus 6 spoeltjes in totaal twee groepjes van drie spoelen die achter elkaar aangesloten zijn, plus-min-plus-min-plus-min bij de huidige motorsnelheid die we niet weten geven ze 11.08 en 8,9 volt wisselspanning. Dit willen we samenvoegen tot een gelijkspanning.

Ik hoop dat het zo mischien wat duidelijker is. Wellicht dat u of iemand anders ook weet wat de waarden van de componenten ongeveer moet zijn.mijn excuses voor het ietwat omslachtige maar bij gebrek aan kennis is dit mijn best.

Groet, Herman K

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Driefazig is nogal gebruikelijk, ook bv. in de alternator van een auto. Schema's zijn er wel te vinden van hoe er daar wordt gelijkgericht. (edit: tekening hieronder geeft perfect weer waar ik aan dacht - dank!)

Maar er is niets dat u daartoe verplicht, men kan de zes spoelen in iedere mogelijke configuratie aansluiten. Heel wat ruimte voor experimenten!

Kijk misschien ook eens in dit draadje:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141087

Wel heb ik mijn twijfels bij het voeden van een modelspoorbaan met windenergie: het staat me voor dat er voor zo'n locomotiefje al gauw enkele watts nodig zijn, kies uw windmolen niet te klein! Het zou nuttig kunnen zijn om met de molen een batterij te laden, en daaruit dan de spoorbaan te voeden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Goedemorgen, de windmolen staat los van het leer/experiment. Dat komt nog. Voor nu is het spelen en ontdekken.

Lambiek

Special Member

Op 16 maart 2020 02:40:17 schreef Ouwerot11:
Ik ben aan het spelen met mijn kleinzoon met magneten spoelen.

Leerzaam. :)

We hebben een zestal spoelen waar omheen een zestal magneten omheen draaien. Een soort van dynamo. We hebben de spoelen verdeeld in drietal en in serie gezet.

Je zou zoiets kunnen maken, goede sterke magneet nemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Als je na gelijkrichting DC hebt zal je met zoiets kunnen experimenteren.
De converter geeft een stabiele uitgangsspanning en is instelbaar.

benleentje

Golden Member

Voor beter en passend advies is het toch beter als je even tekent hoe je de spoelen nu hebt staan en hoe je ze hebt door verbonden. Want ik denk dat je met 2 fase iets anders bedoelt als wat ik onder 2 fase verstaat. Dus daarom graag een tekening.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja of je maakt een paar foto's van wat je nu hebt gebouwd. Het is ook mogelijk om gewoon een driefasen dingetje te maken door zoals jij dat noemt drie groepjes van twee spoelen te maken. Dat is een beetje wat lambiek bedoeld.

Ik denk dat dat wat jij twee fasen noemt eigenlijk misschien een 1 fase generator is. Komen er uit jou dynamo nu maar twee of drie draden? maak een paar foto's. Uit jou verhalen kan ik die info niet halen.

In de zelfbouw windmolen wereld wordt vaak de term PMG gebruikt, ofwel Permanent Magnet Generator. Ik heb daar wel bouwbeschrijvingen van gezien waar ook dat gelijkrichten werd uitgelegd. Misschien moet je daarop eens googlen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein