Vraagje over dimmen 12 V SL lamp

Voor mijn bootje en thuis (nood)-verlichting, ooit 6 SL lampjes 220 V /ca 10 w, omgebouwd om op 12 V= (accu)te werken. Doen het prima. Kon het schema even niet vinden, maar zal dat plaatsen hier als ik het tegen kom. Schema stond in een oude KIJK en is gewoon een oscillator met natuurlijk een ferrietspoel. Nu vond ik het licht soms wat te fel en wilde het kunnen dimmen. Dat dimmen kan met een regelbare voeding, maar minder stroomverbruik krijg ik dan niet echt en 6 regelaars bouwen, wil ik eigenlijk ook niet. Zelfs tot bijna 6 V blijft de SL lamp werken. Op zich ok dus en mooier licht dan met LED. Echter probeerde ook een andere manier, nl een magneet op de spoel en dat bleek ook te werken en kreeg daardoor precies het lichtnivo en lichtkleur die ik hebben wilde en reductie van het stroomverbruik tot ca 75%. Zal wel werken met verzadiging v/d spoel, maar nu vraag ik me af of dat schade kan geven aan de spoel enz. Lijkt me niet, maar weet dat niet zeker. Opstarten werkt ook, met de magneet er op en bediening is simpel, schuif gewoon de magneet (uit een HD)op de ferrietkern.

Vraag is dus of dat schade kan geven, want het lijkt me een nogal wat alternatieve dim-manier.

LiA (Leven is Avontuur)

zolang de stroom terugloopt is het nog goed, kan ook de andere kant opgaan en de driver eruit stoken. je verandert met de magneet de waarde van de spoel, zelfinductie zal sterk veranderen.

evengoed, ik zou het hele PL spul eruit gooien en een ledstrip erin zetten, dimt beter met laagspanning DC en kleuren zijn tegenwoordig goed. de lichtbron heeft overigens een hekel aan opstarten met te lage spanning, blijven de einden van de buis dus lang blauw dan zal ie snel overlijden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat, Testman, is niet echt een antwoord op mijn vraag. Het opstarten gaat trouwens ok en via een simpele manier ook op de standaard manier, zonder magneet.
SL-licht vind ik gewoon aangenamer dan LED-licht en bevat niet zoveel naar blauw licht, en is warmer. LED's lijken ok, maar of ze dat ook echt zijn? Ook dat snel overlijden betwijfel ik en de "driver" is gewoon een power NPN transistor, die niet eens warm wordt.

Nou ja, was gewoon een vraag over een wat andere manier van dimmen enz.

LiA (Leven is Avontuur)