HP 3468A 6,5 digit multimeter start niet op.

Tidak Ada

Golden Member

Ik hen hier een HP 3468A multimeter staan, die bij inschakelen even wat vage tekens op het LCD laat zien en dan ophoudt.

Ik heb de interne (geheugen?) accu nagemeten die geeft 3,8V af.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken en wat er aan de hand kan zijn?

@mods: Kan de titel gecorrigeerd worden? er moet '6½ digit' staan

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 16 maart 2020 21:41:04 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

LCD's worden aangestuurd met een wisselspanning. Is dat aanwezig bij de segmenten die moeten oplichten? (met zwart licht)

U vraagt wij draaien: Ik gok op een gare voeding. meter doet een poging om op te starten en dan geeft de voeding het op . Ik zou dat als eerste testen. Service manual wordt braaf door keysight gehost op hun site. Is het trouwens geen 5.5 digit meter?

Tidak Ada

Golden Member

Ha Titatommeke,

Op zoek naar de manual kwam ik ergens die 6½ digit tegen, maar je hebt gelijk, het is toch 5½digit.

Die voedingsspanning is iets waar ik ook aan heb gedacht, maar aangezien ik zo'n 300 pagina's servicedoc plus 100 pag. operaters manual heb, hoop ik op een wat concreter start punt, vandaar mijn oproep aan de ervaring op het forum.

Geel luiheid, maar de bekende bomen in het bos

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 maart 2020 22:18:51 schreef Tidak Ada:

Geen luiheid, maar de bekende bomen in het bos

Meten of de voeding weer stilvalt kan zelfs op een luie manier.. en zonder de meter open te maken. Hang er eens een verbruiksmeter, wattmeter of A meter tussen en meet of de meter al dan niet blijft verbruiken.
Of de telefoon pick-up spoel in de buurt van de voeding houden en even op de scoop kijken of de voeding blijft draaien..

Tidak Ada

Golden Member

Die telefoonspoel zal weinig opleveren met een lineaire voeding.
Dit ding is uit de jaren '80 en toen werd er nog niet zo geschakeld in de voedingen, zeker niet in gevoelige meetapparatuur.

Er zit overigens wel beweging in het display: Voor die korte tijd dat het oplicht, springen de symbolen willekeurig over het schermpje. Meestal zijn het fragmenten van de 13(?)-segments karakters, die je ziet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het open maken en zoeken naar de fouten is toch het leukste van heel de hobby? Schijnbaar komt het net zoals bij de 3456A, 3457A, 3478A en dus ook de 3468A het voor dat je ROM chip de geest gegeven heeft.
Zie hier het bijhorende stuk op eevblog forum. Dus dat zou ook zomaar de oorzaak kunnen zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Zier er toch ietwat somber uit, als ik dat lees. Een duidelijk geval van 'slijtmijt'. Maar met het huidige huisarrest kan het een nuttige bezigheidstherapie zijn. Helaas heb ik 0% ervaring met ROM’s en zeker met het uitsolderen van die dingen. :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †