Aansluiten transportband

Dag allen,

Het is al lang geleden dat ik op school wat over elektriciteit geleerd heb.
Ik kocht onlangs een transportband, en weet nu niet hoe ik hem moet aansluiten.

Er zit een mij onbekende stekker op.
Het ziet ernaar uit dat het 3 x 220V is, maar ik ben niet zeker.

Kunnen jullie eraan uit mbv de foto's in bijlagen?
Hij heeft vooruit, achteruit en twee snelheden.

Mvg,

En de laatste...

Alvast bedankt!!

Aan deze (overigens zeer duidelijke ) fotos van de schakelaar en de motor heb ik niet zoveel.
Belangrijk is een duidelijke foto van het motorplaatje.

Het lijkt me een ster-driehoek schakelaar met een omkeerschakelaar.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 17 maart 2020 17:29:42 (19%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat is inderdaad een goed idee;)
Bedankt reeds voor de snelle reactie!!

Sven

GJ_

Moderator

Die is voor 3x230V
Twee snelheden.

Eén schakelaar voor inschakelen en richting, één schakelaar voor toerental.

Op 17 maart 2020 19:29:49 schreef Svenno:
Ik neem aan dat het zo moet?

Zo in elk geval niet.
Je moet 3 fasen hebben.
En je netspanning moet 3x 130/230 Volt zijn. Dus 230 tussen de fasen.
De kabelschoentjes zijn orgineel.......maar niet zo erg goed aangesloten.

De aarde/aarddraad MOET met groen-geel dat mag niet met zwart.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 17 maart 2020 19:43:41 (15%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Damn, tuurlijk.
Even vergist. Anders staat er 380 op.
Bedankt!

Ik doe dus gewoon L1-L2-L3 en hoop dat ze in de goede richting zitten...

Nog eens bedankt!

ik hoop dat je in BE zit dan, want in NL kom je geen of zeer amper nog 230V krachtnetten tegen. deze motor is 130/230V, dus 230V in ster, 130V in driehoek. met een 3x 400V krachtnet zal de motor dus overlijden. als de motor een 230/400V model was kon het wel, dan kun je in ster 3x 400V erop zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan heb ik dus toch een probleem.
Het is hier 230/400V

Ik heb dat ding bij een oude boer gehaald, maar kan me niet voorstellen dat die nog 130/230V had.
Ik zou niet weten waar dat nog bestaat.

Andere motor zoeken is de enige oplossing zeker?

Op 17 maart 2020 19:54:08 schreef Svenno:
Damn, tuurlijk.
Even vergist. Anders staat er 380 op.
Bedankt!

Ik doe dus gewoon L1-L2-L3 en hoop dat ze in de goede richting zitten...

Nog eens bedankt!

Nee dus. geen 400 Volt (of 380) maar 230 Volt tussen de fasen.
Waar woon je? Misschien is hier iemand die weet of je daar 3x 130/230Volt hebt.

De motor kan NIET omgezet worden naar een andere spanning.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Leuven (Wilsele dorp)
Het is hier echt wel 230/400.

Miljaarde, wat een miskoop.
Op zoek naar een andere motor, maar dat zal ook niet eenvoudig worden vrees ik.
Beter een andere transportband kopen denk ik...
Miserie...

Shiptronic

Golden Member

Andere motor of transformator ertussen, die eerst optie is goedkoper.

Als de rest nog bruikbaar is, nieuwe motor zal rond de 100 euro kosten. Wat voor bouwvorm zit erop ?

[edit] oeps 2 toerentallen, dat word lastiger.

FO? https://www.elektromotoren-online.com/frequentieregelaars/fr...kW-400Volt

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 17 maart 2020 22:00:53 (22%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vraag is of je 2 toerentallen nodig hebt, anders kun je gewoon een normale 3 fase motor kopen. FO is een optie.

GJ_

Moderator

Op 17 maart 2020 20:15:21 schreef testman: deze motor is 130/230V,

nee. Deze motor is voor 3x230V

Op 18 maart 2020 08:01:00 schreef GJ_:
[...]nee. Deze motor is voor 3x230V

in twee configuraties waarbij ie 1440 of 2860 RPM draait, maar alletwee 3x220.

Op 17 maart 2020 21:07:22 schreef Svenno:
Beter een andere transportband kopen denk ik...

Overweeg om een 5HP frequentie omvormer te kopen.

(de motor doet 3HP bij 220V, dat is ongeveer 3.5A. Als je een 3HP FO zou kopen dan kan die maar iets van 1.9A aan omdat ie dat kan bij 400V!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met een andere motor ben je meteen van die ellendige kabelschoentjes verlost. Twee cm lang, ongeïsoleerd en met de waterpomptang iets aangedrukt.... Het is maar goed dat er nog een deksel op het aansluitkastje zit anders zouden de draden zo uit de schoentjes waaien.

Shiptronic

Golden Member

Op 18 maart 2020 12:45:30 schreef herbert116:
Met een andere motor ben je meteen van die ellendige kabelschoentjes verlost. Twee cm lang, ongeïsoleerd en met de waterpomptang iets aangedrukt.... Het is maar goed dat er nog een deksel op het aansluitkastje zit anders zouden de draden zo uit de schoentjes waaien.

?? Ik zie nergens de motor aansluitingen, alleen maar van de schakelaars?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 18 maart 2020 08:22:50 schreef rew:
[...]Overweeg om een 5HP frequentie omvormer te kopen.

(de motor doet 3HP bij 220V, dat is ongeveer 3.5A. Als je een 3HP FO zou kopen dan kan die maar iets van 1.9A aan omdat ie dat kan bij 400V!)

Gewoon een FO passend bij het motorvermogen. Als ik het goed lees is het 1,5 / 2PK, dus een 1,5kW FO is voldoende. Wel een nemen met een 230V voeding, dus één fase in, drie fasen uit.

Een 5,5HP (4kW) op 230V is niet te krijgen (of erg zeldzaam)

Overigens is de nominaalstroom van 3PK bij 400V ongeveer 5A. En 3PK bij 230V is bijna 9A. Je hebt ergens een vergissing in je rekensom zitten.

Ten slotte denk ik dat een FO een slechte oplossing is voor zo'n band. Als het niet nodig is gewoon niet doen. Het beste is gewoon een andere motor er op zetten. Kijk even hoe snel je hem wil hebben en maak zo de keuze voor twee- of vierpolig.

Mis ik nu iets in de disscussie? Je zet hem vast in ster en je bent toch klaar?

GJ_

Moderator

Op 18 maart 2020 13:25:06 schreef van Stolk:
Mis ik nu iets in de disscussie? Je zet hem vast in ster en je bent toch klaar?

Nee, die motor kan alleen op 230V en niet op 400V. Hij heeft geen keuze ster of driehoek omdat het een twee toerenmotor is.

Ik heb ook gezocht naar een stroomgroep met 3-fasen 230V maar dat bestaat precies ook niet.

Voor mij is 1 snelheid ook ok.

Hij heeft twee riemen. Spoel is 6-7cm doorsnede.

Tips zijn welkom!

GJ_

Moderator

Op 18 maart 2020 15:39:52 schreef Svenno:
Ik heb ook gezocht naar een stroomgroep met 3-fasen 230V maar dat bestaat precies ook niet.

Er zijn nog redelijke stukken Belgie met 3x230V.
Je kunt de snelheid best heel even onbelast testen. Als je die motor 10 seconden laat draaien gaat ie echt niet gelijk in brand, hoop ik. En dan nog: nu heb je er ook niks aan. Door de hogere spanning gaat ie niet harder draaien of zo, dus je kunt de snelheid testen. Maar hoe het echt kort, seconden dus, geen minuten!

Shiptronic

Golden Member

Op 18 maart 2020 08:22:50 schreef rew:
[...]in twee configuraties waarbij ie 1440 of 2860 RPM draait, maar alletwee 3x220.

[...]Overweeg om een 5HP frequentie omvormer te kopen.

(de motor doet 3HP bij 220V, dat is ongeveer 3.5A. Als je een 3HP FO zou kopen dan kan die maar iets van 1.9A aan omdat ie dat kan bij 400V!)

3= Het aantal fasen PH , de horspower PK staat erachter, 1,5 / 2

Ik ben er ook ingestonken, maar was aan het zoeken hoe GJ op een andervermogen uitkwam, ik had ook met 3 PK gerekend. ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.