mengmachine met 220 schakelaar

Op 19 maart 2020 20:39:42 schreef Toeternietoe:
[...]
Motorstroom zal iets van 3,5 Ampere zijn voor een 1,5 kW motor. De thermische beveiliging heeft zo niet veel nut.

De motor ziet er heel erg slecht uit. Heeft gedurende lange tijd in een erg vochtige omgeving gestaan.
Draait de motoras nog wel soepel?
Een goede wartel is te veel gevraagd.

de as draait soepel, dat wel. Ik denk erover om een 1 fase elektromotortje er in te zetten, geaard en wel.

krijg alleen het aandrijvingsdeel niet van de as. kruipolie en een nachtje geduld, kijken of het morgen wel lukt.

Onlangs bij een jaren 70 Italiaanse machine een leuke sluiting in de motor gehad.

De machine had ik volledig gereviseerd, inclusief de lagers van de motor (en de motor gemeggerd/ optisch beoordeeld).

De motor nog op de werkbank getest en in orde bevonden.
Nadat de machine in elkaar gezet was ook nog meerdere keren getest en geen problemen.

Klant komt de machine ophalen en bij het demonstreren een klap en de werkplaats donker.

Gehele machine inclusief de motor door gemeten en niks kunnen vinden. Ik schakel de machine terug in en weer een klap. Dit keer kon ik geen weerstand meer meten tussen de fasen van de motor.

Toen heb ik de aansluitbox open gehaald en van daar gingen 6 rubber ontmantelde draden de motor in en dit rubber was bros geworden waardoor de draden elkaar konden raken.
Helaas einde oefening van de motor aangezien de draden niet vervangen kunnen worden.

De draden van de mengmachine motor zien ook uit of dat de ommanteling van rubber is en ik ben bang dat hier hetzelfde aan de hand is.

Eveline, Waarom niet een 3 fase motor en een nieuwe werkschakelaar?

Jacques van Montfort

Heb je de machine gekocht in België?
Is de motor in ster of in driehoek geschakeld?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Motor staat al heel erg lang in ster. Op 400V dus. Als hij al uit een 230V gebied komt klopte de thermische beveiliging nog niet.

Er komt een kabel binnen bij de motor en er gaat zo te zien een kabel weg, welke net buiten de wartel is afgeknipt. Deze draden kunnen voor overslag zorgen, waardoor je sluiting hebt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 maart 2020 17:43:31 schreef Edwass:
Er komt een kabel binnen bij de motor en er gaat zo te zien een kabel weg, welke net buiten de wartel is afgeknipt. Deze draden kunnen voor overslag zorgen, waardoor je sluiting hebt.

Het lijk me dat er maar 1 kabel aangesloten is. Het stukje dat je op de foto ziet zal dan een loos stukje zijn.
Klopt dat, EvelineL ?

De rode draden op het sterpunt zijn zeeeeeeeeeeeeer slecht, doch daar kan de sluiting niet door ontstaan, het is immers het sterpunt, het zal me niet verbazen de zwarte draden ook ergens slecht zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)