mengmachine met 220 schakelaar


Ik zou de bedrading van de e-motor loskoppelen, want dan kun je de tijd nemen. Wanneer de magneetschakelaar ingeschakeld kun je meten op de losgekoppelde draden of daar 3 x 400V op staat. Je kunt nu ook de aan/uit knop en thermisch-blok testen.
Je hebt het ook over een 'tussenschakelaar'. Wat bedoel je hiermee? Zit er tussen de magneetschakelaar en e-motor nog een extra relais/schakelaar o.i.d.

Ik zie geen schakelaar met 230Volt.
Wel een magneetschakelaar voor 230Volt.
Is er wel een 5 polige steker met 5 aderig snoer? En is de Nul in de contaktdoos ook aangesloten.
Ik vermoed dat er nog een IN en een UIT drukknop op zitten.

Probeer eens zonder motor, dus de 3 motordraden op de thermische beveiliging los te nemen. Dan test je alleen de stuurstroom en kun je misschien wat aanvullende conclusies trekken.

In 1970 hadden ze in Duitsland rood voor aarde, toen hadden wij grijs voor aarde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 maart 2020 16:20:45 schreef Toeternietoe:
Ik zie geen schakelaar met 230Volt.
Wel een magneetschakelaar voor 230Volt.
Is er wel een 5 polige steker met 5 aderig snoer? En is de Nul in de contaktdoos ook aangesloten.
Ik vermoed dat er nog een IN en een UIT drukknop op zitten.

Probeer eens zonder motor, dus de 3 motordraden op de thermische beveiliging los te nemen. Dan test je alleen de stuurstroom en kun je misschien wat aanvullende conclusies trekken.

In 1970 hadden ze in Duitsland rood voor aarde, toen hadden wij grijs voor aarde.

De dunnere rode bedrading gaat naar een aan/uitknop. Die zit aangesloten op de grijze Nul, en op L3 (rode dikke draad).

zodra je die aan/uiktknop indrukt, slaat de stop van 1 fase door. ik ga zo de bedrading naar de motor losmaken, zal daarna posten hoe dat ging....

GJ_

Moderator

Even voor de goede orde: de rode bedrading is gewoon volgens de norm. Ik zie alleen een afwijking in de voedingskabel.

Als je met dit relais een 3 fase motor wil schakelen dan moeten de dikke draden op resp L1, L2, en L3 de drie fases zijn.
Wat dan in dit geval inhoud dat blauw een fase moet zijn.....

Zijn de draden op het relais soms los geweest ?
Wat zijn de aderkleuren in de voedingskabel ?

Inmiddels motor losgekoppeld en dan is er niets aan de hand. Lichtje in schakelaar gaat zelf netjes branden.
Het probleem lijkt dus idd bij motor zelf te zitten. Nu heb ik gekeken naar de stoppen, maar dat zijn gewone 16a stoppen. Geen langzame. Ik zou er nog 25a stoppen in kunnen zetten, maar daarvoor moet ik eerst de adapters uit de kast verwisselen. Daar heb ik er maar 2 van.
Of zal ik er maar een nieuw motortje in zetten, deze lijkt wel echt >50jr oud.

GJ_

Moderator

Dan klopt je thermische beveiliging niet. Zeker bij een menger een prima manier om je motor te verbranden.

1,5 kW laat normaal geen 16A zekering trippen tijdens aanlopen.
Kan alleen als de as vaststaat of sluiting in de wikkelingen.

Als deze dan de groep niet hoeft te delen met andere gebruikers.

Het gebeurt maar zelden dat een motor na transport opeens sluiting veroorzaakt.
Gezien de bedrading/bekabeling, eerst maar eens zien of daar sluiting in zit of dat er aders bloot liggen dan wel klem hebben gezeten tijdens transport.

Toon ook eens een foto van het motor kernplaatje en van de schakelaar en stekker?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 19 maart 2020 18:07:37 schreef GJ_:
Dan klopt je thermische beveiliging niet. Zeker bij een menger een prima manier om je motor te verbranden.

wat klopt er dan niet?

Op 19 maart 2020 19:43:08 schreef EvelineL:
[...]

wat klopt er dan niet?

1,5kW motor zit normaal rond de 3,0 Amp.

we hebben het motortje er maar even uitgehaald. De bedrading in de motor is zeer slecht. motortje is vies, lijkt zelf vet in te zitten.

hierbij ook een foto van motor en plaatje

Op 19 maart 2020 19:58:08 schreef HD13:
[...]

1,5kW motor zit normaal rond de 3,0 Amp.

en nu is de beveiliging 7,5Amp?

Op 19 maart 2020 20:00:01 schreef EvelineL:
[...]

en nu is de beveiliging 7,5Amp?

Motorstroom zal iets van 3,5 Ampere zijn voor een 1,5 kW motor. De thermische beveiliging heeft zo niet veel nut.

De motor ziet er heel erg slecht uit. Heeft gedurende lange tijd in een erg vochtige omgeving gestaan.
Draait de motoras nog wel soepel?
Een goede wartel is te veel gevraagd.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 19 maart 2020 20:41:42 (15%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De motorstroom klopt wel. motor is 220/380 en geen 380/660 volt

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Dat maakt geen biet uit. 1,5kW op 400V is 3,5A
Zo breng je ts in verwarring.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 19 maart 2020 22:19:26 (25%)]

Op 19 maart 2020 20:39:42 schreef Toeternietoe:
[...]
Motorstroom zal iets van 3,5 Ampere zijn voor een 1,5 kW motor. De thermische beveiliging heeft zo niet veel nut.

De motor ziet er heel erg slecht uit. Heeft gedurende lange tijd in een erg vochtige omgeving gestaan.
Draait de motoras nog wel soepel?
Een goede wartel is te veel gevraagd.

de as draait soepel, dat wel. Ik denk erover om een 1 fase elektromotortje er in te zetten, geaard en wel.

krijg alleen het aandrijvingsdeel niet van de as. kruipolie en een nachtje geduld, kijken of het morgen wel lukt.

Onlangs bij een jaren 70 Italiaanse machine een leuke sluiting in de motor gehad.

De machine had ik volledig gereviseerd, inclusief de lagers van de motor (en de motor gemeggerd/ optisch beoordeeld).

De motor nog op de werkbank getest en in orde bevonden.
Nadat de machine in elkaar gezet was ook nog meerdere keren getest en geen problemen.

Klant komt de machine ophalen en bij het demonstreren een klap en de werkplaats donker.

Gehele machine inclusief de motor door gemeten en niks kunnen vinden. Ik schakel de machine terug in en weer een klap. Dit keer kon ik geen weerstand meer meten tussen de fasen van de motor.

Toen heb ik de aansluitbox open gehaald en van daar gingen 6 rubber ontmantelde draden de motor in en dit rubber was bros geworden waardoor de draden elkaar konden raken.
Helaas einde oefening van de motor aangezien de draden niet vervangen kunnen worden.

De draden van de mengmachine motor zien ook uit of dat de ommanteling van rubber is en ik ben bang dat hier hetzelfde aan de hand is.

Eveline, Waarom niet een 3 fase motor en een nieuwe werkschakelaar?

Jacques van Montfort

Heb je de machine gekocht in België?
Is de motor in ster of in driehoek geschakeld?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Motor staat al heel erg lang in ster. Op 400V dus. Als hij al uit een 230V gebied komt klopte de thermische beveiliging nog niet.

Er komt een kabel binnen bij de motor en er gaat zo te zien een kabel weg, welke net buiten de wartel is afgeknipt. Deze draden kunnen voor overslag zorgen, waardoor je sluiting hebt.

Op 20 maart 2020 17:43:31 schreef Edwass:
Er komt een kabel binnen bij de motor en er gaat zo te zien een kabel weg, welke net buiten de wartel is afgeknipt. Deze draden kunnen voor overslag zorgen, waardoor je sluiting hebt.

Het lijk me dat er maar 1 kabel aangesloten is. Het stukje dat je op de foto ziet zal dan een loos stukje zijn.
Klopt dat, EvelineL ?

De rode draden op het sterpunt zijn zeeeeeeeeeeeeer slecht, doch daar kan de sluiting niet door ontstaan, het is immers het sterpunt, het zal me niet verbazen de zwarte draden ook ergens slecht zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)