Slagboom beveiliging

bprosman

Golden Member

Ik ben weer eens bezig met een slagboom.
Dankzij de hulp van _GJ (en anderen hier) werkt de vorige versie inmiddels al weer 6 jaar probleemloos.

Ontdekt dat zolang je maar geen kroonstenen onbeschermd in de grond graaft (niet door ons) het storingspercentage ook aanzienlijk naar beneden gaat maar dat even terzijde :+

De slagboom word beveiligd met een elektronisch oog , zo'n infrarood lichtstraal.

Is het veilig genoeg dit op een ingang van de Logo! te zetten of beter in de stuurleiding van de magneetschakelaar van de boom ?

Ik moet zeggen op de vorige versie werkt dit al 6 jaar probleemloos maar begin nu weer te twijfelen :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 19 maart 2020 18:19:58 schreef bprosman:
De slagboom word beveiligd met een elektronisch oog , zo'n infrarood lichtstraal.

Is het veilig genoeg dit op een ingang van de Logo! te zetten of beter in de stuurleiding van de magneetschakelaar van de boom ?

Wat gebeurt er als de lichtstraal uitvalt en hoe ontdek je dat?

Een lichtstraal kan gemakkelijk gemanipuleerd worden en is m.i. daarom niet zo erg veilig.
Een inductielus in het wegdek is een betere beveiliging. Ik neem tenminste aan, dat de beveiliging bedoeld is voor het onbedoeld sluiten van de slagboom, bijv als er een fietser of een auto passeert.
Veel slagbomen zijn bovendien nog beveiligd met een (mechanische) sensor over de volle breedte aan de slagboom zelf, ter voorkoming van schade aan een voertuig.

GJ_

Moderator

Op 19 maart 2020 18:19:58 schreef bprosman:
Is het veilig genoeg dit op een ingang van de Logo! te zetten of beter in de stuurleiding van de magneetschakelaar van de boom ?

Ik zie hem liever in de Logo zitten. De Logo is veilig, als daar iets raars gebeurt schakelt ie toch alles uit. Een sensor in de spoelaansturing zetten is een grotere belasting, een defecte sensor kan in veel gevallen een sluiting geven en dus niet meer beveiligen. Als hij in de stuurleiding zit valt dit niet te controleren. In de Logo kun je nog controleren of hij af en toe binnenkomt/schakelt en zonodig aktie ondernemen.

bprosman

Golden Member

Een inductielus in het wegdek is een betere beveiliging.

Die zit er ook maar daar zit een interface (lusdetector) tussen dus die moet wel via de logo.

Ik zie hem liever in de Logo zitten.

Dan laat ik m daar.

bijv als er een fietser of een auto passeert.

Auto gaat nog via de lus, is inderdaad voor een (eigenwijs) kind of last minute fietser.
Lussen reageren niet altijd op fietsers.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op onze 54 slagbomen staat geen enkele detectie. Overal staat een bord "slagbomen sluiten automatisch". 3 seconden na rood gaat de eerste slagboom naar beneden. Vanaf vast oranje is er een geluidssignaal tot de laatste slagboom dicht is.

Ook spoorwegen hebben geen enkele vorm van detectie. Je dient te weten dat je niet onder een slagboom mag gaan staan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

En de enige "beveiliging" die ik ken, is als de slagboom meer dan 7 graden uit zn stand gaat, dat er dan automatisch de lichten op rood gaan, en er een alarm komt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 19 maart 2020 19:42:07 schreef buckfast_beekeeper:
Op onze 54 slagbomen staat geen enkele detectie...

Ik weet niet wat "onze" slagbomen zijn maar op een camping wil je andere veiligheden dan in een professionele omgeving natuurlijk. Zeker als er veel kinderen bij betrokken ontkom je eigenlijk niet aan wat extra veiligheden.

mel

Golden Member

Op 20 maart 2020 08:08:27 schreef GJ_:
[...]Ik weet niet wat "onze" slagbomen zijn maar op een camping wil je andere veiligheden dan in een professionele omgeving natuurlijk. Zeker als er veel kinderen bij betrokken ontkom je eigenlijk niet aan wat extra veiligheden.

Ik denk Rijkswaterstaat of iets dergelijks.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 maart 2020 08:08:27 schreef GJ_:
[...]Ik weet niet wat "onze" slagbomen zijn maar op een camping wil je andere veiligheden dan in een professionele omgeving natuurlijk. Zeker als er veel kinderen bij betrokken ontkom je eigenlijk niet aan wat extra veiligheden.

Ik kom al ongeveer 50 jaar op diverse campings. Ken het 'gevaar' dus wel. Toch blijf ik er bij dat er daar geen voetgangers hoeven te zijn waar er slagbomen staan. Voor voetgangers en fietsers dient er een ingang te zijn naast de slagbomen door. Loopt er toch iemand met zijne knikker tegen de slagboom, letterlijk eigen schuld dikke bult. Mensen moeten eens leren verbodsborden te respecteren. De camping waar we de laatste jaren komen heeft camera bewaking. Zodra er iets gedetecteerd wordt binnen een bepaalde afstand sluit de slagboom niet. Lijkt me veel beter dan een oog dat kan vuil worden of een detectielus die nog nauwelijks werkt door sneeuw en ijs er op. Deze camping is dan ook in Oostenrijk. Op bepaalde bruggen en sluizen stond er ook extra beveiliging met een aantal IR/laser beveiligingen. Dit om te verhinderen dat brug of sluis zich zou sluiten als er nog een boot tussen zat. Dit leverde meer foutmeldingen op dan gewenst. Of het oog vuil, of de reflector vuil, of een vogel die net voor het oog vloog, mist, ..... Deze 'beveiligingen' zijn overal verwijderd of inactief gemaakt in de PLC.

Het grote probleem is dat een groot deel van de bevolking het beter weet. Dat zien we wel aan de gedragingen ivm COVID-19. Dagelijks zien we 10-tallen bestuurders door het rode licht rijden. Dagelijks zien we 10-tallen bestuurders stilstaan op een beweegbare brug. Mooi om te zien hoe paniekerig ze reageren als het belsignaal gaat en de eerste slagboom zich sluit. Dagelijks zien we vrachtwagens het 3,5t verbod op een brug negeren. Ze zijn dan ook al door een bebouwde kom gereden met tonage beperking. Nu is het zo ver dat de eerste ANPR camera's geplaatst worden om zowel de tonnage beperking te handhaven als het negeren van het rode licht te gaan verbaliseren.

@mel: idd Vlaamse Waterweg.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2020 14:46:50 schreef buckfast_beekeeper:..Voor voetgangers en fietsers dient er een ingang te zijn naast de slagbomen door...

Als iemand het veilig probeert te maken voor oa kinderen is dat te waarderen. Je kunt nog zo hard roepen wat er dient te zijn, kinderen doen precies wat je niet verwacht.

Dat is ook niet voor de kinderen.
Bij een camping zie je vaak dat een auto zich inmeldt voor de slagboom. De slagboom gaat open voor de auto. Een fietser schiet langs de auto over de uitmeldlus onder de slagboom door. De slagboominstallatie denkt dan dat de auto de slagboom gepasseerd is en stuurt de slagboom dicht. De auto begint te rijden en dan wordt het een rommeltje. Daarom dienen fietsers over een smal padje langs de slagboom te gaan. Voor de voetgangers is dat ook aan te raden. Als de auto gepasseerd is gaat de slagboom dicht. Een voetganger die niet zo snel onder de slagboom doorschiet houdt daar hoofdpijn aan over.
Veiligheids- en uitmeldlussen zien geen voetgangers.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In deze ga ik toch een eindje mee met @BFBK: nmbm kun je blijven beveiligen. Ten eerste zal er altijd wel een idioot zijn (of, als je wilt, een slecht opgevoed/begeleid kind) dat/die toch nog een manier vindt om zichzelf te verongelukken, tegen alle beveiligingen in.

Ten tweede en vooral: hoe meer er beveiligd wordt, hoe meer (sommige) mensen er van uit gaan dat alles wel beveiligd zal zijn, en dus beginnen ze meer en meer idiote dingen te doen - waarbij het "meer en meer" zowel in de breedte geldt als in de diepte, m.a.w. er gebeuren meer en meer idiote dingen én ze worden alsmaar idioter.

Ik besef wel dat het erg cynisch klinkt, en natuurlijk weet ik ook dat dit eigenlijk een maatschappelijke discussie is en helemaal geen electronische, maar voor mijn part horen we met ons allen, de overheid op kop, ruimte te laten voor idiotie, zodat de normale natuurlijke selectie haar gangen kan gaan, de idioten zichzelf laat uitroeien, en de verstandiger exemplaren laat doorgroeien. Darwin at work, weet je wel?

Uiteraard is het wel de taak van eenieder, alweer de overheid bovenal, om duidelijk aan te geven wat kan en mag, en wat niet. Wie daar dan haar/zijn laars aan lapt, die moet niet komen jammeren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De auto begint te rijden en dan wordt het een rommeltje.

Daarom dienen fietsers over een smal padje langs de slagboom te gaan.

Misschien mag ik je uitnodigen dat uit te komen leggen aan de hedendaags "prinsjes en prinsesjes" waarvan ik soms hoop dat ze die boom eens voor hun tetter krijgen :( . Maar... jammer genoeg begint in Nederland ook steeds meer "de aansprakelijkheid" de kop op te duiken.

Maar goed, de lus is nu zo afgesteld dat hij het niet doet op fietsers, voetgangers sowieso niet of ze moeten wel heel veel metaalprothese in hun lijf hebben. Er zit naast de lus een "Infrarood oog" onder de boom door die de boom stopt tijdens het naar beneden gaan als er iets tussen komt.

Gelukkig doet hij het nu ook op scootmobielen (was een wens) met de moderne lusdetector.

Dit was de "besturing" die er in zat :

Met dit type lusdetector. Volgens mij kun je er ook de MG mee ontvangen want er zit een regelbare ferrietstaaf in. Overigens niet slecht , volgens de documentatie is dat ding uit '75 :+

Sarasota 215B lusdetector.pdf

Vraag me wel af waarom zo iets altijd kapot gaat met zo'n ontieglijk k*tweer, de andere boom ging kapot Pasen 2013 met sneeuw :-(.
Dit was mijn werkplek vandaag :

Dit is de nieuwe, die stond al een hele tijd klaar maar door prive omstandigheden geen gelegenheid gehad die er in te zetten.

Alles zit er in nu, "klein dingetje" nog, de eindschakelaars werken net andersom als ik aangenomen had (verbreek ipv maak) , en "even inverterern" in de logo software had toch niet het gewenste effect. Vanavond maar eens in de simulatie spelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2020 17:53:58 schreef big_fat_mama:...eigenlijk een maatschappelijke discussie...

Het is helemaal geen discussie. TS wil die beveiliging er graag in en dat is prima, niks mis mee. De vraag was alleen hoe het het beste uitgevoerd kon worden. Niks meer en niks minder.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk eens aan, zodadelijk wordt het hier nog vereist dat men bij het aanvankelijke onderwerp zou blijven... ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

nu zit er een kunstof kast in een kunstof kast, maar je krijgt er toch vocht in met de bijbehorende problemen als er geen kastverwarming inzit. verder wel netjes gebouwd, hoewel ik dat wcd liever op de achterwand had gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

nu zit er een kunstof kast in een kunstof kast, maar je krijgt er toch vocht in met de bijbehorende problemen als er geen kastverwarming inzit.

Op zich heb je wel gelijk , maar vocht is eigenlijk tot nu toe niet echt een probleem geweest. Als ik kijk naar de andere slagboom die ik in 2013 met behulp van _GJ en anderen hier gebouwd heb , die heeft nog niet echt last van vocht. In de winter als het echt vriest doet de LCD van de LOGO! wat moeilijk en de klok loopt een beetje achter maar verder geen problemen, hij blijft het zonder storing doen. De binnenkast is eigenlijk meer om de spinnen buiten te houden.
Maar nu met "kast in kast" heeft een kastverwarming (hopelijk) meer kans van slagen mocht ik dat nog doen.

verder wel netjes gebouwd,

Dank :-)

hoewel ik dat wcd liever op de achterwand had gehad.

Daar had ik aan gedacht, WCD in de kast maken maar deze word 1 keer per jaar tijdens de Kerstperiode gebruikt voor de "feestverlichting" rond de slagboom. En dan hoeven "derden" ook niet in de kast te komen als de deksel er op zit. Dat was eigenlijk mijn beweegreden.

En ben blij het advies gevolgd te hebben "insteekklemmen" te gebruiken, dat aan de voorkant insteken heeft toch wel voordelen :-)

hoewel ik dat wcd liever op de achterwand had gehad.

@Testman, of bedoel je de zwarte achterwand waar de kast ook op zit ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 maart 2020 18:11:44 schreef bprosman:
[...]
Misschien mag ik je uitnodigen dat uit te komen leggen aan de hedendaags "prinsjes en prinsesjes" waarvan ik soms hoop dat ze die boom eens voor hun tetter krijgen :( . Maar... jammer genoeg begint in Nederland ook steeds meer "de aansprakelijkheid" de kop op te duiken.
[...]

Duidelijke signalisatie en je aansprakelijkheid is al voor het grote deel afgewend. Geluidssignaal tijdens bewegende slagboom is een extra waarschuwing.

We hebben al vele schadegevallen gehad. Nog geen enkele keer is de schuld bij ons gelegd. We hebben ook de camera beelden. Meestal horen we niks meer van de eisers als wordt aangetoond dat het al minstens 3 seconden rood was voor de slagboom sloot. Het grote voordeel als ze een schadeclaim indienen, we hebben naam en adres van de dader. Ze krijgen als cadeau een PV voor vluchtmisdrijf en negeren van rood en een factuur voor de herstellingen in de bus.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Nog even de "slagboom in de herhaling". Vandaag bleek dat een of andere onverlaat er een van de afgelopen nachten aan heeft staan hijsen (zat een kleine knik in de boom).

Daarbij kwamen we bij de afstelling van de eindschakelaars. Aan de ene kant, dit zit er nu ca. 25 jaar, dus het werkt toch wel. Vandaag merkte ik dat het niet echt een "fijnafstelling" is, de LOGO! struikelde over een wat rammelende eindschakelaar. Het werkt nu met 2 Nylon wielen op een as met eindschakelaars. Iemand iedeeen om dit wat "afstelvriendelijker" te maken ?
Schijf met optische schakelaar ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Niks er aan doen.
Kijken of de nylon schijven slijtage vertoont.
Als de slijtage minimaal is dan gewoon de eindschakelaars vervangen.
Vertoont de schijven slijtage, probeer dan aan nieuwe schijven te komen.
Zo op het oog verkeert de eindschakelaar in een electronisch gezien agressief milieu, dus ik denk dat optische schakelaars onbetrouwbaarder zal werken dan de eindschakelaars.

Naar aanleiding van opmerking hieronder van GJ_ dd 28 maart 2020 om 10:39:34
Misschien kan je wat met tactisch opgestelde magneten en reedrelais.

eindschakelaars kunnen weleens vuil zijn, weerstand wisselt sterk elke keer met open/dicht lopen. de logo is te gevoelig, een condensator op de ingang om dat denderen weg te krijgen, delay hoeft maar minimaal te zijn.

aan de zijkanten van die nylon eindschakelaar blokken een lipje monteren om een lichtsluisje te laten schakelen kan ook. lichtsluizen op een stukje draadeind monteren zodat je ze kunt schuiven en vastzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

@Testman, (of anderen),
Een suggestie voor een bruikbare lichtschakelaar ??
Het bleek vanavond dat de einschakelaar “dendert” over een inbus-montagegat wat in het nylon wiel zit. De oude “relaisbak” was daar blijkbaar minder gevoelig voor. Had er een klein timertje tussen gezet in het Logo programma. Verder blijkt na jaren de Nylon schijven toch wat te slijten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

schuif de schakelaars gewoon op, de versleten plek zit in het midden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Kan ik proberen maar als je een suggestie hebt voor een lichtschakelaar nog steeds welkom. Zat ook te denken om een metalen hoek op de nylon rol te zetten icm zo een inductieve eindschakelaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.