Wat TS zegt begin ik meer en meer te ondervinden in NL. Blijkbaar zijn de verkopers in NL er geweldig boos om dat Nederlands' trots destijds is doorverkocht aan een derde partij.
Dankzij mijn pa ben ik mijn leven lang ook geïnteresseerd geweest aan tv techniek en had van jongs af een enorme voorliefde voor Philips.
Ik werk (enfin, ik zou vandaag, want met Corona wordt dat onzeker) vandaag precies 15 jaar in een zaak die al 60 jaar Philips verkoopt en altijd (nu nog) eigen service verleent. Dat laatste valt voor een stuk onder mijn bevoegdheid. Zonder pochen, maar ik denk dat ik dan weet waarover ik spreek.
Zoals Ronny530 zei: Philips is nooit echt sterk geweest in software. Toen men na 3 jaar al ophield met onderdelen te leveren voor het fameuse QFU chassis en die met bosjes defect gingen (forum staat er vol van) én Philips nog eens doorverkocht werd aan TPV was voor mij de liefde ook over en ging ik in Duitsland bij Loewe kijken. (hobbymatig dan, das een ander topic)
Op zeker moment begonnen Philips en Sony beiden in te zetten op Android tv's. De Philips modellen uit 2016 waren in den beginne een ware nachtmerrie. Ik moest wekelijks wel zeker 5 keer updates gaan doen bij diverse klanten en dingen gaan "forceren" om de mensen een werkend apparaat te bezorgen. Wetende dat 90% van die klanten gewoon met een settopbox keken en verder de features van hun apparaat niet gebruikten. In die tijd raadde ik mensen ook Panasonic en Loewe aan.
Op zeker moment is de software-afdeling van "Philips" naar Gent verhuisd en dat was het moment van de ommekeer in mijn ogen.
Android 6 kwam uit, wat de boel wat verbeterde. Die apparaten vanaf 2016 die in die tijd zo slecht waren zijn daar vrij goede tv's mee geworden. Velen krijgen nu problemen met hun backlight leds, maar die schermen komen ook maar van LG dacht ik... Panasonic met LG schermen hebben dezelfde problemen in die periode.
Bij ons op de zaak verkopen wij qua bruingoed enkel Panasonic en Philips. Panasonic heeft het laatste half jaar enorm slecht nieuwe toestellen geleverd, dus hebben wij grote hoeveelheden Philips bij de mensen neergezet. Eigenlijk enorm vele OLED's.
Gebruiksfouten niet meegerekend heb ik tot nu toe één Philips OLED kapot gehad: koelplaat was niet goed op de processor gemonteerd en die laatste was verbrand. Nu goed, tv was 14 dagen oud. Kan gebeuren?
Wat de toekomst brengt weet ik niet, maar ik heb er goede moed in. Hier in België hebben ze velen van die OLED's verkocht met 5 jaar waarborg om hun geloofwaardigheid terug op te krikken.
Toch zeker die OLED's zitten vrij netjes in elkaar vind ik.
Ik denk ook niet dat TPV het nog kan maken om zo'n rotzooi op de markt te gooien. Zie maar eens welke schade er is na 4 jaar knoeiboel te produceren.