Problemen met philips tv ?

Op 21 maart 2020 11:35:26 schreef Beeldbuisje:
Zoals Ronny530 zei: Philips is nooit echt sterk geweest in software. Toen men na 3 jaar al ophield met onderdelen te leveren voor het fameuse QFU chassis en die met bosjes defect gingen (forum staat er vol van) én Philips nog eens doorverkocht werd aan TPV was voor mij de liefde ook over en ging ik in Duitsland bij Loewe kijken. (hobbymatig dan, das een ander topic)

Hallo allemaal - en vooral Beeldbuisje,

Ik heb een 60PFL6008 (dus al op leeftijd), die eerst begon met af en toe geen beeld te geven na opstarten (maar wel geluid en ambilight), wat later begon hij ook gewoon niet meer op te starten en in de plaats daarvan een code 2 met de LED te blinken (hoe langer hoe meer) en ondertussen start hij helemaal niet meer en blinkt ook niets meer.

Volgens Internet zou op dat type het loskomen van de BGA vrij gangbaar zijn, dus heb ik met een hot air station iets wat hopelijk op een reflow zou lijken geprobeerd, maar zonder succes.

Op het Internet wordt ook melding gemaakt dat Philips deze mainboards niet meer heeft en enkel een Android board als vervanging aan kan bieden voor ... €300. Dat is wat veel voor een TV die ondertussen al in de woonkamer werd vervangen door een 65". Maar anderzijds is het scherm en de rest eigenlijk toch ook nog te mooi om weg te smijten ... Is er een goedkope manier om hier toch nog iets nuttigs mee te doen (b.v. beeld van een Raspberry Pi uitgeven)?

Dank bij voorbaar voor alle mogelijke nuttige info,
K.

Zou de processor laten reballen en je heb weer een goede TV. OK, kost misschien 75-125 Eu, maar heb je ook weer een goede TV

maartenbakker

Special Member

En een 60 inch is dat makkelijk waard.

De enige valkuil is dat je zelf al aan het rehotten bent geweest (reflowen lukt bij zo'n grote chip niet met alleen een heteluchtbout). Als je die poging serieus lang hebt gedaan, gaat de kans op een geslaagde reball fors omlaag.

Dan zou een op paneeltype geprogrammeerd driverboard van ali/ebay mogelijk inderdaad een oplossing zijn om er een monitor van te maken. Wel de voeding van het toestel gebruiken i.v.m. backlight.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik sluit me 100% aan bij de stelling van SMD!
De kans is helaas wel bestaande dat je sommige dingen erger gaat beschadigd hebben. Voor ik Deusjevoo leerde kennen deed ik het ook op die wijze. Als de processor dan later toch gereballed werd, waren diverse eilandjes gelost. Nooit echt meer goed gekomen helaas.

Tja, €75-€125 spenderen om de chip te laten re-ballen zonder zekerheid dat dit de eigenlijke oorzaak is, voor een TV van die leeftijd die met z'n FHD scherm ondertussen toch wat gedateerd is...

Heeft iemand meer info over zo'n "paneeltype geprogrammeerd driverboard"? Hoe kom ik te weten wat ik nodig zou hebben en waar ik op moet letten?

Thanks, K.

ER zijn inmiddels al universele mainboards te koop voor smarttv's alleen is het aansluiten ervan niet echt makkelijk, maar ik kwam ook panel converters tegen om panelen van merken aan te passen, dus van lg naar samsung (dus de ldvs kabels die in de tcons gaan). Kwam het op youtube tegen, bij VCORE electronics, die gaan heel ver met het repareren op panel niveau en geven veel goede info.o.a.

*hier heb ik geen app voor nodig

Universeel MB is ook niet gegarandeerd, kost ook best wat geld..

maartenbakker

Special Member

Vanaf 40" zou ik eigenlijk altijd nog wel reballen, tenzij het mainboard beschadigd is. De signaalverwerking draagt denk ik ook bij aan het mooie beeld. Dus tenzij je er een gamingmonitor van zou willen maken, is een universeel bordje (preprogrammed) voor mij meer iets voor kleine beeldmaten en stukgesoldeerde mainboards.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."