pid

@let
De procedure is me bekend. Mijn bang-bang regelaar is echter veel eenvoudiger en werkt voor deze oven toepassing prima. Dat komt mede omdat intern het setpoint niet sprongsgewijs gaat (blauwe lijn), maar met een constante dC/dT omhoog gaat(rode lijn).

@Blackdog
Het gewicht van de lading in een oven is misschien 5% van het gewicht van de oven zelf. In het model zal de C 5% groter worden. Ik denk dat het voor de regeling niet veel zal uitmaken.

Ite

Ik ben en blijf een vrouw é, dus jouw fantastisch schema kan ik niet lezen ?
Ik heb 2 contactors,termostaatregelaar,en een overbelastingsregelaar, met de pid heb ik voor zover ik er verstand van heb enkel de overba....
En 1 contactor nodig.

Om temperatuur te regelen heb je genoeg aan een thermocouple, de pid en één contactor. De pid regelt de temperatuur, en dat doet hij door het vermogen te regelen door de aan/uit tijd te variëren.

Dit is volgens mij geen ideale situatie voor een keramiek oven.

Een optimaal ingestelde pid zal zo snel mogelijk naar het setpoint toe regelen. Dat is wat anders dan met xx graden/uur opstoken.

Als je bij het stoken een bepaald traject wil volgen zul je dus b.v. elk kwartier/half uur een nieuw setpoint moeten instellen om een bepaalde curve te volgen. Je moet er dus bij blijven staan. Die membraan toetsjes lijken me niet handig werken.

Er worden wel oven controllers verkocht die ook een traject kunnen volgen(vanaf 300 euro), maar daar zit meer in dan alleen een pid.

Wat was er mis met de originele ovenbesturing (vermogen = graden/uur, en gewenste temperatuur apart instelbaar)dat je zo graag wil overstappen naar een pid?

Wat 575 zich af vraagt heb ik ook, wat is de reden om de rex 900 in te bouwen? En is deze überhaupt wel geschikt?

@575 Wat is een bang-bang regelaar?

Wat is de bedoeling van de frequentie-regelaar?

Maak eens een foto van de type aanduiding van de REX C900,
of schrijf de precieze type codering op. Volgens mij kun je de regelactie niet omdraaien in de parameters en moet je wel het juiste type hebben,
lijkt mij een F type=reverse action, gemeten temp omlaag output regelaar omhoog.
En het thermokoppel, is dat een nieuwe of bestaande, type?
Hoe zit het met de maximaal beveiliging?

Op 26 maart 2020 07:24:08 schreef MJN:
@575 Wat is een bang-bang regelaar?

Dat is een regelaar met als alorithme:
if temperatuur < setpoint-marge/2 then verwarming_aan ();
if temperatuur > setpoint+marge/2 then verwarming_uit ();

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/