[BE] Hoe van 1 naar 3 fase stroom

Vreemde vraag misschien, maar laat ik wat uitleg geven :)
Ik ben bezig met de installatie van een sauna.

Het elektrisch vuur dat ik hiervoor heb gekocht, is een exemplaar van 6.8kW dat volgens de fabrikant op 1-fase kan werken mits een automaat van 35A.
Een 35A zekering ben ik nog niet tegen gekomen, maar 6800W op 230V geeft een belasting van net geen 30A.

Ik heb dus een automaat van 32A besteld en bekabeling van 10mm² zodat, moest de 32A automaat toch te zwak zijn, ik dan nog steeds zonder bekabeling te vervangen naar een automaat van 40A kan gaan.

Nu het probleem: de aansluitingen aan het vuur zelf zijn té klein voor mijn 10mm² kabel (zelfs de 6mm² die de fabrikant aanbeveelt bij 35A kan volgens mij gewoon niet aangesloten worden).

Puur als test heb ik even getest met een lusterklem waarbij ik van 10mm² naar 3x2,5mm² ben gegaan en dit werkt, maar het is niet mijn ambitie om mijn appartement af te branden.

Het vuur heeft aansluitingen voor 3-fase: L1, L2, L3 en 1 nul-lijn. Om dit op 1 fase aan te sluiten, moeten L1, L2 en L3 worden doorverbonden (wat ik dus met behulp van die lusterklem heb kunnen testen).

Vraag is dus wat de beste manier is om dit probleem op te lossen... Ik wil gerust investeren in een extra zekeringkastje wat ik dan net buiten de sauna kan plaatsen zodat ik mijn kabels niet moet hertrekken, maar zelfs dan weet ik nog niet hoe ik dit kan oplossen aangezien ik aan het vuur maar 1 nul-lijn heb.

Ik denk dat het gewoon niet gaat. Heb jij een hoofdzekering van 35A dan kan het theoretisch wel. Maar als dan lekker zit te sauna-en en start je senseo voor een lekker bakkie koffie dan knalt je hoofdzekering er uit. Je kunt natuurlijk zeggen dan meer geen koffie. Maar je koelkast kan ook aanslaan of dochterlief gaat haar haat te lijf met een haardroger.

Ik denk dat de enige oplossing is het bellen van je energie leverancier en een drie fase krachtstroom laten aanleggen.

Mijn hoofdzekering is 40A, dus ik kom pas in de problemen als de zekering van 32A die ik nu heb voorzien voor de sauna, niet voldoende zou zijn (wat voorlopig niet het geval lijkt te zijn, maar het vuur heeft ook nog niet zo lang aan gestaan).
Als de sauna aanstaat, heb ik dus nog minstens 8A over voor alle overige elektro. 1800W zal wel voldoende zijn voor diepvries en koelkast. Mijn wasmachine en/of droogkast zal ik wellicht niet moeten gebruiken terwijl ik in de sauna zit, maar daar maak ik me niet direct zorgen over.
Het gaat hem vooral over het aansluiten nu, op een veilige manier van 10mm² naar iets kleiners in parallel met maar 1 nul-fase...

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Maak even een foto van de aansluiting op je vuurtje

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

2 foto's in attachment.
1 met alle aansluitingen en 1 met wat meer in detail wat het probleem is (waar de 10mm² niet tussen past).
Links zie je de nul-fase waar 4 connecties verbonden worden, P is niet in gebruik, L1, L2 en L3 zijn de fases en dan zijn er nog aansluitingen om de verlichting in de sauna aan te sturen.

Vraag me af of ik er geraak met 1-polige zekeringen?
3x10A in parallel voor de 3 fases en 1x32A voor de nul-fase?
Misschien wat overkill, maar liever in orde dan risico op brand.

Vermeld bij 230 VAC vragen ec altijd even of het hier om BE of NL gaat, gezien de verschillen in regelgeving

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Op 21 maart 2020 13:12:28 schreef andre1973:
Vermeld bij 230 VAC vragen ec altijd even of het hier om BE of NL gaat, gezien de verschillen in regelgeving

Op 21 maart 2020 12:17:03 schreef ComBax:...elektrisch vuur...
...een lusterklem...

Je heb gelijk hoor, maar er zaten al wat aanwijzingen in dat het om Belgie ging ;-)

Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat er 3 elementen in zitten met een gemeenschappelijke nul. Eigenlijk staan ze dus in ster, alleen op 1x230V staan ze domweg parallel. Is er geen mogelijkheid om één van die drie elementen te ontkoppelen?

EricP

mét CE

Zo op het oog zijn de 3 linker 'nullen' van de elementen. De L1-L3 ook. De spanning voor de besturing lijkt rechts aangesloten te worden. Er zit vast wel een boek bij wat eea. vertelt.

Als je grofweg zegt 30A voor dat ding, dan is het 10A per element. Dat kan best door een 2.5mm2. Stel rijgklemmen op een stukje rail met bruggetjes ertussen. Je 10mm2 op de middelste, 3x 2.5mm2 op de middelste en de naaste buren.

Ja, het is een beetje hooby-bob. Maar op zich wel robuust. Voor de wat grotere prutselaar: die 3x 2.5mm2 in een rijgklem frotten. Als het soepele draad is, kan dat in principe ook als de klem ervoor geschikt is (datasheet lezen!).

Die stuurspanning is niet zo spannend (er zal geen stroom lopen). Die frot je ergens bij (4 klemmetjes op rij ofzo :) ).

Op 21 maart 2020 13:23:23 schreef GJ_:
Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat er 3 elementen in zitten met een gemeenschappelijke nul. Eigenlijk staan ze dus in ster, alleen op 1x230V staan ze domweg parallel. Is er geen mogelijkheid om één van die drie elementen te ontkoppelen?

Het zijn inderdaad gewoon 3 identieke elementen, bij 3-fase stroom zit ieder element op 1 fase, bij 1-fase stroom worden ze parallel gezet.
1 element loskoppelen kan zeker, maar de toevoer blijft nog steeds dezelfde kabel.

@EricP: een iets permanentere oplossing dan het lusterklemmetje dat ik nu als test gebruikt heb dus, maar hetzelfde principe. Can do :-)

Nu zijn die rijgklemmen ook niet bepaald goedkoop, dus ik zou eigenlijk ook al met 1-polige zekeringen kunnen werken. Klein zekeringkastje, voor de nul-fase een 32A zekering die dan (na de zekering) opsplitst in 3x2,5mm² (kabels die passen in de connector van het vuur) en voor de fases 3 10A zekeringen. De (kleine) kans dat 1 van die 2,5mm² kabels zou overbelast worden, is dan ook direct weg en fase en nul-fase zijn afgezekerd. Prijs is ongeveer dezelfde als de oplossing met rijgklemmen.

Shiptronic

Overleden

Als je 3 fasen gaat samen voegen naar 1 denk dan wel aan voldoende dikte voor de Nul, die krijgt nu immers 3x het vermogen voor zijn kiezen, terwijl bij 3 gelijk belaste fases dat 0 is :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 maart 2020 13:53:33 schreef Shiptronic:
Als je 3 fasen gaat samen voegen naar 1 denk dan wel aan voldoende dikte voor de Nul, die krijgt nu immers 3x het vermogen voor zijn kiezen, terwijl bij 3 gelijk belaste fases dat 0 is :)

Ja hoor, vraag me alleen af of je diamters van kabels die je in parallel zet, gewoon kan optellen. Zolang de diameter van de kabels die je combineert gelijk blijft, denk ik wel? Is uiteindelijk hetzelfde principe als in een geaderde kabel...
Dan zou ik vanaf de 32A zekering vertrekken met 3x2,5mm² wat perfect is aan te sluiten op het vuur.

EricP

mét CE

Nu zijn die rijgklemmen ook niet bepaald goedkoop, dus ik zou eigenlijk ook al met 1-polige zekeringen kunnen werken. Klein zekeringkastje, voor de nul-fase een 32A zekering die dan (na de zekering) opsplitst in 3x2,5mm² (kabels die passen in de connector van het vuur) en voor de fases 3 10A zekeringen. De (kleine) kans dat 1 van die 2,5mm² kabels zou overbelast worden, is dan ook direct weg en fase en nul-fase zijn afgezekerd. Prijs is ongeveer dezelfde als de oplossing met rijgklemmen.

Ow... Rijgklemmen zijn niet zo duur...
De oplossing met zekeringen is op zich 'netter', doch IMHO overbodig. De stukjes 'dun' zijn 'kort' (ik zat zelf aan 15cm ofzo te denken, maar wellicht zeg jij gelijk 'niet handig'). De weerstand daarvan valt erg mee; bij een sluiting gaat een 32A automaat er ook wel uit. Evt. neem je 4mm2. Dat past ook nog wel in je 'vuur'. Natte vinger rekenend: als 2.5mm2 bij jullie op 20A gezekerd mag zijn, dan zou 4mm2 op 32A zitten: Past precies :).

Ik neem aan dat de kabel die je gebruikt 3x10mm2 is. Dan is die 0 ook geen probleem. Het moge duidelijk zijn dat de koperen brug verwijderd moet worden...

GJ_

Moderator

Kun je 4,5mm dikke stiften wel kwijt?

van Klemko

KGE

Golden Member

Op 21 maart 2020 14:11:04 schreef GJ_:
Kun je 4,5mm dikke stiften wel kwijt?[bijlage]van Klemko

Dan zou ik liever voor een 'vork' gaan gezien de constructie van de schroefklemmen.

GJ_

Moderator

Klopt. Vorken voor 10mm zijn dun gezaaid, maar een oog aan de voorkant openknippen kan altijd. Overigens kan een oog er zo ook onder natuurlijk :-) Moet alleen de schroef er even uit.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 21 maart 2020 14:55:10 (32%)

Vork/oog zou een perfecte oplossing zijn, maar er is te weinig plaats voor :(

Heb afmetingen gevonden van een kabeloog 10mm², maar het kleinste model dat ik gevonden heb, is nog steeds 15mm breed terwijl ik maar 8mm heb...

Op zich maak ik er ook geen probleem van om wat extra uit te geven als het dan gewoon goed is.

GJ_

Moderator

10mm2 ogen voor gat M5 zijn 12mm breed. Daar heb je dus inderdaad de ruimte niet voor.

Dus, is mijn voorstel dan mijn voorgestelde oplossing meest volgens de regels?

Met 10mm² naar een klein zekeringskastje, daar 3 1-polige zekeringen van 10A voor de fases en 1 1-polige 32A zekering voor de (enige) nul-fase. Van daar met (hittebestendige) 2,5mm² kabels naar het vuurtje.
Vraag is dan of ik voor de nul-fase gewoon 3 2,5mm² kabels in parallel mag gebruiken? Volgens de regels niet waarschijnlijk, maar ik zou gewoon 3x 3G2,5 hittebestendige kabels gebruiken tussen dit zekeringskastje en het vuurtje.

GJ_

Moderator

Waarom nog een aparte zekering in de nul?

Ik dacht dat het BE verplicht was om beide fases te zekeren?
Als het niet nodig is (zit uiteindelijk ook achter een aparte 32A zekering) sla ik die over.

In BE is het nog veel langer dan in NL zo geweest dat 3*230V op de huizen aangesloten werd. Beide stopcontact pinnen zijn dan (137V) spanningsvoerend. Er is geen nul in het huis.... Als dat zo is dan is het beter om ook de "nul" (*) te zekeren. Ik zou het identiek doen aan wat je aan de andere kant doet.

De regels zouden er van uit kunnen gaan dat jij niet weet of je wel of niet een nul hebt, en dan dus voorschrijven dat je de nul zekert.

In NL is de redenering dat het niet MAG omdat dan een verbruiker "op zwart" kan gaan doordat de zekering in de nul uitfloept, maar dat de hele verbruiker dan nog wel onder spanning staat, terwijl de feedback (zwart) zegt dat ie spanningsloos zou zijn....

Zeker als je niet snel een keuring verwacht zou ik denk ik er voor kiezen om de Nederlandse richtlijn te volgen als dat voor jou veiliger is (omdat je WEL een echte nul hebt). (maar als je geen nul hebt, dan is het beter om je aan de Belgische regels te houden!)

(*) Die is dus gekleurd in de huisinstallatie als "nul" maar is dat NIET!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 maart 2020 14:00:18 schreef ComBax:
Ja hoor, vraag me alleen af of je diamters van kabels die je in parallel zet, gewoon kan optellen. Zolang de diameter van de kabels die je combineert gelijk blijft, denk ik wel?

Je hebt het hier over diameters, maar je bedoelt doorsnedes.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 maart 2020 19:52:00 schreef ComBax:
Dus, is mijn voorstel dan mijn voorgestelde oplossing meest volgens de regels?

Met 10mm² naar een klein zekeringskastje, daar 3 1-polige zekeringen van 10A voor de fases en 1 1-polige 32A zekering voor de (enige) nul-fase. Van daar met (hittebestendige) 2,5mm² kabels naar het vuurtje.
Vraag is dan of ik voor de nul-fase gewoon 3 2,5mm² kabels in parallel mag gebruiken? Volgens de regels niet waarschijnlijk, maar ik zou gewoon 3x 3G2,5 hittebestendige kabels gebruiken tussen dit zekeringskastje en het vuurtje.

3 keer dit soort zekering zetten. Ben je altijd in orde. Klapt de spanning er uit is ook de N onderbroken. Kabel zeker je aan het begin met de juiste zekering.

En inderdaad best hittebestendige draad gebruiken. Je kan er dan in de kachel ook nog hittebestendige kous overtrekken per ader.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.