Miele wasmachine lawaai

Hallo,

Onze Miele wasmachine maakt enorm veel lawaai bij het centrifugeren.Ik heb deze 'bijna' volledig gedemonteerd, maar ik zie niks verkeerd aan bv de schokdempers of veren. Bij het op en neer bewegen van de trommel komt er geen schurend geluid, maar bij het opheffen en achteruit duwen van de trommel, komt er wel een schurend geluid. Zouden dit de lagers kunnen zijn.

De riem, die de motor met de trommel verbindt, heb ik er ook al eens afgehaald en dan aan de trommel gedraaid, er is dan ook een krakend geluid, precies steeds op dezelfde plaats.

De trommel heb ik niet eruit gehaald, dus ik kan de lagers nog niet bekijken

Geluid/lawaai bij centrifugeren zit erbij als bijlage.

Alvast bedankt

groetjes,
Steven

Ik denk dat het kruis waaraan de RVS trommel is opgehangen gescheurd is.
Google maar eens op "miele trommelkruis" , op marktplaats worden regelmatig vervangende kruizen aangeboden, komen uit sloopmachine die nog het degelijke stalen kruis hebben ipv het huidige aluminium model.

Als je m langzaam rond draait en dan met een vinger voelt terwijl je die hand afsteunt dan kan je voelen dat ie niet helemaal gecentreerd is.
schijnbaar hebben ze daar allemaal last van, komt schijnbaar door het type wasmiddel. een keer per maand een kookwas schijnt te helpen dit uit te stellen.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 21 maart 2020 15:30:35 schreef 240diesel:
Ik denk dat het kruis waaraan de RVS trommel is opgehangen gescheurd is.
Google maar eens op "miele trommelkruis" , op marktplaats worden regelmatig vervangende kruizen aangeboden, komen uit sloopmachine die nog het degelijke stalen kruis hebben ipv het huidige aluminium model.

Hey, volgens mij is het kruis nog intact, kan dit wel niet goed zien natuurlijk, maar toch een beetje. Als ik op de achterkant - van de trommel - wrijf met mijn hand, ziet dit er wel helemaal zwart uit.
De schokdempers heb ik er ook al eens afgehaald, als ik de trommel dan aan de voorkant ophef, komt dit krakend geluid ook voor...

Op 21 maart 2020 15:53:14 schreef andre1973:
Als je m langzaam rond draait en dan met een vinger voelt terwijl je die hand afsteunt dan kan je voelen dat ie niet helemaal gecentreerd is.
schijnbaar hebben ze daar allemaal last van, komt schijnbaar door het type wasmiddel. een keer per maand een kookwas schijnt te helpen dit uit te stellen.

Hey, kan je even nog eens uitleggen wat ik moet uittesten? Kan ik de trommel nog centreren dan? Alvast bedankt.

Even voor mijn begrip: Heb je de dempers eruit gehaald om ze te beoordelen?

Op 21 maart 2020 16:20:00 schreef Kilian:
Even voor mijn begrip: Heb je de dempers eruit gehaald om ze te beoordelen?

Nee, wel losgemaakt van de trommel en nadien met de trommel gedraaid, om na te gaan of het geluid er nog was en dat was inderdaad nog zo, vandaar dat ervan uit ga dat het niet aan de dempers ligt

Ik heb alvast ook nog wat filmpjes zodat je de trommel kan zien werken...
https://drive.google.com/drive/folders/1bLmFhNJB58qSITIrJJwBm4sl-yqQMq…

Ik vrees dat er iets kapot is, je kruis.

Toen ik de lagers versleten had na 15 a 20 jaar kreeg ik een rommelend geluid en niet dat tokken wat ik in je film hoor.

Het trad niet in een keer op maar werd steeds erger.

Maaar: volgens mijn Miele leverancier hier in de buurt vertoont Miele coolance bij wat nieuwere machines buiten garantie. Tenslotte horen ze langer dan de 2 jaren garantie mee te gaan. Neem eens met Miel contact op. Als je winkel zegt dat het niet kan wil dat nog niet zeggen dat Miele niks doet. Veel winkeliers, vooral de dozenschuivers, weten dat gewoon niet.

Misschien toch verstandig eerst de dempers eruit te halen en te beoordelen, vóór je met trommelkruizen en lagers aan de gang gaat. Dat kan dan de volgende stap zijn.

Ik heb de dempers van mijn Miele wasmachine pas nog vervangen. Van de ene demper zakte de zuiger door zijn eigen gewicht zo uit de cilinder en de andere had nog maar een fractie van de originele weerstand.

Op 21 maart 2020 16:41:00 schreef Hoeben:
Ik vrees dat er iets kapot is, je kruis.

Toen ik de lagers versleten had na 15 a 20 jaar kreeg ik een rommelend geluid en niet dat tokken wat ik in je film hoor.

Het trad niet in een keer op maar werd steeds erger.

Maaar: volgens mijn Miele leverancier hier in de buurt vertoont Miele coolance bij wat nieuwere machines buiten garantie. Tenslotte horen ze langer dan de 2 jaren garantie mee te gaan. Neem eens met Miel contact op. Als je winkel zegt dat het niet kan wil dat nog niet zeggen dat Miele niks doet. Veel winkeliers, vooral de dozenschuivers, weten dat gewoon niet.

Oké, bedankt voor de info, wasmachine is wel 13 jaar oud, zou Miele dan nog iets doen? :-)

Op 21 maart 2020 16:44:54 schreef Kilian:
Misschien toch verstandig eerst de dempers eruit te halen en te beoordelen, vóór je met trommelkruizen en lagers aan de gang gaat. Dat kan dan de volgende stap zijn.

Ik heb de dempers van mijn Miele wasmachine pas nog vervangen. Van de ene demper zakte de zuiger door zijn eigen gewicht zo uit de cilinder en de andere had nog maar een fractie van de originele weerstand.

Oké, ik probeer de dempers er eens uit te halen, hoe kan je zien dat deze stuk zijn? Als er weinig weerstand is?

Dempers volledig eruit gehaald, nog steeds 'het' lawaai :S
Zou het kunnen dat er "iets" zit tussen de twee trommels. Wanneer ik de trommel naar onder duw en draai, hoor ik zo schuren geluid. Maar als ik de trommel naar boven, links duw en dan draai hoor ik niks.
Kan je op een makkelijke manier controleren of er zaken tussen de 2 trommels zit?

[Bericht gewijzigd door hauwie op zaterdag 21 maart 2020 17:57:29 (23%)

Hallo, als je dat schurende geluid maar een deel an e omwenteling hoort dan is het volgens mij dat trommelkruis, Volgens mij is dat hier op het forum wel vaker beschreven.
Volgens mij is het zo dat er een as door de wand heen zit welke in een lager zit, en dan zit aan de kant van de trommel een kruis met 3 spaken die tegen de trommel aan zitten en daarvan is er dan 1 gebroken.
Vaststellen gaat door te voelen dat de trommel excentrisch draait.
Repareren is duur begreep ik. Zelf heb ik een 2e hand van een facebook groep gehaald, ik koop nooit meer een nieuwe. Had die Miele ooit 10,5 jaar, had de garantie verlengt tot 10 jaar. En met 2 personen zonder kinderen zou die ook een tijd langer mee moeten gaan. Heb uiteindelijk weer een zelfde Miele terug (helaas ook met hetzelfde manchet probleem dat ik eerder had, dus ook manchet vervangen voor de 2e keer).
Als deze stuk gaat koop ik de eerste die op facebook staat van mensen die gaan samenwonen! Bij ons staat ie beneden, dus vervangen is zo gebeurd.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 21 maart 2020 18:15:48 schreef andre1973:
Hallo, als je dat schurende geluid maar een deel an e omwenteling hoort dan is het volgens mij dat trommelkruis, Volgens mij is dat hier op het forum wel vaker beschreven.
Volgens mij is het zo dat er een as door de wand heen zit welke in een lager zit, en dan zit aan de kant van de trommel een kruis met 3 spaken die tegen de trommel aan zitten en daarvan is er dan 1 gebroken.
Vaststellen gaat door te voelen dat de trommel excentrisch draait.
Repareren is duur begreep ik. Zelf heb ik een 2e hand van een facebook groep gehaald, ik koop nooit meer een nieuwe. Had die Miele ooit 10,5 jaar, had de garantie verlengt tot 10 jaar. En met 2 personen zonder kinderen zou die ook een tijd langer mee moeten gaan. Heb uiteindelijk weer een zelfde Miele terug (helaas ook met hetzelfde manchet probleem dat ik eerder had, dus ook manchet vervangen voor de 2e keer).
Als deze stuk gaat koop ik de eerste die op facebook staat van mensen die gaan samenwonen! Bij ons staat ie beneden, dus vervangen is zo gebeurd.

Bedankt voor de info, zo een kruis vervangen zie ik niet zitten, heb ook al gemerkt dat je wat meer tools nodig hebt dan enkel wat ster schroevendraaiers. Heb alleszins ook het geluid toegevoegd bij het met de hand draaien v/d trommel, wel wat serieuze druk gezet aan de onderkant/rechterkant. En gewoon wat bewegen v/d trommel naar Links en Rechts.

Op 21 maart 2020 17:21:36 schreef hauwie:
[...]

Oké, ik probeer de dempers er eens uit te halen, hoe kan je zien dat deze stuk zijn? Als er weinig weerstand is?

Ja, als ze goed zijn heb je behoorlijk wat kracht nodig om ze in- en uit te schuiven.

Ergens kan ik je gedachtengang niet volgen: stel dat de dempers hun functie verloren hebben, dan kun je toch geen verbetering verwachten als je ze eruit haalt?

Of er iets tussen binnen- en buitentrommel zit kun je wellicht zien met hulp van een lamp?

Zit er misschien een grote gleuf tussen trommel en kuip (manchet) waardoor er wasgoed kan tussen geraken?

Aan het eerste filmpje zie je al dat het kruis stuk is. De trommel slingert alle kanten uit. Normaal hoort de trommel keurig, regelmatig, rustig en zonder slingeringen voor het venster te draaien.
Dat wordt een zaterdagmiddagje klussen als je het kruis wilt vervangen.
Om bij het kruis te komen dien je de kuip uit de wasmachine te halen, de kuip open te maken en de trommel uit de kuip te halen. Dan is het de kruis van de trommel verwijderen. Vers kruis aanbrengen en in omgekeerde volgorde in elkaar zetten. Als hij toch al uit elkaar is is het een mooie gelegenheid om indien nodig de kogellager te vervangen.
Op youtube zijn er filmpjes waarop te zien is hoe dat ongeveer moet.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 21 maart 2020 19:49:37 (44%)

Op 21 maart 2020 19:12:03 schreef Kilian:
[...]

Ja, als ze goed zijn heb je behoorlijk wat kracht nodig om ze in- en uit te schuiven.

Ergens kan ik je gedachtengang niet volgen: stel dat de dempers hun functie verloren hebben, dan kun je toch geen verbetering verwachten als je ze eruit haalt?

Of er iets tussen binnen- en buitentrommel zit kun je wellicht zien met hulp van een lamp?

ik weet het, maar eens afhalen kan geen kwaad hé :-)
Volgens mij zijn deze nog goed.
Lawaai is ook te horen zonder de dempers...

Op 21 maart 2020 19:45:24 schreef ohm pi:
Aan het eerste filmpje zie je al dat het kruis stuk is. De trommel slingert alle kanten uit. Normaal hoort de trommel keurig, regelmatig, rustig en zonder slingeringen voor het venster te draaien.
Dat wordt een zaterdagmiddagje klussen als je het kruis wilt vervangen.

Had ook al opgemerkt dat de trommel zo heen en weer ging.
Spijtig, ga nog eens nadenken over het vervangen, heb niet de juiste tools, vrees ik...

Of een goede 2e hands, de rest in onderdelen.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 21 maart 2020 19:50:40 (29%)

Heeft er iemand van jullie eigenlijk al eens geprobeerd een gebroken aluminium trommelkruis te (laten) lassen?

Dat is haast/niet te lassen door de samenstelling en toevoegingen in het aluminium.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Heeft ook weinig zin. Kruis breekt omdat er materiaal is verdwenen.
Overal is dus materiaal verdwenen en het hele kruis is dus verzwakt.
Na een succesvolle las actie breekt het kruis na een korte periode op een andere plaats.

Op 21 maart 2020 21:39:52 schreef ohm pi:
Heeft ook weinig zin. Kruis breekt omdat er materiaal is verdwenen.

Ik zou eerder aan materiaalmoeheid denken.

@ daanc:

Het lijkt me hogedruk gietwerk en de meeste aluminiumlegeringen voor spuitgieten zijn niet of slecht lasbaar. Ik verwacht dat er is nagedacht over de keuze van de legering, gelet op de toepassing in zeepsop. Miele zal vast niet vertellen welke legering ze gekozen hebben, dus de enige manier om erachter te komen of het toevallig wel lasbaar is, is domweg proberen. Vandaar mijn vraag.

@ohm pi:

Ik heb een aantal foto's van gebroken trommelkruizen op internet bekeken. Er zijn er bij waar veel materiaal weggevreten is, maar niet altijd. Er zijn er ook met een redelijk nette breuk.

Ik vraag me wel af waardoor dat aluminium zo wegvreet, gelet op de beschermende oxidehuid die gevormd zou moeten worden. Als ik het goed heb onthouden lost aluminiumoxide op in zuur. Wat zit er eigenlijk in dat spul waardoor "wasmachines langer leven"? Als ik het juist heb, adviseert Miele dat niet.

Op 21 maart 2020 21:56:44 schreef Kilian:
Ik vraag me wel af waardoor dat aluminium zo wegvreet, gelet op de beschermende oxidehuid die gevormd zou moeten worden.

Dat zegt alles over de 'agressiviteit' van de gebruikte wasmiddelen. Heel lang geleden waste men met de hand of met een wasbord. Daar kwam veel 'vrouwkracht' bij kijken. Met de huidige machines wordt het vuile goed een beetje heen en weer geslingerd door het zeepwater. Dan moet je wel haast middelen gebruiken die de boodschap erg goed overbrengen, anders lukt het bijna niet. RVS kan met die middelen nog wel goed overweg maar voor alu (legeringen) kan het soms problematisch worden.