Wie zou mij kunnen helpen ?

Ik heb wel wat ervaring met FPGA's en audio. Een FPGA kun je zo eenvoudig en gecompliceerd maken als je zelf wilt. Mijn advies: zorg dat je eerst vertrouwd raakt met een FPGA, voor je de combinatie met audio gaat maken. het eenvoudigste hier is een dev kit. Een Terasic C5G bijvoorbeeld heeft een moderne Intel/Altera FPGA aan boord, en wat audio I/O zodat je in een later stadium hier ook mee kan experimenteren. Digilent heeft bijvoorbeeld de Zybo Z7, ook een redelijk goedkoop model met een Xilinx FPGA en wat audio I/O. Het voordeel van deze dev kits is dat je de programmer gewoon on board hebt.

Vanuit een FPGA komt uit een ADC gewoon I2S, wat je in de FPGA waarschijnlijk tot parallel data wilt converteren. SPDIF en andere standaarden gaan ook naar parallel. Die parallel data kun je dan naar hartenlust bewerken (filter, dynamiek, mixer, bla bla) waar het vervolgens weer gaat naar I2S, SPDIF of een andere standaard.

Qua samplerate is 44.1kHz mogelijk als je een 11.0592MHz of veelvoud frequentie voorhanden hebt, waarschijnlijk uit een audio PLL speciaal voor dit doel. Je bent echter beter uit met 48kHz(96kHz, 192kHz) omdat 12.288MHz een standaard oscillator waarde is.

Wat projecten van mij ter inspiratie:

ADAT lightpipe protocol
Sample rate converter
Jitter removal
Multiple Channel Digital Interface (MADI)

Neem ook eens een kijkje op Opencores Voor bijvoorbeeld een I2S interface, of een SPDIF interface.

tip voor analoge en digitale audio: https://www.beis.de/Elektronik/Electronics.html

Ik kan MADI stiekum wel aanraden voor je project omdat je dan meteen andere apparaten hebt waar je mee kunt communiceren (mengpaneel, geluidskaart) MADI op RJ45 is zelfs een non-standaard standaard: Niet officieel erkend maar wel een goedkope oplossing die meerdere fabrikanten hanteren.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Dank je Dweil, ik heb weer wat te lezen, en ik ben nu zeker van plan ook wat met FPGA's te gaan doen.