Wie zou mij kunnen helpen ?

Klopt FPGA (vroeger heette zoiets Field Programmable Logic Array). Ik zoek iemand die mij wil helpen met mijn "probleempje" zoals ik beschrijf in de start post.

Op 22 maart 2020 18:46:40 schreef mississippi:
Ik zoek een mede collega die mij helpt de juiste FPGA te kiezen, dan ook de functies voor mij maakt en het programmeren ervan kan doen. Is er een mede hobbyist die mij hiermee zou willen helpen.

Als je spreekt van een sprong in het duister, dit is er wel één ;)

Kan een controller geen uitkomst bieden? daar zitten analoog en digitaal samen.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

heb je een tekening van wat e aan onderdelen in het digitale deel zit, ik neem aan TTL spul?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik wil 16 analoge inputs en 6 analoge outputs over een utp kabel sturen naar 16 analoge outputs en 6 analoge inputs. Het protocol hiervoor heb ik op schema gezet. Dit omdat ik soms met mijn mengtafel muzikanten help, maar het beu ben die dikke lompe kabel op en neer te zeulen en zelfs niet fatsoenlijk kwijt te kunnen. Ik help deze muzikanten gratis bij hun optredens en daarom kan ik niet investeren in een digitaal systeem.

Shiptronic

Overleden

Waarom UTP? moet het in een netwerk kunnn draaien ? (IP address) of mag het ook werken over een 3polige XLR :)

[edit] had het schema nog niet gezien, maar er komt dus iets meer bij kijken :) je kan hier eens rond kijken : https://www.circuitsonline.net/forum/view/139466

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 22 maart 2020 19:46:21 (43%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het hoeft helemaal niet op een netwerk te komen. Ik heb alleen voor deze kabel gekozen omdat ik data en sync signalen moet oversturen. Dit doe ik dan gebalanceerd i.v.m. eventuele storingen onderweg en dan kom ik op 8 draden. Precies zoveel als er in een utp kabel zitten.

Dank je, misschien kan fotoopa mij wel helpen. Ik wacht even af tot hij dit misschien leest. :)

[Bericht gewijzigd door mississippi op zondag 22 maart 2020 19:48:17 (16%)

Dit klinkt als 2 microcontrollers, de kleinste eenvoudigste die er is. FPGA is enorm overkill hier. Ik zeg Arduino.
Oh wacht... analoog :-(

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 22 maart 2020 19:54:34 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Een band met muziek, probleem word hier realtime!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is vast uit te ontwikkelen tot iets dat gepast is voor de omstandigheden, maar ook als tijd gevonden is allerminst gratis, en voor het bijstellen van de gain moet men in het huidige concept naar het podium rennen..

Een normale moderne setup òf een prettigere analoge multikabel oplossing lijken gepaster.
Een klein oud multikabel systeem zou voor weinig te krijgen moeten zijn, in professionele kwaliteit, met losse fanouts en een goede haspel.
Dat scheelt enorm in het gebruik ten opzichten van een lompe, eeuwig kringelende "brandslang".

Als men iemand wil helpen kost dat links- of rechtsom tijd en/of geld. Dat is niet erg, de kunst is een en ander zo effectief mogelijk te besteden.

Het naar het podium rennen is niet noodzakelijk. Tijdens de soundcheck stel je de gain zo in dat je een redelijk signaal hebt. De mengtafel heeft zijn eigen gain en daar kun je alles best goed regelen. Ik heb een proefje gedaan met 1 kanaal en was heel erg tevreden wat ik hoorde.

Een proefballonnetje : Is het een optie om de analoge signalen te verzenden met een digitale tussenstap ? In dat geval kun je misschien zelfs draadloze overdracht overwegen of een simpeler kabeltje.

Dus :

analoog in/out = ADC en DAC = FPGA = kabel = FPGA = DAC en ADC = analoog out/in

Het is maar een ideetje (geen toezegging van mijn kant).

Verder geef je aan dat het digitale deel veel onderdelen nodig zal hebben en daardoor een gedrocht gaat worden. De kosten wil of kun je daar niet van dragen, ook omdat je -ik vermoed- met veel plezier de muzikanten gratis helpt. Zou dat kloppen, wie gaat dan de kosten daarvoor dragen ?
Eerlijk gezegd, denk ik dat je nog onvoldoende informatie hebt verstrekt, want je oproep komt -met de huidige informatie- neer op het volgende.

Je zoekt iemand die :

  • je informatie verstrekt over de beste digitale keuze
  • de hardware en software ontwikkeling (prototypes tot eindproduct) wil uitvoeren
  • een softwarematige oplossing ontwikkelt volgens jouw protocol
  • het gratis wil uitvoeren

Zonder negatieve bedoelingen, ben je -volgens mij- dan eigenlijk op zoek naar een filantroop met een buidel geld en kennis van zaken. Mocht ik fout zitten met deze gedachte (en dat hoop ik echt), is het denk ik verstandig om aanvullende informatie te verstrekken, om de kans van slagen te vergroten.
Een andere optie is misschien om het bij een electronica-opleiding neer te leggen, als afstudeerproject.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

oxurane, er staat nergens dat je dat gratis moet doen maar wel van contact op te nemen.

Maar ik ben wel geschrokken van de omvang van het project en ik zal niet alleen zijn denk ik.
Maar het is heel goed uitgelegd, een pluim daarvoor.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 23 maart 2020 08:56:08 (13%)

LDmicro user.

Volgens mij valt het nog wel mee (al heb ik geen ervaring met FPGA's).

Het gaat om Audio, dus 44100 samples per seconde (neem ik aan).
16 kanalen met elk 16 bits per sample geeft 256 bits per sample.
In totaal dus 11.3 Mbit per seconde.

Je kunt de TLC4541 klokken op max 15MHz.
Dus dan kun je ervoor kiezen om met bijv 12 MHz de samples uit de TLC4541 te klokken en direct op de lijn te zetten. Na 16 klokpulsen kun je dan doorschakelen naar de volgende TLC4541 enz. tot je alle 16 chips gehad hebt. En dan weer opnieuw.

Aan de ontvangende kant doe je iets soortgelijks. Direct van de lijn naar de ontvangers doorklokken, en telkens na 16 pulsen een andere ontvanger selecteren.

Zo heb je dus heel geen lange schuifregisters meer nodig en volstaat een tamelijk beperkte hoeveelheid discrete logica.

Het geheel bouw je dan 2 keer. Een keer voor elke richting.

Misschien kun je dan ook kiezen voor manchester codering. Dan heb je geen aparte kloklijn meer nodig. En dan kun je de frequentie terug brengen naar 6Mhz, en dan 8 kanalen versturen per aderpaar. 2 aderparen met 8 kanalen heen en 1 aderpaar met 8 kanalen terug.

Dan moet er nog wel iets bijkomen om te synchroniseren.

Misschien is de bit-codering van de WS2812 ook een idee. Ook geen kloksignaal nodig. En lekker simpel. De stuur-klok is 3x hoger dan de bitrate. Voor ieder bitje stuur je een 1, het bitje en een 0. De 0-1 overgang is de trigger als "klok". Een half bitje later vang je gewoon de data van het bitje. Anderzijds, dit heeft meer overhead dan bijvoorbeeld klassiek "asynchroon" ("UART").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je voor de diverse tips, ik zal ze verder bestuderen, dit houdt niet in dat ik even goed nog even bij de oorspronkelijke vraag wil blijven.

Hallo. Ik heb de voorstellen even bekeken en het idee van deKees kan ik niet gebruiken omdat elk ingangskanaal maar een keer in de 16 "slagen" aan de beurt is en 15 van de 16 "slagen" er niet is. Ik krijg dan een erg groot audiogat waarvan ik de inhoud dan maar moet raden. Dit gaat mij niet lukken.Het idee van rew kan leuk zijn, maar ik heb nog geen adc's en dac's gevonden die dit formaat uitgeven en als ik elke ingang nog eerst moet vertalen naar die code ben ik ook weer wat tijd kwijt.

??? Elke ADC komt 44100 keer per seconde aan de beurt. Dat geeft CD-kwaliteit audio. Dat een 'beurt' nu maar 1 usec duurt ipv 17 usecs is niet relevant volgens mij.

Als je 16 kanalen aan een DSP koppelt dan gebeurt er in principe hetzelfde

EricP

mét CE

Kwestie van vaak genoeg klokken. Dan heb je het hele probleem niet...

En nou eens een andere insteek - heel anders dan wat je zelf verzonnen hebt. Heb je 16 gescheiden signalen nodig? Of is een 'remote controlled' mengpaneel met 1x (2x...) audio ook bruikbaar?

Beide heren, dank voor het antwoord, jullie hebben inderdaad gelijk. het "gat" is helemaal niet zo groot als ik dacht.
@ErikP:
Ik heb een bestaand mengpaneel (Ramsa WRS4416). Erg tevreden en ik moet soms 4 stemmen, 3 gitaren een Hammond orgel en een Nord en soms nog de drums hebben. Tevens is er ook een echo/delay/nagalm apparaat.
Terug gaan dan 4 monitoren en de 2 voor de boxen links en rechts.
Ook heb ik soms maar 2 kanalen nodig, en dan is misschien wat jij wil voorstellen een optie.

Als je een FPGA gebruikt kan die de samples natuurlijk gewoon weet exact naast elkaar zetten in de tijd. Dus aan de zendende kant levert elke ADC tegelijk een sample (stel dat), die gaan allemaal tegelijk de FPGA in. Die codeert de hele zwik in een serieel protocol. Aan de ontvangende kant doe je precies het tegenovergestelde. Evt FIFO's gebruiken om eea netjes op te lijnen.
Is zoiets niet gewoon te koop trouwens? Lijkt me niet zo'n uniek probleem eigenlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ben begonnen met het uitwerken ven het idee van de heer deKees. En het gaat me lukken zo te zien. Dank voor de trigger!

@flipflop: Misschien een typenummer van zoiets??

Typenr. van wat? Die FPGA implementatie moet je zelf maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb wel wat ervaring met FPGA's en audio. Een FPGA kun je zo eenvoudig en gecompliceerd maken als je zelf wilt. Mijn advies: zorg dat je eerst vertrouwd raakt met een FPGA, voor je de combinatie met audio gaat maken. het eenvoudigste hier is een dev kit. Een Terasic C5G bijvoorbeeld heeft een moderne Intel/Altera FPGA aan boord, en wat audio I/O zodat je in een later stadium hier ook mee kan experimenteren. Digilent heeft bijvoorbeeld de Zybo Z7, ook een redelijk goedkoop model met een Xilinx FPGA en wat audio I/O. Het voordeel van deze dev kits is dat je de programmer gewoon on board hebt.

Vanuit een FPGA komt uit een ADC gewoon I2S, wat je in de FPGA waarschijnlijk tot parallel data wilt converteren. SPDIF en andere standaarden gaan ook naar parallel. Die parallel data kun je dan naar hartenlust bewerken (filter, dynamiek, mixer, bla bla) waar het vervolgens weer gaat naar I2S, SPDIF of een andere standaard.

Qua samplerate is 44.1kHz mogelijk als je een 11.0592MHz of veelvoud frequentie voorhanden hebt, waarschijnlijk uit een audio PLL speciaal voor dit doel. Je bent echter beter uit met 48kHz(96kHz, 192kHz) omdat 12.288MHz een standaard oscillator waarde is.

Wat projecten van mij ter inspiratie:

ADAT lightpipe protocol
Sample rate converter
Jitter removal
Multiple Channel Digital Interface (MADI)

Neem ook eens een kijkje op Opencores Voor bijvoorbeeld een I2S interface, of een SPDIF interface.

tip voor analoge en digitale audio: https://www.beis.de/Elektronik/Electronics.html

Ik kan MADI stiekum wel aanraden voor je project omdat je dan meteen andere apparaten hebt waar je mee kunt communiceren (mengpaneel, geluidskaart) MADI op RJ45 is zelfs een non-standaard standaard: Niet officieel erkend maar wel een goedkope oplossing die meerdere fabrikanten hanteren.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Dank je Dweil, ik heb weer wat te lezen, en ik ben nu zeker van plan ook wat met FPGA's te gaan doen.