Randaarde bij scheidingstransformatoren

Goedendag allen,

Ik ben bezig om 2 scheidingstransformatoren in mijn werkdesk in te bouwen. Vroeg mijzelf alleen af wat nu de normale gang van zaken is met betrekking tot het aansluiten van randaarde. Moet alleen het blikpakket worden geaard en niet de load? Of mag ik de randaarde gewoon 1 op 1 doorvoeren? Alvast mijn dank!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Tidak Ada

Golden Member

Waarom zou het een scheidingstransformator heten....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Nee niet weer denk ik als ik dit topic zie.
Daar is al zoveel over geschreven en gediscussieerd op CO.
Zoek maar eens op het forum.

Secundair aangesloten apparaten aarden heeft geen zin omdat de secundaire spanning geen relatie heeft met aarde, hij zweeft!
Het blikpakket kan je natuurlijk wel aarden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De randaarde laat je niet doorlopen. Dat heeft verscheidene redenen die hier al eerder zijn uit de doeken gedaan.

Een scheidings-trafo is bedoeld om een zwevend net te krijgen. Als je dan de secundaire kant weer verbindt met randaarde dan zweeft het secundaire net niet meer. Dan kun je beter de trafo weglaten want die heeft dan geen nut meer. Het enige 'voordeel' is dan nog dat je je aardlekschakelaar buitenspel zet. Dus tamelijk gevaarlijk zelfs.

Blikpakket aan massa kan wel. Dat kan helpen om stoorvelden te verminderen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je dan de secundaire kant weer verbindt met randaarde dan zweeft het secundaire net niet meer.

Je moet inderdaad niet de uitgaande 230V-wikkeling van de trafo met een van zijn kanten aan aarde leggen; die spanning moet blijven 'zweven'.

Maar alles wat normaal gesproken geaard zou zijn, kan dat nu natuurlijk ook zijn. Persoonlijk zou ik alles wat aan randaarde hing, nu ook aan randaarde hangen.
Er kan dan nog steeds geen stroom van de zwevende 230V naar massa vloeien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Wil je een scheidingstrafo uit veiligheidsoverwegingen gebruiken dan MOET je daar zo min mogelijk “aarde” bij hebben.
Dus blikpakket NIET aarden,
aansluitsnoer twee aderig, dus ZONDER aarde.
Trafo geisoleerd opstellen, dus in een kunststof of houten kast.

Het secundaire circuit moet klein en overzichtelijk zijn.
Zo. min mogelijk apparaten aansluiten.

Wil je het zwevende net extra beveiligen dan kan je daar een isolatiebewakingsrelais toepassen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 22 maart 2020 23:55:30 schreef deKees:
Een scheidings-trafo is bedoeld om een zwevend net te krijgen. Als je dan de secundaire kant weer verbindt met randaarde dan zweeft het secundaire net niet meer. Dan kun je beter de trafo weglaten want die heeft dan geen nut meer. Het enige 'voordeel' is dan nog dat je je aardlekschakelaar buitenspel zet. Dus tamelijk gevaarlijk zelfs.

Blikpakket aan massa kan wel. Dat kan helpen om stoorvelden te verminderen.

in een normale test setup geen aarde achter scheidingstrafo. wil je echter een eiland bedrijf netvoeding zonder steeds 2 trappen in t donker naar de aardlek te lopen, zet je achter de scheidingstrafo de nul van achter de trafo aan virtuele aarde, dan de aardlek, heb je een testopstelling zonder dat de aardlek in de meterkast steeds uitvalt, maar toch lekbeveiliging op de werkbank. de netvoeding voor die setup heeft dan geen randaarde nodig vanuit het net! de werkbank "aarde" is aan het nulpunt van de trafo gekoppeld, zoals bij een tn-cs net. ook handig als je op een slaapkamer zonder randaarde zit met kapotte toestellen om te herstellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Toet heeft gelijk, FET ten dele.Een scheidingstrafo moet je NOOIT met de secundaire aan aarde maken.En een RA Wcd is ZEKER NIET nodig.
Als er eventueel spanning op de behuizing kan komen, dan maakt dat niets uit, je voelt er niks van, omdat de secundaire galvanisch gescheiden is.Als je een RA Wcd toepast, en er zou een lek optreden aan een of ander apparaat,dan zou je, als je de andere pool van het gescheiden net toevallig geijk aanraakt,alsnog een opduvel kunnen krijgen.
Kortom: gewoon 2 draadjes aansluiten, en meer niet. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Gebruik de zoek functie eens:

https://www.circuitsonline.net/forum/search?query=scheidingstrafo+aard…

Daar is al zo gruwelijk veel over geschreven, het is een beetje zinloos om dat hier nog eens allemaal uit te kauwen.

ik heb een scheidingstrafo van 2200 W voor mijn werkbank geplaatst , type AB 195.86 van Wydeven , hier zit aan de prim. zijde een aarde aan , dus aan het blikpakket. deze trafo voldoet aan de NEN 3134 norm.GEEN aarde aan de sec. kant !!

EricP

mét CE

Waar iedereen aan voorbij gaat is... waarom wil je die scheiding hebben? DAT is bepalend voor je aard regime.

Victron bijvoorbeeld zegt: blik pakket aarden. En je zwevend net via een ALS aansluiten, aarde aan de '0' van de secundaire. Let wel: dit heeft betrekking op een bootje, waarbij je geen verbinding met de aarde van de 'wal' wilt tegen galvanische corrosie.

Mijn werktafel heeft een WCD achter een scheidingstrafo die ongeaard is. Het doel daar is vooral om geen meetapparatuur te mollen als je eens in een deel meet wat aan het net hangt.

In de medische wereld wordt eea. soms ook gebruikt. Ik heb ook nog een trafo uit die hoek hier rondzwerven. Die heeft een aarde die doorloopt van primair naar secundair, waarbij dus feitelijk alleen het net zwevend wordt. Geen idee wat daar de overwegingen geweest zijn (alleen de trafo is over, het apparaat waar-ie uit kwam heb ik nooit gezien).

Zo zijn er nog wel wat scenario's te verzinnen - vandaar waarschijnlijk alle discussie. Het antwoord wat 'de normale gang van zaken' is, is dan ook een hele moeilijke...

Sine

Moderator

Op 23 maart 2020 13:04:32 schreef jan hoeve:
ik heb een scheidingstrafo van 2200 W voor mijn werkbank geplaatst

Lees dan ook de betreffende topics dan nog maar eens, dat is een stuk gevaarlijker dan helemaal geen scheindingstrafo.

Dag Sine,

Als om de één of andere reden primair de fase tegen het blikpakket komt dient de differentieel aan te spreken dus als je de scheidingstransf niet geïsoleerd opstelt dien je het blik of de geleidende delen te aarden.
Maw, het blik kan onder gevaarlijke spanning komen te staan door een fase die los komt van de primaire voeding.

Ikzelf zou het geheel geïsoleerd opstellen (behuizing), dan hoeft het niet. Stel je het niet geïsoleerd op, blik (geleidende delen) aarden

Het stopcontact dat secundair komt uiteraard GEEN aarde voorzien.

Er is inderdaad al veel over geschreven geweest, maar blijkbaar veel twijfels. Ik zie niet in wat Jan verkeerd doet?

Het AREI of de NEN stopt niet bij een scheidingstransfo. Ik denk dat sommigen de begrippen dubbel geïsoleerd en scheidingstransfo door elkaar halen.

hier zit een 1600VA ringkern ( voormalig OK ding geweest ) aan de werkbank, 30mA aardlek achter de trafo, met extra trafotje om te zorgen dat er 1,5V spanningsverschil tussen "aarde" en nul is, waardoor de aardlek ook eruit gaat met "aarde" nul sluiting en weinig last.

puur voor meten en testen, apparatuur op de werkbank heeft gewoon netvoeding.

oa reparatie van inductieplaten doe ik achter die trafo, als alles goed is en er gaat met vermogen getest worden, moet de gewone netvoeding erop. anders willen inductieplaten weleens raar gaan doen, reactie van de pulsen op de trafo vermoed ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 23 maart 2020 17:40:40 schreef Robbe de Smet:
Ik zie niet in wat Jan verkeerd doet?

Ik heb het nog niet eens over regelgeving, vergeet NEN en/of AREI, gerbuik even gezond verstand.
Stel:
Aarden doen we niet aan na een scheidingstrafo (dat is al discutabel)

Apparaat 1 heeft een fout, al jaren, dat valt niemand op tenzij er een isolatie bewaking aanwezig is.

Apparaat 2 krijgt een fout op de andere spanningsvoerende lijn, Jan denkt veilig te zijn en kom om welke reden dan ook in aanraking met die tweede lijn.

Daar gaat Jan niet blij van worden, er is geen enkele beveiliging die kan en zal uitschakelen.

Bij een tweede fout heb je secundair altijd een probleem als je niet aan isolatie bewaking doet (Ook bij een IT net). Dit is een inderdaad een feit. Heeft ook toeternitoe al aangehaald.

Maar dit praat niet goed dat je primair de aarde over het hoofd moet zien als je transfo niet geïsoleerd is opgesteld. En daar doet Jan niks verkeerd mee.

Sine

Moderator

Dat heb ik ook geen moment gezegd. Dat Jan de hele werkbank achter een scheidingstrafo zet (waarvan ik even aanneem dat dat zonder isolatiebewaking gebeurt) dat is wat fout is.

Dat heb je inderdaad niet gezegd, maar je antwoord naar Jan toe is wat aan de vage kant. Daar kon iets meer duiding bij ook (niet slecht bedoeld). En ik had het dus over de aarde aan primaire kant, vandaar de verwarring.

aarding primair is idd alleen blikpakket en evt folie tussen de wikkelingen. kom je bij ringkern amper tegen, heb er wel een paar, maar dat zijn 230/25V dingen.

wat ik heb gezien is dat de trafo wel geaard is, maar niet secundair. puur voor oa als de trafo uitfikt, dat de beveiliging ook op aarde/fase sluiting eruit gaat. of een lek van wikkeling naar de kern. immers aard je je toch ook een tlbak met vsa op het metalen chassis. als je een plastic bak hebt hoeft aarde vaak ook niet, dubbel geisoleerd. alleen als de vsa aan te raken is van buitenaf moet dat.

als voorbeeld, een philips fwc armatuur, die zijn al 30 jaar niet geaard. vsa zit op plastic ondergrond en er zit een thermische beveiliging in.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 23 maart 2020 20:48:51 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dave van EEVblog heeft er een filmpje over gemaakt.

Hij laat precies zien waar het mis gaat en waarom.
https://www.youtube.com/watch?v=xaELqAo4kkQ

even een reactie : natuurlijk zit de trafo aangesloten op een groep welke beveiligt is door een aardlek van 30 mA , meet app. zit op een aparte groep met randaarde , dus de scheidings trafo word alleen gebruikt voor de te testen apparaten.voor reparatie etc. , dus wanneer een app. open is , word de scheidingsgroep gebruikt , anders achter een aardlek .

Sine

Moderator

Dan nog kun je je de vraag stellen of je daarmee veiliger bent.

Je mag nu 1 draad vastpakken, maar heb je er twee beet dan is er ook niets wat uitschakelt.

Bij een gewone groep achter een ALS heb je nog de kans dat die ingrijpt.

Je gaat ook niet achter een trafo niet moedwillig een contact aanraken van de netspanning zijde van een app. Het kan echter voorkomen dat je een keer iets aanraakt.Maar achter een scheidings trafo 1 van de uitgangen aan aarde leggen heeft totaal geen zin en is zelfs gevaarlijk. Dit is juist niet de bedoeling van een scheidingstrafo. In dat geval kun je net zo goed zonder trafo werken . De trafo welke ik gebruik komt uit de ziekenhuis wereld .Daar wordt hij ook gebruikt zonder aarde aan de sec. kant.

Sine

Moderator

Je kunt wel een draad aarden ( of zelfs de middenaftakking als die er is) en er dan een ALS achter zetten. Maar daar win je niet veel mee.

En inderdaad, in ziekenhuizen gebruikt men die zonder aarde, maar MET isolatieweerstand bewaking.

Bijvoorbeeld Bender isometers