uitleg simpele ontvanger met diode

Dit topic is gesloten

https://youtu.be/GdvKDFz9Xi4?t=103

De diode is geplaatst aan de GRND zijde. Hoe kan het invloed hebben op de output van de koptelefoon?

edit
ik ben niet geïnteresseerd in weer een eindeloze discussie. Een simpele uitleg zal voldoende zijn.

[Bericht gewijzigd door Olad op dinsdag 24 maart 2020 07:13:17 (27%)

diode en oortelefoon staan in serie.. met als gevolg dat de stroom erdoor dezelfde is, ongeacht de positie van ieder onderdeel in de serieketen.

Waar die diode staat of hoe die gericht staat speelt geen rol, je mag die plaatsen waar je wilt, het resultaat blijft hetzelfde.

In dit voorbeeld zie je waarom, denk de condensator en spoel weg dan heb je dezelfde schakeling maar minder selectief.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

topictitel aangepast tot iets zinnigs

Bedankt allemaal. Ik weet voldoende.

edit
Tenminste. Ik begrijp de in serie opstelling, en dat er altijd genoeg stroom door de diode komt. Geldt dat ook voor het effect van de diode op de koptelefoon? En maakt het voor de output van de koptelefoon ook niet uit waar de diode is geplaatst?

[Bericht gewijzigd door Olad op dinsdag 24 maart 2020 09:22:07 (78%)

Zoals eerder gezegd, in een zuivere serieschakeling maakt de volgorde van de componenten niks uit.
Ik heb bij dit schema wel een bedenking, de antenne moet in staat zijn om gelijkstroom te leveren. In de video wordt de kabel van een centraal antennesysteem gebruikt, die kan dat waarschijnlijk wel. Maar een gewone draadantenne die je door de tuin spant kan dat niet.

Op 24 maart 2020 09:16:35 schreef Olad:
Geldt dat ook voor het effect van de diode op de koptelefoon?

Het is geen koptelefoon, dat werkt niet omdat de weerstand veel te laag is, maar een kristal oortje, zoek maar eens het verschil op.

LDmicro user.

Op 24 maart 2020 09:33:47 schreef KlaasZ:
Zoals eerder gezegd, in een zuivere serieschakeling maakt de volgorde van de componenten niks uit.
Ik heb bij dit schema wel een bedenking, de antenne moet in staat zijn om gelijkstroom te leveren. In de video wordt de kabel van een centraal antennesysteem gebruikt, die kan dat waarschijnlijk wel. Maar een gewone draadantenne die je door de tuin spant kan dat niet.

Iemand had de vraag al gesteld. hier is het antwoord van de poster:

tsbrownie
1 year ago
The antenna is just a very long wire. The longer the better (20M or 60 feet is good). I usually pull apart an old transformer or similar that has coils of wire in it then unwind them.

Op 24 maart 2020 09:50:36 schreef MGP:
[...]
Het is geen koptelefoon, dat werkt niet omdat de weerstand veel te laag is, maar een kristal oortje, zoek maar eens het verschil op.

dat klopt. Dat is nog geen antwoord op mijn vraag.

Een lange draad kan ook gebruikt worden als dat de vraag was.
Probeer het eens, je kunt er alleen maar uit leren en zo moeilijk is de opstelling toch niet.

LDmicro user.

Op 24 maart 2020 10:09:20 schreef MGP:
Een lange draad kan ook gebruikt worden als dat de vraag was.
Probeer het eens, je kunt er alleen maar uit leren en zo moeilijk is de opstelling toch niet.

de vraag is nog steeds:

hoe kan de diode invloed hebben op de audio output van de "oortjes"?

Is dat te moeilijk voor je?

GJ_

Moderator

Op 24 maart 2020 10:17:01 schreef Olad:...Is dat te moeilijk voor je?

Hou het een beetje vriendelijk aub, mensen proberen je te helpen.

Op 24 maart 2020 10:17:01 schreef Olad:
[...]

de vraag is nog steeds:

hoe kan de diode invloed hebben op de audio output van de "oortjes"?

De diode richt het HF gelijk. Muziek zit op dat onhoorbare HF als een soort rimpel (AM modulatie) en die wordt dan hoorbaar.

Op 24 maart 2020 09:33:47 schreef KlaasZ:

Ik heb bij dit schema wel een bedenking, de antenne moet in staat zijn om gelijkstroom te leveren. In de video wordt de kabel van een centraal antennesysteem gebruikt, die kan dat waarschijnlijk wel. Maar een gewone draadantenne die je door de tuin spant kan dat niet.

Ja, klopt, meestal zit er wel een lek waardoor de DC voldoende doorkan, zeker in het geval van een kristal oortelefoon waar de DC stroom uiterst klein is

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 24 maart 2020 10:34:46 (44%)

Diode zorgt voor demodulatie van het AM signaal; lees dit even https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristalontvanger

Jacques van Montfort

Op 24 maart 2020 10:32:36 schreef kris van damme:
[...]

De diode richt het HF gelijk. Muziek zit op dat onhoorbare HF als een soort rimpel (AM modulatie) en die wordt dan hoorbaar.

Ik zou dit antwoord zonder meer begrijpen wanneer de diode vóór de oortjes geplaatst wordt, maar niet na de oortjes.
Dat is wat ik niet begrijp.

edit
ik begrijp ook dat het niets uitmaakt voor de hoeveelheid stroom die door de componenten gaat, maar we hebben het nu over de audio output.

[Bericht gewijzigd door Olad op dinsdag 24 maart 2020 10:39:43 (16%)

Het is een serie-schakeling, maar dat is toch echt al eerder uitgelegd.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je het kraantje in de retourleiding van een CV-radiator dicht draait, loopt er ook geen water meer door door die radiator.
Op de een of andere manier 'weet' het water dat het er niet aan de ene kant in moet lopen, omdat het er aan de andere kant niet uit zal kunnen. :)

Of liever gezegd, het water kan er niet in omdat het andere water (wat er al in zit) niet weg kan.
En zo is het ook met de diode in de aardleiding.

Overigens werkt dit schema om twee redenen (hierboven al genoemd) niet:
1) de antenne moet hier gemiddeld gelijkstroom leveren, wat niet kan;
2) er is geen ontlaadweg voor de capaciteit van het oortelefoontje.
Gelukkig kunnen beide punten tegelijk met één en dezelfde weerstand (over het telefoontje) worden verholpen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 maart 2020 10:46:07 schreef Frederick E. Terman:
Als je het kraantje in de retourleiding van een CV-radiator dicht draait, loopt er ook geen water meer door door die radiator.
Op de een of andere manier 'weet' het water dat het er niet aan de ene kant in moet lopen, omdat het er aan de andere kant niet uit zal kunnen. :)

Of liever gezegd, het water kan er niet in omdat het andere water (wat er al in zit) niet weg kan.
En zo is het ook met de diode in de aardleiding.

Overigens werkt dit schema om twee redenen (hierboven al genoemd) niet:
1) de antenne moet hier gemiddeld gelijkstroom leveren, wat niet kan;
2) er is geen ontlaadweg voor de capaciteit van het oortelefoontje.
Gelukkig kunnen beide punten tegelijk met één en dezelfde weerstand (over het telefoontje) worden verholpen.

Iedereen valt terug op de serieopstelling. Dat is het probleem niet.

Laat ik het anders formuleren.

Hoe kan de diode de output van de oortjes demoduleren wanneer de diode na de oortjes komt?

De opstelling in de video is niet van mij. Ik ga ervan uit dat het werkt.

Op 24 maart 2020 10:17:01 schreef Olad:
Is dat te moeilijk voor je?

Nee het is niet moeilijk maar hoe moet je aan iemand zeggen dat de stroom voor de diode dezelfde is als achter de diode, dat maakt voor dat oortje niet uit of je dat voor of achter de diode plaatst.

In analogie van FET's vergelijking..
Als je een waterteller voor de terugslagklep of achter de terugslagklep plaatst dan zal die evenveel tellen.

LDmicro user.

Als de serie-opstelling niet het probleem is, wat dan wel? Of is dat te moeilijk om uit te leggen...

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 24 maart 2020 11:01:45 schreef Hunter:
Als de serie-opstelling niet het probleem is, wat dan wel? Of is dat te moeilijk om uit te leggen...

het ligt eraan. Maakt het uit of een weerstand vóór of ná een component geplaatst wordt in een seriële schakeling? Als het component niet te veel stroom kan hebben?

Nee dat maakt niets uit, de stroom is overal gelijk.

LDmicro user.
EricP

mét CE

Iedereen valt terug op de serieopstelling. Dat is het probleem niet.

Eh... dat is het probleem juist wel!

Hoe kan de diode de output van de oortjes demoduleren wanneer de diode na de oortjes komt?

Definieer 'voor' en 'na' en waar baseer je dat op??

het ligt eraan. Maakt het uit of een weerstand vóór of ná een component geplaatst wordt in een seriële schakeling? Als het component niet te veel stroom kan hebben?

Teken dat eens... Ik snap het hele probleem niet.

De boel staat in serie. DUS is de stroom overal gelijk. Punt.
Iemand heeft daar ooit eens over nagedacht. En geconcludeerd dat dat altijd zo is. Dat noemen we in de natuurkunde dan een 'wet'.

In dit geval zou het zelfs niks uitmaken als je de diode andersom zet.

GJ_

Moderator

Op 24 maart 2020 11:13:16 schreef Olad:...Maakt het uit of een weerstand vóór of ná een component geplaatst wordt in een seriële schakeling?...

niet serieel maar serie.

Bekijk het als een tuinslang. Er komt altijd evenveel water uit als er in gaat. Het maakt niet uit waar je hem plat knijpt.

Dit topic is gesloten