uitleg simpele ontvanger met diode

Dit topic is gesloten

Op 24 maart 2020 11:17:17 schreef EricP:

De boel staat in serie. DUS is de stroom overal gelijk. Punt.
Iemand heeft daar ooit eens over nagedacht. En geconcludeerd dat dat altijd zo is. Dat noemen we in de natuurkunde dan een 'wet'.

Wel, in het microgolf domein kan het anders gaan, door de knopen en buiken etc. komen er nog wat wetten bovenop.
Maar we kunnen rustig stellen dat we daar hier ver vandaan zitten, dus, TS, maak het niet moeilijker dan het is :-)

Op 24 maart 2020 11:15:42 schreef MGP:
Nee dat maakt niet uit, de stroom is overal gelijk.

klopt. Maar betekent dat dat de seriële volgorde van de componenten niets uitmaakt voor de werking van een circuit?
En daar gaat het om:
dat de diode de audio output op dezelfde manier zal demoduleren, ongeacht waar het in de circuit geplaatst wordt?

als het zo is, dan zal ik mijn vraag als beantwoord beschouwen.

GJ_

Moderator

dat is zo.

Op 24 maart 2020 11:27:33 schreef Olad: als het zo is, dan zal ik mijn vraag als beantwoord beschouwen.

Jeuj :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 maart 2020 11:19:39 schreef KlaasZ:
In dit geval zou het zelfs niks uitmaken als je de diode andersom zet.

Naar het schijnt zou je bij bepaalde slagwerkklanken het verschil kunnen horen (serieus!).
Maar dan hoef je alleen het telefoontje achterstevoren in je oor te proppen. Of, bij een luidsprekerontvanger: aan de andere kant van de luidspreker gaan staan. :)

In schema's van buizenontvangers van vroeger zie je ALTIJD de diode in de 'onderkant' van het circuit staan. Dat is om radiobuizen-technische redenen (kathode, gloeidraad, etc.) praktischer. Voor de demodulatie maakt het niet uit.
Voorbeeld; B3, pin 3 en 6.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 maart 2020 11:37:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Naar het schijnt zou je bij bepaalde slagwerkklanken het verschil kunnen horen (serieus!).
Maar dan hoef je alleen het telefoontje achterstevoren in je oor te proppen. Of, bij een luidsprekerontvanger: aan de andere kant van de luidspreker gaan staan. :)

In schema's van buizenontvangers van vroeger zie je ALTIJD de diode in de 'onderkant' van het circuit staan. Dat is om buizen-technische redenen (kathode, gloeidraad etc) praktischer. Voor de demodulatie maakt het niet uit.
Voorbeeld; B3, pin 3 en 6.

Het maakt volgens de poster van de video ook niet uit of je de diode voor of na de oortjes plaatst.
Een mogelijke conclusie was dat de diode helemaal geen rol speelt.
Deze conclusie is moeilijk verdedigbaar als het in het algemeen ook geldt dat de volgorde in een serieschakeling niets uitmaakt.

Ik zal de wetten van Kirchhoff, onder andere, opnieuw moeten bekijken, omdat ik nog steeds moeite heb met het idee dat het niets uitmaakt, voor de werking van hetzelfde component, of een weerstand voor of na een component geplaatst wordt. Ik begrijp wel hoe het kan gelden voor het algehele circuit.

maartenbakker

Golden Member

Dat klinkt als een gevolg van de tweede wet van Kirchoff. Om verwarring te voorkomen zal je wel echt "in serie" moeten denken en niet "serieel" want in dat laatste zit een tijdsverloop of volgorde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 maart 2020 12:10:28 schreef maartenbakker:
Dat klinkt als een gevolg van de tweede wet van Kirchoff. Om verwarring te voorkomen zal je wel echt "in serie" moeten denken en niet "serieel" want in dat laatste zit een tijdsverloop of volgorde.

Dat kan inderdaad een rol hebben gespeeld.

GJ_

Moderator

begin van een ontsporing verwijderd. Hou het netjes en technisch. Wie niks zinnigs toe te voegen heeft graag even de keutel intrekken.

Op 24 maart 2020 07:09:43 schreef Olad:
....

edit
ik ben niet geïnteresseerd in weer een eindeloze discussie. Een simpele uitleg zal voldoende zijn.

Je ziet hier nog maar eens hoe een eenvoudige vraag tot een bijna eindeloze discussie kan uitmonden.

E:/ _GJ was me voor ;)

LDmicro user.

Op 24 maart 2020 12:01:24 schreef Olad:
….omdat ik nog steeds moeite heb met het idee dat het niets uitmaakt, voor de werking van hetzelfde component, of een weerstand voor of na een component geplaatst wordt.

Dat komt voort uit het feit dat volgens Kichhof op elk moment op elke plek in de serieschakeling de stroom gelijk is.
Hetzelfde "ongeloof" wat je hier laat zien merk ik ook als men een led moet aansluiten. Er zijn nog steeds mensen die denken dat je de weerstand aan de pluskant van de led moet zetten. Hun redenering is: de stroom komt eerst de weerstand tegen en wordt dus begrensd voordat die de led kan bereiken.
Met de weerstand aan de minkant denken ze: de stroom gaat eerst door de led en komt dan pas de weerstand tegen. Oei, dat is gevaarlijk! Wat ze over het hoofd zien is dat de stroom niet door de led kan als die aan de andere kant wordt begrensd door de weerstand.

Als je de spullen in huis hebt zou ik zeggen: probeer het eens, eerst de weerstand voor de led en dan er na. Je zal zien dat het niks uitmaakt.
Zelfde kan je met dat radiootje doen, diode een keer voor de oortelefoon en een keer na de oortelefoon. Luister wat het verschil is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vandaar ook die watervoorbeelden. Zo gek is die vergelijking niet.
Als je elektrische stroom/lading zo'n beetje bekijkt zoals water, kom je op dit niveau best een heel eind.

Het water kon niet in de radiator stromen als het retourkraantje dicht stond; niet, doordat het water helderziend was, maar doordat het water wat er al in zat, niet weg kon.
Zo kon ook de antennestroom (in de ene richting) niet naar het telefoontje, omdat 'aan de onderkant' de diode 'dicht' stond (voor die richting).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 maart 2020 12:51:16 schreef KlaasZ:
[...]Dat komt voort uit het feit dat volgens Kichhof op elk moment op elke plek in de serieschakeling de stroom gelijk is.
Hetzelfde "ongeloof" wat je hier laat zien merk ik ook als men een led moet aansluiten. Er zijn nog steeds mensen die denken dat je de weerstand aan de pluskant van de led moet zetten. Hun redenering is: de stroom komt eerst de weerstand tegen en wordt dus begrensd voordat die de led kan bereiken.
Met de weerstand aan de minkant denken ze: de stroom gaat eerst door de led en komt dan pas de weerstand tegen. Oei, dat is gevaarlijk! Wat ze over het hoofd zien is dat de stroom niet door de led kan als die aan de andere kant wordt begrensd door de weerstand.

Als je de spullen in huis hebt zou ik zeggen: probeer het eens, eerst de weerstand voor de led en dan er na. Je zal zien dat het niks uitmaakt.
Zelfde kan je met dat radiootje doen, diode een keer voor de oortelefoon en een keer na de oortelefoon. Luister wat het verschil is.

Ja, je heb het ook goed gezien. Er is iets anders wat ik moet nog uitzoeken, en dat is de rol van de andere waarden zoals spanning, wattage etc. Als een component te weinig spanning krijgt omdat er een te grote weerstand geplaatst werd, of juist te veel krijgt...
Ik weet nog niet hoe dat zich verhoudt tot deze discussie.

GJ_

Moderator

Ik zie weinig discussie. Er word geprobeerd een paar heel simpele dingen uit te leggen die maar moeilijk doordringen. Laten we het daar even bij houden voor je er alsnog een eindeloos topic van maakt door er weer wat vragen bij te gooien. Vragen die op zijn minst onhandig geformuleerd zijn.

Op 24 maart 2020 13:05:57 schreef GJ_:
Ik zie weinig discussie. Er word geprobeerd een paar heel simpele dingen uit te leggen die maar moeilijk doordringen. Laten we het daar even bij houden voor je er alsnog een eindeloos topic van maakt door er weer wat vragen bij te gooien. Vragen die op zijn minst onhandig geformuleerd zijn.

De opmerking is misschien terecht, jouw oordeel is het niet. Zelfs onhandig geformuleerde vragen hebben nut en betekenis. Jouw rol, uitstekend vervuld tot nu toe, is discussies in goede banen te leiden, niet van tevoren onmogelijk te maken.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 maart 2020 12:59:24 schreef Olad:
[...]

Ja, je heb het ook goed gezien. Er is iets anders wat ik moet nog uitzoeken, en dat is de rol van de andere waarden zoals spanning, wattage etc. Als een component te weinig spanning krijgt omdat er een te grote weerstand geplaatst werd, of juist te veel krijgt...
Ik weet nog niet hoe dat zich verhoudt tot deze discussie.

Daar moet je de wet van Ohm raadplegen. Bij een LED, diode, basisovergang van een transistor heb je een vaste spanningsval, daar bepaalt de weerstand dus zuiver de stroom die door dat onderdeel met vaste spanningsval loopt en niet de spanning want die ligt al vast. Bij andere onderdelen zoals een lampje gedraagt het onderdeel zich meer als weerstand dus kun je rekenen alsof er twee weerstanden in serie staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 maart 2020 12:01:24 schreef Olad:
Ik zal de wetten van Kirchhoff, onder andere, opnieuw moeten bekijken, omdat ik nog steeds moeite heb met het idee dat het niets uitmaakt, voor de werking van hetzelfde component, of een weerstand voor of na een component geplaatst wordt. Ik begrijp wel hoe het kan gelden voor het algehele circuit.

Stuur eens een email naar meneer Kirchoff en vraag een kopietje van zijn theorie.
Het bespaart je een hoop uitzoekwerk en ons wat zinloze schermruimte.

Op 24 maart 2020 13:26:44 schreef maartenbakker:
[...]
Daar moet je de wet van Ohm raadplegen. Bij een LED, diode, basisovergang van een transistor heb je een vaste spanningsval, daar bepaalt de weerstand dus zuiver de stroom. Bij andere onderdelen zoals een lampje gedraagt het onderdeel zich meer als weerstand dus kun je rekenen alsof er twee weerstanden in serie staan.

Ik geef toe dat mijn parate kennis te kort schiet. Ik ken natuurlijk de wet van Ohm, zoals ik ook al de andere elektrische wetten en principes ken. Omdat ik ze nauwelijks gebruik, zal ik ze veel vaker moeten raadplegen en nagaan of ze van toepassing is.
Dit soort opmerkingen zijn zeker welkom omdat ze mij vaak attenderen op zaken die ik over het hoofd heb gezien.

Het blijft voor mij een raadsel hoe demodulering kan werken ongeacht de positie van de diode. Als alleen stroomsterkte bepalend is dan is het probleem wellicht opgelost en wij kunnen de zaak sluiten.
Ik weet er domweg niet genoeg van om een eindoordeel te vellen.

En aan GJ zeg ik, het is nog steeds dezelfde vraag als waarmee ik begon.

Shiptronic

Overleden

Het maakt toch njet uit of je je de positieve of negatieve pulsen overhoud?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Stroom kun je zien als een gevolg van spanningsval. Zoals de wet van Kirchoff de stromen aanelkaar knoopt zo knoopt de wet van Ohm de stroom aan de spanning vast.

Ik schrijf het misschien wat algemeen en verwarrend op, maar ik denk dat dat een beetje de denkrichting is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 maart 2020 13:44:44 schreef Shiptronic:
Het maakt toch njet uit of je je de positieve of negatieve pulsen overhoud?

dat weet ik niet, en ik zal verder mij van commentaar onthouden.
Als iedereen denkt dat het een vals probleem is, dan ga ik het zeker niet in leven houden.

Op 24 maart 2020 13:44:44 schreef Shiptronic:
Het maakt toch njet uit of je je de positieve of negatieve pulsen overhoud?

Voor het oor maakt dat in principe niet uit, enkel de "wisseling" telt en of er nu eerst drukverhoging is of verlaging, we horen dat verschil niet. Fet gaf het al aan, sommigen kunnen dat wel horen. Mot je wel getraind zijn, en dan nog, moet het over een instrument gaan die een duidelijke aanzet heeft in een bepaalde richting. de grote trom doet dat. ( (eerst komt de drukvermindering). Maar ik kan dat niet horen. desnoods zien aan de wooferuitslag :-)

Olad : vorig topic ging slot op, dus kon niet meer antwoorden. vanaf pagina 65 tot het eind. reuzeinteressant

Op 24 maart 2020 13:48:47 schreef Sine:
En zo zijn we weer bij het bekertje 8)7

ik ben blij dat jij dr bent.
Jij bent de slechtste moderator die ik in mijn leven, en ik ben een oude man, heb meegemaakt.
Een moderator, zoals de naam het aangeeft, heeft een matigende invloed op mensen, en zorgt dat de emoties niet uit de hand lopen.
Jij bent eigenlijk eerder een agitator. Iemand die de menigte ophitst en aanzet tot (verbaal) geweld.
Als ik jouw baas was, zou ik jou op staande voet ontslaan. Of een cursus laten volgen.

maartenbakker

Golden Member

Olad, bij een oude man wordt soms meer wijsheid verondersteld (ik bedoel dan redenatiemethode en benadering van andere personen, kennisniveau is geen probleem). Vandaar dat mensen zich tegen jou niet altijd optmaal gedragen.

Misschien ben je wel slim maar word je gehinderd door een andere manier van denken. Ik denk daarbij eerder aan allerlei 'stoornissen' die goed samen kunnen gaan met een bovengemiddelde intelligentie (o.a. adhd en autismespectrum maar ook gewoon kale hoogbegaafdheid) dus je hoeft niet bang te zijn dat ik je achterlijk ga noemen. Maar mocht je al je hele leven het idee hebben dat andere mensen raar zijn of raar op je reageren dan kan dat door punten komen die jij juist tot je sterkte moet proberen te maken maar dan eerst moet onderkennen.

Of je blowt teveel, daar ben ik nog niet achter en hoef ik verder ook niet te weten.

Punt is een beetje, als jij persoonlijk wordt en mensen die daar niet voor zijn de maat gaat nemen dan neem ik ook geen blad voor de mond met oprecht bedoelde persoonlijke adviezen - on topic is het toch al lang niet meer dan.

Het begon al bij GJ_. Bij jouw oordeel over hem zei je "is" in plaats van "ik vind". Taal is erg belangrijk om de gedachtengang te bepalen. Niet alleen bij serie versus serieel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten