Hoe krijg ik deze connector los?

Anoniem

Beginnend elektro-hobbyist hier bezig aan een poging zijn oven te repareren. Ik heb het probleem volgens mij gevonden (defecte connector), om hier mee verder te kunnen moet ik de printplaat demonteren. Makkelijk zat, dacht ik, echter krijg ik twee connectors niet los (zie bijlage). Even verderop zit nog een tussenconnector, maar ook hier hetzelfde verhaaltje. Doe ik iets verkeerd of zijn deze connectoren ook niet bedoeld om los te halen? Het gaat om de voeding, dus kan me voorstellen dat deze wat 'veiliger' zijn dan andere connectoren?

Alvast bedankt!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Lijkt me toch op een faston stekker. Moet normaal wel uit elkaar kunnen. Maar omdat er wat grotere stromen mogelijk zijn zal die uiteraard wat harder klemmen. Wat meer kracht gebruiken?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Steek een schroevendraaier tussen de printplaat en het plastic omhulsel. Dan kun je de steker voorzichtig los hefbomen.

pa3gws

Golden Member

Waarschijnlijk zit er een vergrendeling in.
Met een kleine schroevendraaier vanaf de kant waar het kabeltje zit kan je die in/opzij drukken even goed kijken aan welke kant het zit.
Beter eerst goed kijken dan pas geweld. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

hier zie je de terminal zonder de plastic hoes :

https://cdn.webshopapp.com/shops/20374/files/5782209/3-7000-positive-lock.jpg

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 24 maart 2020 10:24:02 (84%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

sommige van de 'locking' fastons komen heel makkelijk los als je trekt aan de plastic huls in plaats van de draad. die huls drukt dan het lipje in.

bprosman

Golden Member

Misschien door de stromen aan elkaar "gelast" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Nee het kunnen echt pain in the ass stekkers zijn, zeker als het kunststof wat harder is geworden, van daar dat ik ook de terminal erbij gezet heb, dan kan je zien wat je in moet duwen.

Dat is op het punt waar de huls iets wijder word.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 24 maart 2020 10:48:54 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Het is gelukt! Werkt weer als een zonnetje

Dank voor de hulp

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mooi! Was het nou een of andere lock, of moest het gewoon harder?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org