Opbrengst zonnepanelen zakt weg na 13:00

EricP

mét CE

Nou dat moet je niet zeggen, deze maand brengt het toch al snel +/- 100kWh op. Iedere kW is mee genomen toch.

Nu je nog kunt salderen, levert dat nog 20-25 euro op. Als het boompje je 30% scheelt (een deel over een deel van de dag) is dat 7-8 euro.

Als we zo direct niet meer kunnen salderen, dan levert die 100kWh nog 6 euro op. Voor 2 euro en een probleem wat over een maand zichzelf oplost... is het geloof ik niet echt de moeite om een zaag te pakken :+

Lambiek

Special Member

Op 25 maart 2020 09:11:38 schreef EricP:
Als we zo direct niet meer kunnen salderen, dan levert die 100kWh nog 6 euro op.

Ja, dat is zo. Dus zoveel mogelijk zelf gebruiken, daarom hebben we ook niet zo'n grote installatie, ik zag die bui al hangen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lol.. de zon staat meestal zo rond kwart voor 1 op zijn hoogste punt dus daarna zal de opbrengst in ieder geval niet meer stijgen en zeer waarschijnlijk even afvlakken en daarna afnemen.

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Toch curieus, we gaan PV installaties aanleggen om de CO2 uitsoot te reduceren en daarom gaan we bomen omhakken, die juist CO2 binden en daarvan vrije zuurstof produceren..... (iets als een lek vat vullen) |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 maart 2020 10:09:32 schreef Blackfin:
Lol.. de zon staat meestal zo rond kwart voor 1 op zijn hoogste punt

Volgende week is het kwart voor twee. Deze week heb je nog gelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

de zon staat meestal zo rond kwart voor 1 op zijn hoogste punt dus daarna zal de opbrengst in ieder geval niet meer stijgen en zeer waarschijnlijk even afvlakken en daarna afnemen.

Is dat zo? Het hangt samen met de intensiteit, maar ook met de hoek van de zon tov. de panelen. En die verandert doorlopend (azimuth en elevatie) Als ze pal op het zuiden liggen, zou je gelijk kunnen hebben, afhankelijk van hun hoek tov. de horizon en de elevatie op dat moment...

Toch curieus, we gaan PV installaties aanleggen om de CO2 uitsoot te reduceren en daarom gaan we bomen omhakken, die juist CO2 binden en daarvan vrije zuurstof produceren..... (iets als een lek vat vullen) |:(

Ja, zo ken ik er nog een hele hoop. Maar dat geeft niet. Op papier ziet het er leuk uit. En als je 'milieu' als verdien model benadert, dan worden heel veel dingen opeens begrijpelijk.
Gelukkig gaat het hier om 'snoeien'. Alhoewel dat een rekbaar begrip is, denk ik dat het om een paar stukjes tak gaat :)

daarom hebben we ook niet zo'n grote installatie, ik zag die bui al hangen. :)

In een bui brengt het nog minder op :+.
Maar je hebt gelijk. Ook de reden waarom ik het plan gewoon heb afgeschoten ondanks zat dakoppervlak onder een gunstige hoek op het zuiden: op het moment dat de stroom wordt opgewekt, ben ik meestal niet thuis en kan het dus ook niet gebruiken. Wel jammer, mijn buren zouden dat wel kunnen (veel meer thuis). Blijft over: dakoppervlak aan de buren verhuren. Wel gez**k. Financieel niet interessant...

Tidak Ada

Golden Member

Juist van jou had ik een ander commentaar verwacht.....
Of ben je inmiddels aan LED-licht gewend? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 25 maart 2020 12:10:29 schreef EricP:
In een bui brengt het nog minder op :+.

Ik zag hem hangen, dan regent het nog niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ik zag hem hangen, dan regent het nog niet. :)

:) Maar iets met wolken en zon. Hoeft-ie niet eens te vallen.

Juist van jou had ik een ander commentaar verwacht.....
Of ben je inmiddels aan LED-licht gewend? :+

Neu. Hier geen LED-bagger. Alleen de buitenlampen. Maar verder? Laat maar. Schiet qua besparing in de centen niet op. Grootste gebruiker blijft koeling. Dan de CV. Dan wat computerspul. Die paar lampjes mag geen naam hebben (nou ja, wellicht in de winter... als het buiten donker is... dan schiet dat 'zelf gebruiken wat je opwekt' ook niet zo op :) ).

De boom is gesnoeid en zie hier het resultaat, de hele dip van 13:12 is verdwenen :-)

Ik had niet verwacht dat een paar kleine takjes zoveel invloed hebben op de zonnepanelen.

Maar ik denk als de zon nog wat hoger staat dat de piek ook wat beter zal zijn. Die zit nu zo rond de 1900 terwijl we een installatie hebben van 2400. Maar ik heb al wel gelezen dat panelen op een plat dak beter presteren als de zon wat hoger staat.

Ik zag trouwens wel dat er vogelpoep en zand op ligt (vooral in de hoeken), zal dat ook nog wat opleveren als ik dat schoonmaak? Of is dat verwaarloosbaar?

Shiptronic

Overleden

Schone panelen kan een flinke winst opleveren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oh en ik heb de boom niet omgehakt hoor, maar alleen gesnoeid.

Snoeien is bloeien, dus komt goed.

Zie afbeelding, het ging om de boom de perenboom bij de pijl. Daar is nu een dikke 2 meter vanaf.

Lambiek

Special Member

Op 25 maart 2020 14:22:07 schreef hans1234:
Ik had niet verwacht dat een paar kleine takjes zoveel invloed hebben op de zonnepanelen.

Dat weet je dan ook weer. :) Mooi dat je nu meer opbrengst hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Fijn dat het zo vlot afspreken is met de buren - dat gaat niet overal of met iedereen zo losjesweg!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Merk dus op dat als je 10% van een paneel afdekt, hij minder stroom kan leveren dan z'n broertjes. Gevolg is dat dit ene paneel in "kortsluitstroom" bedrijf komt te zitten: De uitgangsspanning zakt gewoon naar vrijwel nul. En de 90% die nog beschikbaar zou zijn, die gaat gewoon verloren.

Van iedere serie-keten is het dus de zwakste die de stroom bepaald, OF als ie veel zwakker is, dan wordt ie er effectief tussenuit gepiepelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Da's nog eens mileuvriendelijk... bomen omhakken om meer energie op te wekken. Of doen we het dan toch 100% voor de portemonee?
Panelen liggen verkeerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Da's nog eens mileuvriendelijk... bomen omhakken

HOEZO? wie heeft er wanneer en waar het omhakken aangegeven van welke boom dan ook?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb last van een straat-lantaarn die schaduw geeft op mijn panelen. Die kan ik toch (vanuit milieu-oogpunt) straffeloos omhakken?

:)

(Niet goed nagedacht bij leggen panelen, ik had het niet kunnen voorkomen maar ze wel iets hoger kunnen leggen, zodat ik er in de zomer waarschijnlijk langer geen last van had gehad).

Je kan ze beter iets lager leggen. Dan heb je 'snachts ook stroom uit je PV-installatie.

Je kunt ook een paar buitenlampen boven de panelen monteren, die branden toch gratis op op zonne-energie die je zelf opwekt. Slim bedacht he? O-)

ps, over dat omkappen was een beetje te gechargeerd in dit geval, hoewel het maar al te vaak gebeurd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ooit eens gehoord van iemand die een boom wilde rooien zonder vergunning: Snoeien = > 1 m afzagen. Rooien = < 1 m.
Wil je van een boom af moet je hem dus "goed" snoeien en kom je er mee weg. :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.