Doel van de 2 weerstanden.

Goedemorgen.

Kan iemand mij vertellen wat de 2 weerstanden (R1 en R2)doen van 100 ohm?
Voor de veiligheid lijkt het me niet nodig.Ook doen ze maar weinig gezien de waardes.
De rest van het schema is niet zo spannend als men weet dat de 2 parallel geschakelde C,s als wisselstroom begrenzer worden gebruikt.(reactantie)

Groet;Henk

Sorry.
Deze afbeelding laat maar 1 condensator zien maar dat doet er verder niet zo toe.

vergeten

Golden Member

Staan ze in serie met de c's dan doen ze aan (inschakel)stroombegrenzing. Bij gebruik in een serie voeding(gokje) rechtstreeks uit 230v AC.

Gebruik de editknop (niet onder eigen bericht reageren) en ik zie geen enkele afbeelding!

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 26 maart 2020 01:15:58 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ze beperken de inrushstroom als je inschakelt op de piek van de sinus.

Welke twee weerstanden?
Staan ze in serie, dan is het een spanningsdeler.
Staan ze parallel?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ok.
Ze begrenzen de inschakelstroom bij inschakelen.
Dan zou 1 weerstand dus ook voldoen.

Stroom begrenzing, is de taak van de twee 100Ω weerstanden tijdens het inschakelen.
Je zou deze weliswaar kunnen vervangen door één weerstand van 220Ω,maar dan staat er 230 Volt over die weerstand.
Om de spanningsval over die weerstand niet te hoog laten worden, worden er twee weerstanden gebruikt.

De twee van 470k welke in serie staan is om de spanning over iedere weerstand te beperken, en C1 te ontladen.
C1 wordt inderdaad als een reactantie gebruikt en heeft een zekere wisselstroom weerstand voor 50Hz.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De rest van de schakeling begreep ik wel. Gezien het geleverde vermogen over de weerstanden is het beter en handiger om er twee te nemen denk ik.
Bedankt alle voor de snelle reacties.

Op 26 maart 2020 01:41:25 schreef Vermo2:
Gezien het geleverde vermogen over de weerstanden is het beter en handiger om er twee te nemen denk ik.

Nee. Het vermogen dat die 470k weerstanden moeten verstoken is nihil.
Het juiste antwoord werd juist boven je gegeven. De twee weerstanden zijn zodat de 230V verdeeld wordt. De volledige spanningsval zou doorslag kunnen geven in standaard 1/4W weerstanden.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De twee weerstanden dienen uitsluitend als voorschakelweerstamden, dus om de spanning naar beneden te krijgen.
Haal je deze twee weerstanden weg dan wordt de spanning uit de gelijkrichter hoger en zal de zenerdiode meer warmte moeten verstoken.
De weerstanden zullen bij gebruik ook, iets warm worden.
Je kunt en mag er 1 weerstand van 200 Ohm voor nemen, maar hou dan rekening mee dat deze dubbel zo warm wordt!
Voor de warmtehuishouding in je schakelingetje zal het dus waarschijnlijk beter zijn om de warmte te verdelen om 2 weerstanden te nemen.

Inschakelstroombegrenzing voor een. 0,6 uF condensator lijkt me een beetje overdreven.

Weet je ook waarom R3 en R4 er zitten.
Mag je die vervangen door 1 weerstand?
Wat gebeurt er als je R3 en R4 helemaal weg laat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Rely

Golden Member

Vele apparaten die volledig geisoleerd zijn maken gebruik van dergelijke schakelingen (Senseo)
M.a.w. denk om de veiligheid, voor experimenten gebruik je liever een voedingstrafo.

Het getoonde schema heeft twee setjes van in serie geschakelde weerstanden.

R1/R2 staan in serie. Die beperken bij het "plots" inschakelen de stroom. De bedoeling is dat je de stroom beperkt tot iets waar de gelijkrichter brug tegen kan.

Deze kan je "theoretisch" door een 200 Ohm weerstand vervangen, maar het idee van twee is dat de kans dat ze alletwee kapot gaan erg klein is. Zo krijg je wat extra betrouwbaarheid en veiligheid. In normaal bedrijf staat over iedere weerstand 50mA * 100 Ohm = 5V. Ah! Dan zie je meteen een volgende reden om hier twee weerstanden voor te gebruiken: 5V * 50mA (plus wat de zener te verstauwen krijgt!) = 0.25W. Een 1/8e watt weerstand zal niet voldoende zijn. Echt beter 0.5W of 1W exemplaren kiezen.

R3/R4 staan in serie enerzijds voor de betrouwbaarheid, maar ook omdat veel weerstanden een maximale spanning hebben die net niet de piek van de netspanning aankan. Hier staat structureel bijna de netspanning over, dus hier is het echt belangrijk.

De reden voor R3/R4 is om de condensator te ontladen. Anders kan je een tik krijgen van C1 als je de boel uit het stopcontact hebt getrokken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 maart 2020 08:32:55 schreef Toeternietoe:
De twee weerstanden dienen uitsluitend als voorschakelweerstamden, dus om de spanning naar beneden te krijgen.
Haal je deze twee weerstanden weg dan wordt de spanning uit de gelijkrichter hoger en zal de zenerdiode meer warmte moeten verstoken.

De zenerdiode zit er vooral om als de ventilator onderbroken is, te beletten dat de elco ontploft. In normale toestand is die net of bijna "werkloos".

Shiptronic

Overleden

Op 26 maart 2020 08:13:46 schreef Jochem:
[...]Nee. Het vermogen dat die 470k weerstanden moeten verstoken is nihil.
Het juiste antwoord werd juist boven je gegeven. De twee weerstanden zijn zodat de 230V verdeeld wordt. De volledige spanningsval zou doorslag kunnen geven in standaard 1/4W weerstanden.

Volgens mij is dit het juiste antwoord, de doorslag spanning ligt op ~200V, vandaar 2 in serie , zodat de weerstanden niet door kunnen slaan.(let op met Ueff. & Umax bij een wissel spanning)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 maart 2020 09:34:45 schreef kris van damme:
De zenerdiode zit er vooral om als de ventilator onderbroken is, te beletten dat de elco ontploft. In normale toestand is die net of bijna "werkloos".

Dat hangt er op dat de ventilator precies evenveel stroom trekt als 230V / Z(C1).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 maart 2020 09:46:21 schreef rew:
[...]Dat hangt er op dat de ventilator precies evenveel stroom trekt als 230V / Z(C1).

je gaat de condensator toch niet groter nemen dan nodig, en dat om enkel in warmte te verstoken? :-).

en dan nog..De zenerdiode zit zodanig geschakeld dat ze niet kan stabiliseren, enkel limiteren, indien nodig.

Anoniem

Op 26 maart 2020 01:41:25 schreef Vermo2:
De rest van de schakeling begreep ik wel. Gezien het geleverde vermogen over de weerstanden is het beter en handiger om er twee te nemen denk ik.
Bedankt alle voor de snelle reacties.

Het is dus niet ter reparatie van een bestaand toestel maar toch de bedoeling om het schema zelf na te maken.

Nog enkele bedenkingen bovenop de reeds gegeven correcte antwoorden.

Het zijn mogelijk tevens zgn fusible resistors. Die doen bij een intern falen dienst als zekering. In dat geval is het niet aangewezen ze te vervangen door gewone weerstanden

Verder is het niet aangeraden dit schema na te bouwen, zeker niet als beginner.
De massa kan immers op de volle netspanning komen als de stekker in een anders gekabeld stopcontact gestoken wordt of een oud net. Als je dat massateken dan nog foutief als aardingspunt beschouwt heb je geluk en vliegt de aardlekschakelaar er uit.
Dit soort schakelingen hoort thuis in een dubbel geisoleerd apparaat.
Niet in handen van een onervaren persoon.

Een condensator van 0.68µF heeft een serie impedantie van zo'n 4.7kOhm als ie nieuw is tenminste. Je kunt uit je schakeling dus maximaal zo'n 50mA halen. Bij 12V wordt dat zo'n halve watt. Zal een klein ventilatortje moeten zijn.

Op 26 maart 2020 01:04:00 schreef Vermo2:

De rest van het schema is niet zo spannend als men weet dat de 2 parallel geschakelde C,s als wisselstroom begrenzer

Ik denk dat TS hier aan de X2 in het schema refereerd. De X2 is een type condensator en geen aantal.

Gr.
Roel.

Op 26 maart 2020 01:28:44 schreef Martin V:
Stroom begrenzing, is de taak van de twee 100Ω weerstanden tijdens het inschakelen.
Je zou deze weliswaar kunnen vervangen door één weerstand van 220Ω,maar dan staat er 230 Volt over die weerstand.
Om de spanningsval over die weerstand niet te hoog laten worden, worden er twee weerstanden gebruikt.

De twee van 470k welke in serie staan is om de spanning over iedere weerstand te beperken, en C1 te ontladen.
C1 wordt inderdaad als een reactantie gebruikt en heeft een zekere wisselstroom weerstand voor 50Hz.

Toch de wet van Ohm er nog maar eens op naslaan. Als de schakeling 100mA trekt totaal, dan valt over elk van de weerstandjes een spanning van 10 volt en geen 230.
Ga je uit van de toptop waarde dan is het nog maar ca 28 volt.

Anoniem

Das een goeie, zou zomaar kunnen :-)
Als dat idd zo zou zijn een reden te meer om als beginner geen zelfbouwapparaatje te maken dat niet gescheiden van het net is.

Het is niet het beste moment om in intensieve zorgen te belanden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 26 maart 2020 12:02:28 (17%)

Op 26 maart 2020 12:00:59 schreef buzzy:
[...]Toch de wet van Ohm er nog maar eens op naslaan. Als de schakeling 100mA trekt totaal, dan valt over elk van de weerstandjes een spanning van 10 volt en geen 230.
Ga je uit van de toptop waarde dan is het nog maar ca 28 volt.

er kan heel kortstondig 310V over de weerstanden staan bij inschakelen .

Is een overgangsverschijnsel, geen regimetoestand. Overigens, eens in regime gaat er nooit 100mA lopen.

Op 26 maart 2020 12:00:59 schreef buzzy:
Ga je uit van de toptop waarde dan is het nog maar ca 28 volt.

Top-topwaarde is geen reële waarde. Die zul je nooit in het echt meten.
Dat begrip is alleen ingevoerd omdat je dat op een scoopbeeld makkelijk kunt meten.

rbeckers

Overleden

Aangezien op het 230V net spanningspieken voorkomen en weerstanden een maximum toelaatbare spanning hebben, is het gebruik van twee weerstanden i.p.v. een enkele weerstand veiliger.

Op 26 maart 2020 12:00:59 schreef buzzy:
[...]Toch de wet van Ohm er nog maar eens op naslaan. Als de schakeling 100mA trekt totaal, dan valt over elk van de weerstandjes een spanning van 10 volt en geen 230.
Ga je uit van de toptop waarde dan is het nog maar ca 28 volt.

Volgens de wet van ohm is de stroom 47mA.
De meeste spanning komt over de condensator te staan welke een reactantie vormt van 4680Ω, in het ideale geval.
De totale schakeling zal een weerstand vertegenwoordigen van 4880Ω.
Op een spanning van 230V is de stroom dan 47mA, de spanning over de weerstand van 100Ω is dan 13,32Vpp.
Let op ik reken van een niet belaste schakeling, in werkelijkheid zal die stroom dus inderdaad iets hoger liggen.

Indien dit werkelijk zo zal zijn wat heeft deze twee weerstanden dan eigenlijk voor nut vraag ik mij af.

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Dat heeft Arco gemeld, de inschakelpiek kan de bruggelijkrichter beschadigen. Dat speelt niet zo als die op een trafo zit, maar in tegenstelling tot een trafo heeft het 230V net een hele lage inwendige 'weerstand' waardoor er grote stromen kunnen gaan lopen.

Voor die 2 weerstanden direct op de 230V AC is het gebruikelijk in de industrie om daar safety weerstanden voor te nemen. (had GD ook al genoemd, lees ik nu), ook al omdat er nergens in het schema een zekering te vinden is. Een 250V brugcel is ook aan de krappe krant. Een 380V type bijv.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 26 maart 2020 13:49:36 (31%)