Hoofdschakelaar in huidige huis installatie plaatsen

Goedendag,

Hopelijk kunnen jullie wat ondersteuning geven voor het onderstaande

Ik kreeg de vraag van een familie lid om twee extra groepen bij te plaatsen, geen probleem dacht ik zo, eerst eens kijken wat de huidige indeling is, zie hier onder de foto.

Huidige situatie
-2x aardlekschakelaar met achter elk 4maal een b16 automaat
-1x aardlekautomaat c16 voor pv installatie (deze is onderin aardlekschakelaar 1 aangesloten)
-1x 40A hoofdzekering (automaat)

Nu heb ik een heel klein beetje kennis betreft enkele regelgeving, als er een extra groep bij moet, zal het volgende er bij in moeten
-1x hoofdschakelaar 40A
-1x aardlekschakelaar 40A 0,03A
-2x B16 automaat

Zit alleen nu met de volgende onzekerheden
-De aardlekautomaat van de PV installatie, moet die voor of na de hoofdschakelaar komen?, of is dat niet vastgelegd?

-Is links onder een verplichte positie voor de hoofdschakelaar?, vrees dat ik net niet de lengte heb om de toevoer daar aan te sluiten

Alvast heel erg bedankt voor de ondersteuning!,

Gr, Diederick

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waar je de hoofdschakelaar zet moet/mag je zelf bepalen. voorwaarde is wel dat het duidelijk is dat het de hoofdschakelaar is.
Er is ruimte midden-onderin de kast, mooie plaats.

Met een hoofdschakelaar zet je alles uit, ook de PV panelen.
De aftakking voor de panelen komt dus NA de hoofdscahkelaar.
Dus: Huisaansluitkast - kWh meter - hoofdschakelaar - rest dus ook PV..

Heb je gedacht aan aardlekautomaten? Die zijn er tegenwoordig ook in een smalle (18mm) brede uitvoering. Scheelt ruimte.

Past allemaal nog net in het kastje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Graag zou ik een extra foto zien van de hoofdzekering.
Is dit een circuit-breaker war je zelf bij kan, of is het een keramische stop in een verzegelde behuizing.

Reden dat ik dit vraag is dat het fijn is om niet onder spanning te hoeven werken...
Ik zou die hoofdschakelaar onderin de kast plaatsen, en proberen om de twee draden vanuit de meter (fase en NUL) direct onderin de hoofdschakelaar te laten uitkomen en monteren.

De belangrijke vraag is nu of de draden vanuit de meter lang genoeg zijn hiervoor, wan top dit moment zitten ze helemaal onderin op de verdeelblokjes aangesloten....................................................................................

Daarna vanuit de hoofdschakelaar naar de klemmenblokjes die helemaal onderin zichtbaar zijn.

Maak daar eens een scherpe foto van trouwens.

Vanuit de klemmenblokjes kun je dan naar de (3 aardlekschakelaars + aarlekautomaat voor solar).

Er moeten dus 5 draden in een klemmenblokje kunnen, 1 aanvoerend, 4 afvoerend.

Die beltrafo kun je eventueel verwijderen uit de kast. Die zit daar lastig en vreet ruimte weg. Mijn persoonlijke mening is dat beltransformatoren en WCD's NIETS te zoeken hebben in een groepenkast.

Er ist wieder da...

Nog 2 vragen:

1]
Wat is de waarde van de hoofdzekering?
25A 35A 40A ?

2]
Wat is het totale vermogen van de PV-panelen?

Verder een opmerking:
Het is natuurlijk mooi (maar niet verplicht) als je het zelfde schakelmateriaal kunt kopen als wat er al in de kast zit.
Dan ziet het geheel er netjes en gestructureerd uit.
Zou je ooit je huis verkopen, en de groepenkast is met veel verschillend materiaal in elkaar gezet, dan ziet dat er "aan elkaar geprutst uit".
Webshops maar ook markplaats bieden hier uitkomst.
Die circuitbreakers in die grijstint heb ik nog nooit gezien.

Er ist wieder da...

woning van ~2002-2004, dus de hoofdzekering zal een 35A zekering of 40A automaat zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goedendag,

@Toeternietoe
Bedankt voor je bericht,

Ik ga inderdaad nog even zo'n aardlekautomaat overwegen,

@hobby-ist

Hierbij de hoofdzekering, 40A Ampere automaat

-Die aansluitblokjes hebben helaas 4 aansluitingen, moet daar nog even een oplossing voor zoeken.

-Beltrafo wordt inderdaad verwijderd

-Heb inderdaad gezocht naar tweedehands materiaal, maar denk dat ik toch voor fris spul ga.

-Vermogen van pv panelen ga ik nog even navragen,

Als de bedrading vanaf de meter lang genoeg is zet je deze direct onder op de nieuwe hoofdschakelaar. Vanaf de hoofdschakelaar met min 6 mm2 naar de verdeler blokjes.

die aansluitblokjes zijn nog niet vol, alamatje zit doorgelust van de linker aardlek. de voeding die nu op de railtjes uitkomt in de onderkant hoofdschakelaar steken en vanaf die hoofdschakelaar weer naar dat railtje. draad is dik zat, zit al 6mm2 voeding op. de 2 vrije gaten in dat railtje kun je weer gebruiken voor de 3e aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman

Is het wel toegestaan dat het alamatje bij onder de klem van een aardlekschakelaar zit? Of verschilt dat per component ?

Dacht zet het alamatje dan bij op het aansluitblokje, maar kom dan inderdaad 1 gat te kort.

Het is niet slim om 2 draden onder een schroefklem te doen.
Soms klemt de schroef maar op 1 draad vast, maar zit de andere draad er wat losser onder.
Het extreemste geval is als de ene draad 4mm2 is, en de andere 6mm2, dat moge duidelijk zijn.

Eigenlijk is de regel: gewoon niet doen.
Er bestaan speciale "kroonsteentjes" die van 1 pin naar 2 schroefgaten gaan, speciaal hiervoor gemaakt.

Er ist wieder da...

Had je nog gekeken hoeveel Wattpiek solar je hebt liggen?
Heeft gevolgen voor de indeling/keuze van groepenkast-onderdelen.

Er ist wieder da...
vergeten

Golden Member

Liever nooit 2 draden samen onder een klem, is foutgevoelig ivm loswerken.
Of het mag......weet ik niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dus eigenlijk heeft de installatie firma van die pv installatie het niet netjes aangesloten?

@hobby-ist

Heb het even nagevraagd bij de eigenaar, ze zeggen 4800watt. klopt dat wel omdat er maar een 16A aardlekautomaat inzit?

Met de informatie die ik op dit moment heb , en de foto, zou ik zeggen dat de installateur van de panelen de solar-aanpassing in de meterkast best goed heeft gedaan.

ECHTER:
4800Wattpiek aan panelen?? Dat doet mij een belletje afgaan....

Is het zeker dat er voor 4800Wattpiek aan panelen ligt?
In de offerte van de leverancier staat hoeveel panelen er zijn gelegd, en hoeveel Wattpeik elk paneel heeft.

1]
Graag bevestiging dat het om 4800 Wattpiek gaat aan zonnepanelen.

2]
Wat is het merk en typenummer van de omvormer die is geinstalleerd?
Mogelijk zijn er MEER omvormers geinstalleerd.

aub meer info.

Er ist wieder da...

Beste hobby-ist. 4800 W solar inst. zou een 25 A aardlekautomaat nodig zijn , daar deze een 16 A uitvoering is denk ik dat deze onder de 3680 W is.er mogen wel 2 draden onder een schroef van een automaat of schakelaar ; moet je wel montage snoer 6 kwadraad gebruiken en adereind hulzen gebruiken , bij 2 draden een Twin uitvoering . een hoofdschakelaar is zeker aan te bevelen tussen de meter en de aardlekschakelaars , bij nieuwe instalaties is dat verplicht wanneer er meer dan 1 aardlek schakelaar is toegepast . bij uitbreiding van een bestaande groepenkast mogen er 5 groepen achter een aardlek . verstandiger is natuurlijk dit te spreiden over een derde aardlek . de gebruikte automaten zijn van Holec , deze zijn in de jaren 90 veel gebruikt en van goede kwaliteit . misschien zijn ze nog wel ergens te vinden .groeten Jan.

aderhulzen dubbel gebruiken om onder de aardlek af te takken, nu heeft men 2 aderhulzen onder de linker aardlek gezet, dat mag niet. 4800Wp zou knap zijn op een C16 alamatje, dat is 20A wat in de zomer dan menig uren zal lopen constant. dergelijk vermogen zou ik niet eens op zo'n emat prul willen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman , zoals ik aangaf moet je met 2 draden een twin uitvoering gebruiken ; deze zijn geschikt voor 2 draden in 1 huls.

Als het AC-vermogen door de omvormer is begrensd (bv 3500W ??) wil ik dit graag zeker weten..
Je weet maar nooit.

Als er een 5000W omvormer op is aangesloten zou ik graag een 20A-aardlekautomaat zien. Maar ik loop nu op zaken vooruit.

Er ist wieder da...

@hobby-ist

Ik ga het voor je nakijken, ben binnenkort weer in de buurt en zal het nagaan, ben nu ook nieuwsgierig.

Neem aan dat leverancier alles gewoon goed in orde heeft gemaakt, maar we gaan het zien.

Een 100% identiek holec B16 automaat kon ik niet vinden.
Wel deze:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/elektra-en-kabels…

Gelijke vorm en merk, alleen geen turquoise tuimelaar maar zwart :)
gebruikt, 5 euro per stuk, ex verzend.

Er ist wieder da...

groen en donkerpaars waren indertijd die automaten van holec. de aardlekjes waren hetzelfde als die van schupa, wrs zelfde fabriek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zou zelf de bedrading tussen de hoofdschakelaar en aardleks etc helemaal vervangen.
Dan neem je soepel 6 qmm, gebruik je twin adereindhulzen en lus je door. Dan laat je de blokjes onderin helemaal vervallen.

Als je daar mee bezig bent dan valt je wellicht nog een voordeeltje op.

Die aansluitblokjes onderin vind ik kl... dingen. De schroef komt al draaiend op de draad. Niet zo fraai bij gebruik van adereindhulzen. Met hoeveel Nm je ze aan moet draaien kun je nergens vinden. Een beetje te los is natuurlijk een slechte verbinding, een beetje te strak beschadigd je adereindhuls. Met stug draad gaat het wel, maar bij gebruik van 2,5 qmm wordt de draad behoorlijk vervormd door de schroef.

*) voordeeltje.
Die blokjes zitten straks vlak bij het gedeelte van de kast dat bij uitgeschakelde hoofdschakelaar NIET spanningsloos is. Als je daar wat aan het pielen bent om een draad onder een schroefje te krijgen dan zit je dus vlak bij onderspanningstaande delen te klooien. Heb je geen last van bij doorlussen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 maart 2020 07:32:24 schreef Toeternietoe:

*) voordeeltje.
Die blokjes zitten straks vlak bij het gedeelte van de kast dat bij uitgeschakelde hoofdschakelaar NIET spanningsloos is. Als je daar wat aan het pielen bent om een draad onder een schroefje te krijgen dan zit je dus vlak bij onderspanningstaande delen te klooien. Heb je geen last van bij doorlussen.

Onder spanning werken kan worden voorkomen door de C40 hoofdzekering/automaat uit te zetten.

Er ist wieder da...
vergeten

Golden Member

Op 29 maart 2020 17:33:53 schreef jan hoeve:
testman , zoals ik aangaf moet je met 2 draden een twin uitvoering gebruiken ; deze zijn geschikt voor 2 draden in 1 huls.

2 draden in een "twin" adereindhuls wordt gezien als één draad, het is immers maar één huls.

2 losse draden met ieder afzonderlijk een adereindhuls en samen onder een klem is naar mijn idee knoeien.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
HVinduction

Honourable Member

Ik vind het prutswerk dat die kabel van de PV-installatie niet netjes in een buis ligt, met kabelspijkers vastgezet is, er geen wartel gebruikt is en dat er EMAT gebruikt is zegt ook al genoeg.
Als je de installatie spanningsloos wil maken doe je dat als volgt:

- Je test de duspol (gebruik ik altijd omdat die een lage interne weerstand heeft) in een werkend stopcontact;

- Je zet de hoofdautomaat uit;

- Je test de spanning tussen fase-nul, fase-aarde en aarde-nul vanaf de aansluitblokjes op de aardrail;

- Je test de duspol weer na de meting voor zover dat mogelijk is.

Verder vraag ik mij af of die originele aardlekschakelaars wel van het type A zijn. Het zou mij ook niet verbazen als die pipo's niet eens de circuitweerstand hebben gemeten voordat ze die aardlekautomaat met C-karakteristiek hebben aangesloten.

Het is ook niet slim om tweedehands componenten te gebruiken, je weet immers nooit wat er mee is gebeurd, dat kan bij een te grote overgangsweerstand in b.v. een tweedehands (verouderde) automaat makkelijk tot brand leiden. Het beste lijkt mij om de kast te vervangen door een Hager o.i.d. Dit spul is ook al wel 30 jaar oud (jaren 90). Zover ik weet zijn de nieuwe EATON automaten ook compatibel met deze kamrail.