7805 "kakt" in

Arco

Special Member

Bij overbelastingsbeveiling zakt de spanning gewoon; er schakelt niks af. ('t ding is ook al een halve eeuw geleden ontworpen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 27 maart 2020 17:46:04 schreef Arco:
1) Bij oververhitting schakelt 'ie uit, dus dat werkt... ;)
2) Met een switcher als de TPS54231...

Hij schakelt niet uit en onderbreekt ook niet. Ze zijn kortsluitvast en beveiligd binnen bepaalde grenzen.

Hij zorgt er zelf voor dat hij in zijn SOA gebied blijft, zoniet dan verlaagd hij de uitgangsspanning en stroom totdat hij zich weer lekker voelt.

24-5=19, x 0,3= 5,7 watt staat hij weg te stoken bij 300mA.

PS. SOA = Safe Operation Area ofwel veilig werkgebied.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

Meer koelen.
Als je een 300mA fusezekering gebruikt, dan zal de stroom niet idioot hoog zijn. Stel 200mA. Bij 19V over dat ding haal je dus een kleine 4W. Met TO220 60o/W gaat dat inderdaad wel lukken. Ook met een klein koelplaatje.

Vroeger zette ik nog wel eens een weerstand in de voeding. Als je weet wat de maximale belasting is, dan reken je die weerstand zo uit dat er dan nog 8V aan de ingang staat. De weerstand dissipeert dan het meeste. Maar ja, het blijft inefficiënt...

Blijft de 24V wel goed of kakt die ook in?
En welke fuse? Een 300 mA polyfuse?

Zo een moduletje is veel makkelijker:
https://www.ebay.com/itm/2X-LM2596-DC-DC-Adjustable-Buck-Converter-Ste…

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 27 maart 2020 18:02:45 (88%)

trix

Golden Member

die 24V komt uit een degelijk voeding.
gewoon een glaszekerin 5x20 mm (uit mijn hoofd)

die modules lijken inderdaad wel makkelijk, maar ik moet er dan eigenlijk een hebben de over een paar jaar ook nog te koop is.

eigenwijs = ook wijs
EricP

mét CE

Er is wel wat spul te koop wat bestaat uit een klein printje met een haakse header wat min of meer op de footprint van een 7805 past.
Dat zal nog wel een tijdje te koop zijn. En als de nood aan de man komt, dan maak je het evt. zelf...

Shiptronic

Overleden

Kan je tussen de 7805 en de 24V voeding iets zetten dat wat vermogen opvreet?

een 78xx kan daar al helpen, of een flinke weerstand in serie (laag ohmig)

je zal iets van het vermogen moeten verlagen wat hij verstook en meer koelen?

Of een lagere ingangsspannig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

niet de goedkoopste, maar nog goed te doen (ik moet er straks 20 hebben)
voor nu is het probleem opgelost, ik heb de 5V van een vaste voeding gehaald.

eigenwijs = ook wijs

Wat de 7805 wel goed ontkoppelt uit z'n uitgang? En een ontkoppeling op alle digitale ICs, inclusief je micro? Je hebt het over schakelen op een uitgang, vandaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
trix

Golden Member

dubbel

[Bericht gewijzigd door trix op vrijdag 27 maart 2020 19:36:26 (94%)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

alleen 220 uF op de 5V lijn en 100nF op de voedingspinnen v/d atmega16.

eigenwijs = ook wijs
Anoniem

Ik gebruik zelf voor de PCB's de Recom R-78C5 of de R78C33 voor resp 5V en 3.3v printjes.

Werken prima geven nooit problemen of produceren overvloedige hitte. Wel goed zoeken want er zitten prijsverschillen tussen de leveranciers (in Europa)

trix

Golden Member

die heeft arco ook al aan gehaald.

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoeveel stroom neemt de AtMega op?

Ik lees allemaal verdenkingen dat de 7805 teveel vermogen weg te werken krijgt, maar heb daar mijn vraagtekens bij. Er is dan wel afgezekerd met 300 mA, maar dan nog trekt zo'n processortje toch geen 50 mA? En zelfs bij 50 mA zou de 7805 maar een slordige 0,95 watt te verwerken krijgen, dat kan hij nog zonder koelplaat aan, en er is er toch wel eentje.

Op basis van de weinige beschikbare info gaat mijn verdenking ook eerder naar oscillatie, en zou ik dus aanbevelen om kwistig met de C'tjes te strooien, baat het niet dan schaadt het niet.

Bovenal: meten is weten, dus 1/ meet eens de effectief opgenomen stroom en 2/ hang die voedingsspanning eens aan een scoop?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

zou zo maar eens kunnen, ik was er alleen maar 1 pin met 38 kHz aan het sturen, met een LED.
en 1 pin 2 Hz ook met een LED.
(die 2 moet ik straks samenvoegen)
alleen heb ik het nu tijdelijk anders opgelost, zodat ik weer verder kan met mijn testen, dat heeft de hoogste prioriteit op dit moment.

dus...............word vervolgd.

bye de way....dat oscileren, hoe ziet er dat uit op de scoop ? is dat een rimpel op de voedingsspanning ?

eigenwijs = ook wijs

Op 27 maart 2020 21:17:22 schreef trix:
...ik was er alleen maar 1 pin met 38 kHz aan het sturen, met een LED.

Aha, nou hangt er ook al een LED aan die output! Ik zou nog maar een 220n (of zo) aan de uitgang van de 7805 hangen. En zo dicht mogelijk over de pennen. Die 100n ook met kort draad over de micro.

Oscillatie zie je als iets repeterends op de 5V. Dus geen mooie rechte lijk met een kleine rimpel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fatbeard

Honourable Member

De afstand van de voeding tot de 7805 moet je ook in de gaten houden: bij meer dan 10cm is een extra elko dicht op de 7805 verplicht.
Ik soldeerde altijd twee 100nF condensatortjes direct op de pinnen van de regelaar. Wel X7R of beter nemen, Y5V is bagger en helpt (zeker bij wat hogere temperatuur) niet.

Het oscilleren is op een scoop te zien als een (vaak hoogfrequente) rimpel van ettelijke volts op de uitgang, vaak ook vast te stellen met de universeelmeter op AC.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sta me enige ergernis toe: ondanks mijn expliciete vraag hebben we nog steeds niet mogen vernemen over hoeveel opgenomen stroom het gaat. Nochtans een essentieel gegeven in een verhaal als dit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 27 maart 2020 21:39:24 schreef fatbeard:
..Wel X7R of beter nemen, Y5V is bagger en helpt (zeker bij wat hogere temperatuur) niet.

Kun je eens uitleggen waarom een Y5V (zijn die nog te koop?!) in dit geval bagger is? Ik denk zelf nl dat het niet zoveel uitmaakt, in dit geval dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fatbeard

Honourable Member

Y5V heeft een belabberde tempco en de spanningsafhankelijkheid van die dingen is echt hopeloos: een Y5V met een opgegeven spanning van 16V heeft (als je een goede hebt) bij 5V (op kamertemperatuur!) nog maar een vijfde van de opgegeven capaciteit, meestal is dat beduidend minder...

Ze zijn nog volop te koop, en zolang ze overbemeten in een niet-kritische toepassing zitten die niet onderhevig is aan temperaturen boven de 40° of onder de 10° zijn ze een voordelig alternatief.

In een grijs en ver verleden had een 'slimme' inkoper ipv de normaal gebruikte X7R condensatoren de veel voordeliger Y5V ingekocht (en dat niet aan de engineers verteld). We kregen apparatuur terug met de klacht dat een deel ervan na een kwartier ophield te functioneren.
Bleek aan die condensatortjes te liggen: bij 50° was er van de 100n onvoldoende over om de 7812 (zat op een koelplaat en dissipeerde ± 1W) in toom te houden.
Nagemeten: bleek krap 20n te zijn bij die temperatuur (en zero bias). Bij de aangeboden spanning (24V) was dat naar schatting nog maar een kwart daarvan.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Jep, je bedoelde dus toch specifiek die temp.coefficient. Ik kreeg een beetje het gevoel dat je wilde zeggen dat x5v "slechte" caps zijn, kwalitatief. Dat denken veel mensen. In deze toepassing is die variatie ook weer niet zo sterk, tenzij je ze tegen de koelplaat aan zet (sowieso slecht plan). Dus nogmaals, in deze toepassing boeit het nog niet zo. X5R zou al prima zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fatbeard

Honourable Member

Dat ook, maar ik doelde eigenlijk meer op de spanningscoefficient.
Dan denk je een 470n condensator te gebruiken, maar die blijkt dan uiteindelijk maar 47n te zijn...

Ik ga (noodgedwongen) voor ELKE condensator (en elk alternatief ervoor) in mijn ontwerpen de datasheets na, omdat de ene X5R de andere niet is. Het hangt bijvoorbeeld ook sterk af van de constructie.
Als vuistregel kun je aannemen dat een fysiek grotere condensator er minder last van heeft, al zijn er ook daarop uitzonderingen.
Zie aangehecht plaatje voor een bloemlezing van 1uF SMD condensatortjes in 0603 behuizing, gesorteerd op capaciteitsverlies bij 5V. Degene die minder dan 30% capaciteit over hadden op 5V (en dat zijn er heeeel veel) staan er niet in...

Er zijn meerdere topics over dit onderwerp geweest. Gelukkig beginnen de fabrikanten het serieus te nemen en deze gegevens beschikbaar te stellen, al doen bijvoorbeeld Johanssen en Kyocera er nog steeds heel geheimzinnig over (en is bij zowel AVX als Kemet geen data te vinden hierover voor Y5V en Z5U).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 30 maart 2020 23:00:48 schreef fatbeard:
een Y5V met een opgegeven spanning van 16V heeft (als je een goede hebt) bij 5V (op kamertemperatuur!) nog maar een vijfde van de opgegeven capaciteit, meestal is dat beduidend minder...

Ik heb het zelf niet nagemeten, maar alle grafiekjes die ik zie zeggen dat het "tot wel 80%" kan inkakken als je richting de max spanning gaat. Je hebt dan zeg rond de helft over bij de halve "max spanning".

Google maar eens op "y5v dc bias curve".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/