Elektrische aansluiting compressor


Wat ik me nog afvroeg, ik hoor en lees dat je soms de compressor verkeerd kan laten draaien van richting? Hoe komt dit tot stand?
!

Een normale 3 fase motor kan 2 kanten op draaien, met de klok mee en er tegenin.
Het is voor een leek moeilijk om vooraf te bepalen welke kant de motor op zal draaien.
In de praktijk sluit je de motor gewoon aan, 3 fasen, maakt niet uit welke.
(Maar als je het netjes doet dan hou je altijd dezelfde kleurvolgorde in de draden aan).
Draait de motor goed, ok, maar draait de motor de verkeerde kant uit dan wissel je 2 fasen met elkaar, bv L1 en L2. Waar je dit doet maakt niet uit, dat kan in de steker, op de motor, maar ook in je schakelkastje.

Ik vergat nog aan te geven dat je je thermische beveiliging nog af moet stellen, de juiste waarde (6,3?) staat op het motorplaatje, deze waarde stel je ook in op je thermische beveiliging.
Het blauwe knopje moet op H staan (=Hand reset)

Was het nog gelukt om je motor in ster te zetten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 april 2020 22:55:58 schreef Toeternietoe:
[...]
Een normale 3 fase motor kan 2 kanten op draaien, met de klok mee en er tegenin.
Het is voor een leek moeilijk om vooraf te bepalen welke kant de motor op zal draaien.
In de praktijk sluit je de motor gewoon aan, 3 fasen, maakt niet uit welke.
(Maar als je het netjes doet dan hou je altijd dezelfde kleurvolgorde in de draden aan).
Draait de motor goed, ok, maar draait de motor de verkeerde kant uit dan wissel je 2 fasen met elkaar, bv L1 en L2. Waar je dit doet maakt niet uit, dat kan in de steker, op de motor, maar ook in je schakelkastje.

Ik vergat nog aan te geven dat je je thermische beveiliging nog af moet stellen, de juiste waarde (6,3?) staat op het motorplaatje, deze waarde stel je ook in op je thermische beveiliging.
Het blauwe knopje moet op H staan (=Hand reset)

Was het nog gelukt om je motor in ster te zetten?

De motor heb ik in ster geschakeld via de plaatjes zoals aangegeven. Intussen de verbindingen even gemaakt. Moet het nog netjes doen met de kabelschoenen maar wou al even opstelling doen. Twijfel enkel nog over de A2 aansluiting, moet dit op deze manier? Er tussenin via de zijkant?

De 2 massakabels met elkaar verbinden is voldoende?

Morgen sluit ik de stekker aan en gaan we eens testen ;-)

Sine

Moderator

Brrrr ... zo de draden in de klemmen frutten is vragen om ellende.

Werk die netjes af met pennen of eindhulzen.

Voor plekken waar je twee draden onder een klem zet gebruik je dubbele hulzen.

Op 1 april 2020 23:14:12 schreef Sine:
Brrrr ... zo de draden in de klemmen frutten is vragen om ellende.

Wek die netjes af met pennen. vorkjes of eindhulzen.

Zoals ik schreef ga ik die zeker nog afwerken zoals het hoort.
Heb nu de nodige klemmen nog niet in huis. Wou gewoon nog even laten checken als de opstelling oké is vooraleer ik de compressor start.

Op 29 maart 2020 21:32:13 schreef Toeternietoe: Zoals ik al aangaf, eigenlijk mag dit niet, een 16A contactdoos op een 20 A beveiliging.

Een 16A stopcontact mag je in BE afzekeren met:
- maximum 16A smeltveiligheid
- maximum 20A automaat.

Ja zo moet het kloppen.
Maar..... je hebt 3 aarddraden, moet je alle 3 met elkaar verbinden.
Voeding, drukschakelaar en motor.

Afwerking draden hadden we het over gehad.
Was wel netjes geweest als je wartels gebruikt om met de snoeren door de kastwand te gaan.
3 wartels M20 kosten je de kop ook niet.

Als alternatief kun je wel een trekbandje aan de binnekant van het kastje om het snoer doen, zodat als er aan getrokken. wordt de aders niet uit de klemmen getrokken worden.
Trekontlasting heet dat.

Die zijaansluiting van A2 op de thermische beveiliging heb je goed gedaan zo.
Als je er niet bekend mee bent is het verwarrend.
Als je nl de thermische beveiliging op de magneetschakelaar zet dan kun je daarna slecht bij de aansluitklemmen A2 en 14 (of 22) komen. Daarom heeft Eaton 2 draadjes aan de thermische beveiliging gemaakt die het aansluitpunt van deze twee verplaatst zodat je er wel goed bij kunt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 08:25:33 schreef Toeternietoe:
Ja zo moet het kloppen.
Maar..... je hebt 3 aarddraden, moet je alle 3 met elkaar verbinden.
Voeding, drukschakelaar en motor.

Afwerking draden hadden we het over gehad.
Was wel netjes geweest als je wartels gebruikt om met de snoeren door de kastwand te gaan.
3 wartels M20 kosten je de kop ook niet.

Als alternatief kun je wel een trekbandje aan de binnekant van het kastje om het snoer doen, zodat als er aan getrokken. wordt de aders niet uit de klemmen getrokken worden.
Trekontlasting heet dat.

Die zijaansluiting van A2 op de thermische beveiliging heb je goed gedaan zo.
Als je er niet bekend mee bent is het verwarrend.
Als je nl de thermische beveiliging op de magneetschakelaar zet dan kun je daarna slecht bij de aansluitklemmen A2 en 14 (of 22) komen. Daarom heeft Eaton 2 draadjes aan de thermische beveiliging gemaakt die het aansluitpunt van deze twee verplaatst zodat je er wel goed bij kunt.

De afwerking komt in orde, de nodige tools zijn onderweg. Vervelende tijden om snel aan uw materiaal te geraken..

Er zijn inderdaad 3 massadraden,was een beetje verward omdat in mijn voedingskabel geen geel-groene zit, enkel blauw-zwart-bruin-grijs. Ik zal dan de grijze als 3de massa gebruiken in de stekker en in de doos.

Grote dank voor uw bijstand, fantastisch dat dit forum er is en vooral de experten als jullie die ons iets kunnen bijleren. Ik heb altijd elektrotechnieker willen worden maar kon de spanning niet aan :)

Mooi dat het gelukt is.

Nog even een vervolgopmerking.
Je voedingssnoer heeft geen Geel-groen, dan denk ik dat het snoer van voor 1968 is, toen kwamen de nieuwe (!) kleuren.
Goed dat je er grijs voor neemt, dat was voor die tijd de kleur voor aarde. Elke elektrieker zou dit moeten weten... Nee hoor kun je niet verwachten naar zoveel jaar.
Het snoer zal dus al heel oud zijn, is het nog wel goed, droogt het snoer niet in? Komen er geen barstjes in als je het snoer buigt?
Wellicht reden om te vervangen.

Als het snoer nog goed is, en het is alleen voor eigen gebruik, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken.

Is het kratje bier onderweg?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 09:12:16 schreef Toeternietoe:
Mooi dat het gelukt is.

Nog even een vervolgopmerking.
Je voedingssnoer heeft geen Geel-groen, dan denk ik dat het snoer van voor 1968 is, toen kwamen de nieuwe (!) kleuren.
Goed dat je er grijs voor neemt, dat was voor die tijd de kleur voor aarde. Elke elektrieker zou dit moeten weten... Nee hoor kun je niet verwachten naar zoveel jaar.
Het snoer zal dus al heel oud zijn, is het nog wel goed, droogt het snoer niet in? Komen er geen barstjes in als je het snoer buigt?
Wellicht reden om te vervangen.

Als het snoer nog goed is, en het is alleen voor eigen gebruik, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken.

Is het kratje bier onderweg?

Het is een nieuwe kabel die ik heb besteld, op de isolatie staat 2019 als ik even inzoom op de foto. Het voelt toch alleszins heel soepel en nieuw aan.

Coronaatje of liever gewoon pilsje? :)

Intussen alles correct aangesloten.
De compressor draait nu enkel als ik het zwarte knopje indruk op de magneetschakelaar. Hoe kan ik deze automatisch laten draaien?

Shiptronic

Golden Member

[edit] sorry , zie net dat het iets anders zit.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 3 april 2020 16:03:36 (77%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien is deze thermisch uit?
Blauwe knopje op de thermische beveiliging even indrukken.

Werkt dat niet?
De drukschakelaar zou de magneetschakelaar in (en uit) moeten schakelen.
Kontroleer de drukschakelaar.

Oh en je aansluitsnoer...
Je hebt H07RNF 4x1,5 besteld, vreemd dat ze dat leveren, is normaal slecht aan te komen.
Had eigenlijk 4G 1,5 moeten zijn. De G betekend dat er een Groen/gele (of Geel/groene) ader inzit.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 3 april 2020 16:22:56 (34%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 april 2020 16:19:19 schreef Toeternietoe:
Misschien is deze thermisch uit?
Blauwe knopje op de thermische beveiliging even indrukken.

Werkt dat niet?
De drukschakelaar zou de magneetschakelaar in (en uit) moeten schakelen.
Kontroleer de drukschakelaar.

Ik heb het gele wieletje iets bijgesteld op de beveiliging, bij de 6 staan er 2 zwarte blokjes. Op het 2 de blokje blijft hij wel draaien. Stond misschien te laag ingesteld?

Onder het gele wieltje staat een klein pijltje.
Draai het gele wieltje zo dat er de nominaalstroom (=6,3Aplere ??) net boven het pijltje staat.
Je motor is dan optimaal beveiligd tegen doorbranden bij overbelasting, vastlopen of faseuitval (een van de 3 fasen weg),.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 april 2020 16:25:02 schreef Toeternietoe:
Onder het gele wieltje staat een klein pijltje.
Draai het gele wieltje zo dat er de nominaalstroom (=6,3Aplere ??) net boven het pijltje staat.
Je motor is dan optimaal beveiligd tegen doorbranden bij overbelasting, vastlopen of faseuitval (een van de 3 fasen weg),.

Ligt het aan mij maar ik zie geen cijfers na de komma op af te stellen?

Op 3 april 2020 16:28:07 schreef doublet5:
[...]

Ligt het aan mij maar ik zie geen cijfers na de komma op af te stellen?

Komt ook niet zo precies.
Iets verder dan de 6....
Tussen de 6 en 7 is 6,5...….

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Golden Member

Je voeding op A1 zit aan de verkeerde kant, het relais kan alleen maar in komen, als hij al aan is , anders staat daar geen spanning.

[edit]Laat maar voeding komt van de andere kant.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 3 april 2020 20:27:41 (18%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 april 2020 20:24:25 schreef Shiptronic:
Je voeding op A1 zit aan de verkeerde kant, het relais kan alleen maar in komen, als hij al aan is , anders staat daar geen spanning.

Na de instelling aan te passen hoger dan 6A werkt alles oké volgens mij. Motor slaat aan en af bij 10bar. De A1 naar L2 is niet juist volgens u?

Shiptronic

Golden Member

Zie mij edit hierboven. ik zat zelf niet op te letten, mooi dat hij het doet, kabel kleuren is wat ongelukkig, maar prima zo!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Toch nog even een klein vraagje: bovenop de motor staat een sticker met draairichting naar rechts. Echter als de compressor aanslaat merk ik op dat de poelie langs de andere kant wegdraait. Draait mijn motor wel juist? En mocht dit niet het geval zijn, kan hij dan toch druk opbouwen?

Op 17 april 2020 15:42:37 schreef doublet5:
Toch nog even een klein vraagje: bovenop de motor staat een sticker met draairichting naar rechts.

Er staat niet alleen een pijl op maar tevens dat de draairichting "Belangrijk" is. Dus gewoon opvolgen.
Wat bedoel je trouwens met: "Langs de andere kant wegdraaien"?

Belangrijk voor voldoende smering.

Dus als ik de L1 en L2 wissel op de motor, bruin en zwart gaat mijn draairichting wijzigen?

Dan hoef ik in de stekker of magneetschakelaar niks te wijzigen?

Op 17 april 2020 16:13:01 schreef doublet5:
Dus als ik de L1 en L2 wissel op de motor, bruin en zwart gaat mijn draairichting wijzigen?[bijlage]
Dan hoef ik in de stekker of magneetschakelaar niks te wijzigen?

Nee, waar je wisselt is niet belangrijk. In feite de motor is de aangewezen plaats, omdat het daar relatief gemakkelijk is en soms ook wat het achteraf eventueel wijzigingen van tekeningen betreft.

De compressor zal het misschien wel doen als die de verkeerde kant op draait, er zitten immers geen nokkenassen in om de kleppen te sturen en ook geen oliepomp. Meestal zijn de kleppen plaatjes met een slappe veer. (zelf openend en veer-gesloten). De smering van de zuiger vindt meestal plaats door middel van een lepeltje aan de drijfstang (spatsmering). Dus als de compressor verkeerd om draait, heb je geen smering en is de pret snel voorbij.

Jacques van Montfort