transistor berekening

Van alles zitten lezen, maar ik kom er niet uit. Snap niet zo goed waar ik moet beginnen met uitrekenen, dus als iemand me kan helpen. Graag!!

Ik heb een piezo-drukknop met een 24V ledring.
De led wil ik graag schakelen met een Arduino.
Dat dacht ik dus te doen met een transistor.
Door de bomen zie ik de transistor niet meer.... :-(

Wat ik tot nu toe denk te weten...
De load (led) komt op de "C", samen met een weerstand (R1).
De load wordt aangesloten op de plus van een 24V voeding
De led heeft 20mA nodig.

Nu moet er denk ik nog een weerstand (R2) tussen "E" en de nul.

Is het nodig om een weerstand (R3) op de "B" aan te sluiten?

Welke transistor het moet zijn maakt op zich niet veel uit.
Ik heb een 2N2222 en een bc547C liggen..maar elk ander type wat beter zou matchen is ook geen probleem (als het een beetje een gangbare is)
-

De tor met emitter aan massa, geen weerstand toevoegen.

De LED + serieweerstand tussen collector en plus, let op de polariteit van de LED

Van de Arduino-uitgang een weerstand naar de basis, ja die weerstand is echt nodig.

Tip: als het om een standaard-LED gaat dan heeft die geen 20 mA nodig, met 10 of 15 krijg je bijna net zoveel licht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Golden Member

Als je hem toch gebruikt als schakelaar, zou in een Fet pakken, veel simpeler, spanning op de gate = Drain en Source verbonden, ik zie ze als een simpel relais die de Massa schakelt

en die 20mA is te hoog, dat is de absolute Max rating, daar moet je (ver) uit de buurt blijven. 10mA is meer dan genoeg! zeker bij de nieuwere LED's

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op deze manier zal je het kunnen aansluiten.
Een enkel weerstandje zal wel eens te warm kunnen worden vandaar dat ik er 2 in serie heb getekend.
Met 2kΩ loopt er ongeveer 10mA door de led, als je wil dat de led toch iets meer licht geeft kun je de weerstanden verlagen tot 560Ω.