Vrijloopdiode

Op 28 maart 2020 21:05:49 schreef Vermo2:
Toch blijft die uit ervaring met een gewone Bc547 en Bc549 gewoon werken.

Kan. Je hebt dan een kleinvermogen oscillator.
De magnetische energie die in de transformator opgeslagen is is onvoldoende om de transistor te laten hemelen. Je kan eens meten hoeveel stroom je schakeling trekt als er niets op de 230V zijde aangesloten is. Het opgenomen vermogen wordt in de transistor in warmte omgezet.
Een relais trekt relatief veel stroom bij een hoge zelfinductie. Er wordt in een relais relatief veel magnetische energie opgeslagen. Zonder vrijloopdiode wordt deze energie (plus nog een beetje) in je transistor gedumpt.

Op 28 maart 2020 21:10:17 schreef MGP:
Het eerste schema is een sinus oscillator ..

Ik gok op een asymmetrische blokgolfoscillator.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 28 maart 2020 21:22:57 (17%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Het zal id aan het kleine vermogen moeten liggen.
Btw de oscillator is geen sinus maar een puls osc.
Gaat alleen maar hoog frequent aan en uit maar is daarom geschikt voor step up doeleinden.
Op de scoop heel mooi te zien. Heel eenvoudig maar werkt perfect.
Maar hoe beveilig ik dan de schakeling die wel wat meer stroom door de spoel trekt zonder belasting. Diode basis-massa zal alleen maar stroom wegvloeien die nodig is om collectorstroom toe te laten nemen bij de eerste schakeling. Ik praat dus nog steeds over induktiespanningen die onstaan zonder load.

Diode basis-massa zal alleen maar stroom wegvloeien die nodig is om collectorstroom toe te laten nemen

Dat is onzin.
Als de diode gaat geleiden is de transistor al lang in spertoestand. De diode voorkomt dat de basisovergang wordt opgeblazen.
Je ziet dit soort simpele oscillatoren vaak als balansversie in ZVS intductieheaters...

https://i.pinimg.com/736x/0b/ae/af/0baeaf6209c14eb40db5e88d8ad5649c.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Zoiets?

code:

+---------+----+
           |         |    |
           |         |    |
          C         | |  _|_
     L1   C      R1 | |  ___  C1
          C         | |   |
           |   D1    |    |
           +--->|----+----+
           |
           |
     Q1  |/
         |\
           |

L1 is de transformatorwikkeling aan de collector
D1 snelle gelijkrichtdiode.
C1 Weerstand. Zo hoog mogelijk kiezen waarbij de spanning over C1 niet te hoog oploopt voor de transistor.
Collectorspanning is voedingsspanning + spanning over C1 + doorlaatspanning van diode D1

Met oscillatoren HF, zie je hetzelfde als eindversterkers ook voor HF,
Hier kan de opgelopen spanning over de collector of drain wel 3,5 maal de voedingspanning bedragen.
Hiervoor zie je ook dat voor vermogenstransistoren voor HF de maximale collector of drain spanning 65Volt is bij 12V gebruik, als voorbeeld.

Met een vrijloop diode over een inductie als een relais spoel, moet je dit heel anders zien, hier wordt de inductiespanning simpel geblust door de diode.

[Bericht gewijzigd door Martin V op 28 maart 2020 21:56:30 (20%)]

"tijd is relatief"

Op 28 maart 2020 21:44:16 schreef Arco:
[...]
Dat is onzin.

Het is door TS misschien ongelukkig geformuleerd, maar zoals ik het lees heeft hij gelijk. Zolang door de basis-massa diode stroom loopt zal er een collectorstroom lopen. Deze neemt in de tijd toe totdat de collectorstroom precies gelijk is aan de lopend basis-massa stroom x de β van de gebruikte transistor. Op dat moment gaat de transistor over van de geleidende toestand naar sperrende toestand.

De transistor gaat onder de 0.6v sperren. De diode gaat pas bij -0.6v geleiden, dus heeft geen enkele invloed op de werking...

De collectorstroom zal z,n maximale waarde bereiken en zodoende geen toename van het magnetisch veld veroorzaken.(geen terugkoppeling meer)Hierdoor een afname van de basisstroom omdat de eerste 2 spoelen antiparallel staan geschakeld. De transistor spert. Spoel protesteerd met een inductiespanning en probeert zo de stroom door te laten lopen met gebruik van het instortende magneetveld. Tot zo toe de werking. Al met al blijft het dus het beste om de oscillator uit te zetten als de belasting weggenomen wordt. 8)7

Trouwens 2 diodes parallel is nooit goed. (Diode en basis emitter overgang)Dan moet je zeker zijn dat de ze precies gelijk zijn anders komt 1 van de 2 zelfs niet in geleiding.

De diodes zitten anti-parallel...

Ja ik zie wat je bedoeld. Heb het schema erbij gepakt. Klopt als een bus. Zou dan ook hiervoor een kleine condensator kunnen nemen die het hoogfrequente signaal kortsluit. Niet te groot aangezien dit dan invloed heeft op de werking.Tis weer een stukje duidelijker.

Op 28 maart 2020 21:14:42 schreef ohm pi:
Ik gok op een asymmetrische blokgolfoscillator.

deze hoort tot de familie van de relaxatieoscillatoren.

TS: zoek eens op blokkeeroscillator. Je zal merken dat de schakeling al in het buizentijdperk bestond.

In de versie uit jouw startpost kan hij enkel werken met een lage voedingsspanning. In een volledige blockingoscillator zit er nog een bias circuitje bij, kan je naar een hogere voedingspanning.

Het schema van Arco staat bekend als de Royer oscillator.

"tijd is relatief"

Klopt wel.Rond de 3,5 volt moeilijk aan de gang te krijgen en houden.
Heb er nu eentje draaien om wat neonlampjes te testen. 1 BD140,een weerstandje.oude trafo van 2 maal 6V in en 230V uit.En hup het spulletje oscilleerd meteen en lampjes branden of niet als ze kapot zijn :)
Ben al een tijdje met oscillators bezig Relaxatie en non relaxatie.Ook met kristallen.Blijft leuk
Heel vroeger MTS electronica gehad maar nooit iets mee gedaan. Nu 56 jaar oud en sinds 2 jaar de zaak weer eens opgepakt,als hobby. Vandaar dat ik wel eens moet vragen hoe het alweer zat.Maar het komt weer.Zal blocking oscillators eens opzoeken.

Lambiek

Special Member

Op 28 maart 2020 21:46:12 schreef ohm pi:
Zoiets?

code:

+---------+----+
           |         |    |
           |         |    |
          C         | |  _|_
     L1   C      R1 | |  ___  C1
          C         | |   |
           |   D1    |    |
           +--->|----+----+
           |
           |
     Q1  |/
         |\
           |

Die constructie gebruik ik ook voor een stappenmotor driver, werkt goed. Maar je moet de componenten wel bij elkaar zoeken voor de desbetreffende schakeling en controleren met de scoop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even over de werking.
De inductiespanning laad C1 op minus de voedingsspanning.Maar tov massa staat de inductiespanning plus voedingspanning gewoon over de transistor.
Dus volgens mij veranderd er niet zo veel als er geen belasting aangesloten is.
Zie ik iets over het hoofd?

Ja ik zie iets over het hoofd.Die waarde over C1 zal nooit niet te hoog worden met de juiste componenten.Net wat je zei.R houdt de spanning over C1 onder controle.
Juist?

Klopt! R1 kies je zo hoog mogelijk, maar wel zodanig dat de collectorspanning van Q1 niet hoger wordt dan een veilige maximumwaarde.

R is toch stiekem een belasting he? die de piekspanning onderdrukt.

Klopt! Zit die R er niet in dan loopt de spanning op de condensator vanzelf op tot ontoelaatbare waarden.

Conclusie is transistors met een zo hoog mogelijke collector-emitterspanning kopen en zo min mogelijk zonder belasting werken. Dan is het zo veilig mogelijk voor de componenten.
Ben weer wat wijzer geworden.
Thnx alle.

er zijn ook nog andere "truuken". een mooie is de basisstroom van de transistor mee laten beïnvloeden door de secundaire belasting. Als er dan geen belasting aanwezig wordt ook het aansturen heel zwak, waardoor grote inductiespanningen vermeden worden en het verbruik bijna nihil wordt.

Dat geloof ik best.Ik ga me erin verdiepen.
Ik dacht bijv. aan 2 diac's in serie over de transistor die dan bijv. bij 60 volt doorslaan. Of gedragen die diac's zich dan als een open schakelaar net als 2 diodes in sper geschakeld?.
Zoja dan houdt dit idee op.

Het nadeel van die simpele oscillatoren is wel dat ze soms niet aanslaan of soms af kunnen slaan tijdens gebruik.
Dat leidt dan altijd tot onmiddelijk overlijden van alle actieve componenten in de schakeling...

Dat komt vaak voor. Tot nu toe vrij stabiele oscillatie.Het is dan ook erg goedkoop te bouwen en de trafo in mijn geval zal zo snel niet naar de trafo hemel gaan.Hooguit een torretje in mijn geval die ik in grote aantallen koop bij mijn Chinese vriend Ali.
Maar ik gebruik het alleen maar als testopstelling voor enk. Neonlampjes en dat werkt goed.Je hoeft er maar naar te kijken en het begint al te oscilleren. :P
Ik was wel benieuwd dus wat er gebeurde als ik bij het 230V gedeelte geen belasting zou aansluiten.Je ziet bijv. ook op Youtube geen enkel beveiligingen tegen hoge inductiespanningen aangebracht op de 1 transistor Youlethief waar een 230 v lamp aan hangt.Maar daar ben ik nu uit en daar ging het om.