Speaker direct aansluiten op FM ontvanger

Iedere "uitgang" van een versterker heeft een max-spanning en een max-stroom.

Stel nu even dat de max stroom 1A is en de max spanning 1V. Gewoon omdat dit makkelijk rekent. Dan kan je dus een 1 Ohm speaker aansluiten en dan bereikt ie de max stroom en max spanning tegelijk en er komt dan 1W uit. Sluit je nu een 2 Ohm speaker aan, dan is de stroom maar 0.5A als ie tegen de max spanning aanloopt. Nu kan je maar max 0.5W er uit krijgen. Sluit je nu een 0.5 Ohm speaker aan dan loop je het eerst tegen de max stroom aan, is de spanning dan 0.5V en krijg je er dus maar 0.5W uit.

Dus bij de juiste speaker kan je het max vermogen uit de boel halen.

En... Ga je een factor 4 daar vandaan zitten, dan kan je maximaal 4x minder vermogen er uit halen. Maar 25 Ohm is maar een kwart bij de 32 Ohm vandaan. Je kan dus nog 3/4e van het max vermogen van het chipje trekken voordat ie tegen zijn max-stroom aanloopt, maar nog niet bij max-spanning zit.

ALS de max-spanning 2V is, dan zou bij 32 Ohm de stroom 62mA zijn. Dat zijn niet stromen waarbij chips zomaar gaan roken. (Bij 3V is dat 180mW. zo'n SO8 kan ongeveer 1W aan vermogen kwijt.)

Merk op dat er "max 3.3V" staat. Dat moet je lezen als: Max voedingsspanning: 3V, maar 10% meer gaat ook nog net goed. Als je nominaal 3.3V neemt en door een schakelfoutje komt er een halve seconden 5% meer op te staan... Dan ben je de sjaak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben het met REW eens. Dat chippy gaat heus niet zomaar roken bij dergelijke kleine vermogens. Bij een foute speaker impedantie krijgt je er alleen wel heel erg weinig geluid van ook nog slechte kwaliteit uit. Het resultaat zal dan zeer waarschijnlijk ook erg tegenvallen.

Dat is fijn om te horen :)

Als 3,3V de Max is, is het misschien handig deze lager aan te sluiten, niet? Ik heb dit gevonden: https://nl.mouser.com/ProductDetail/STMicroelectronics/LE30CZ?qs=ewe0K…

Wat theoretisch gezien direct op de batterij kan worden aangesloten, aangezien er Max 18V staat, en mijn batterijen 9V zijn.

Als ik aanneem dat ze in het datasheet het verbruik-zonder-belasting vermelden (dat doen ze meestal). en dat het totaal wel eens op 50mA kan uitkomen dan gaat je regelaar zo'n 0.3W verstoken. Met 200 graden per watt wordt ie dan 60 graden warmer dan de omgeving. Zo'n 80 graden. De buitenkant van dat ding wordt dan gloeiend heet (vingers-verbrand heet), maar daar kan ie tegen.... Als je hem niet opsluit in een te klein hokkie.

Als je het aanstuurt met een arduino dan zit daar een regelaar op die iets beter z'n warmte kwijt kan. Dan kan je de LE30 beter uit de 5V voeden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

De datasheet van de gebruikte chip TEA5767, zegt niets over de output impedance.
Dit soort chippies zijn natuurlijk bedoeld om er een versterker(tje) achter te zetten.
Dat kan er een zijn van 100mW/4-8-32Ω tot 1000+ Watt aan toe :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je hem met een Arduino bestuurt kun je een vout pin 3v3 pakken toch ?

Op 29 maart 2020 15:54:30 schreef vergeten:
De datasheet van de gebruikte chip TEA5767, zegt niets over de output impedance.

Het gaat dan ook niet over een TEA5767 maar een RDA5807M.

Op 29 maart 2020 16:03:00 schreef Peter112:
Als je hem met een Arduino bestuurt kun je een vout pin 3v3 pakken toch ?

Klopt, maar om hem nou de hele tijd tegen zijn maximale volt te houden vind ik een beetje raar. EDIT: of bedoel je de LE30 daar op aan te sluiten? Dat zou natuurlijk veel te logisch zijn 8)7

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het gaat dan ook niet over een TEA5767 maar een RDA5807M.

Dat maakt niet uit, geen van beide is bedoeld om direct een luidspreker aan te hangen. Een koptelefoon zou misschien nog net kunnen, om iet of wat volume te produceren bij iet of wat kwaliteit is een extra versterker nodig. Die zijn er ook zat te koop, voor een habbekrats.

Het kan ook zijn dat je van het ontvangertje eerst naar een voor/regelversterker wilt gaan, en dan pas naar een eindversterker. In die richting ben ik aan het knutselen, met TDA7440 als regeltrap, die doet ook ingangsselectie.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als er een uitgangsimpedantie van 32R gespec'ed is, dan betekent dat nog niet dat er een 32R load aan mag. Het is de serieweerstand die in de chip zit en niet wat er aan de buitenkant op mag worden aangesloten.
Verder is het al gezegd: dit is puur een ontvangertje waar je een versterker achter hangt. Die hebben ze bij budget vast ook wel.
En nog iets: je realiseert je wel dat je nog een aansturing nodig hebt, bv een Arduino? Dit is geen zelfstandige radio.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Op 29 maart 2020 17:01:44 schreef flipflop:
Als er een uitgangsimpedantie van 32R gespec'ed is, dan betekent dat nog niet dat er een 32R load aan mag.

In dit geval wel!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat is formeel juist, maar hier niet het geval; Datasheet RDA5807.

Dus gemaakt voor een 32 ohm load, er is dan ook een volumeregelaar.
Voeding: 1.8 - 3.3V, 3.0 V typical. 3.3 is ABSOLUTE MAX, dus bij de gebruikelijke interpretatie niet praktisch bruikbaar.
Dat is tegenstrijdig met het gebruiktvoorbeeld dat weer 1.8 - 3.3V noemt. Met een diode drop er tussen is men wel veilig zo lijkt het.

Op 29 maart 2020 17:01:44 schreef flipflop:
En nog iets: je realiseert je wel dat je nog een aansturing nodig hebt, bv een Arduino? Dit is geen zelfstandige radio.

Jup! Dit is waar ik tot zo ver op gekomen ben.

Ok, goed bezig :-) Misschien toch even noemen: via ebay of zo kun je veel voordeliger Arduino boards kopen. Je kiest nu een Uno, op zich prima, maar voor veel toepassingen kun je ook een Nano of een Micro oid gebruiken. Een Nano kost in China een paar euro. Zo'n bosje draad is daar ook veel goedkoper. Misschien iets voor je volgende project :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 maart 2020 19:18:24 schreef flipflop:
Een Nano kost in China een paar euro. Zo'n bosje draad is daar ook veel goedkoper. Misschien iets voor je volgende

Klopt, maar ik betaal liever wat extra dan dat ik 3 weken wacht op mijn spullen :P

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

eventjes mee off topic:
Natuurlijk is het eenieder vrij om bij de Chinees te kopen of waar dan ook.
Maar een Nano lijkt me in dit geval toch echt wel interessanter dan een Uno, wegens goedkoper, en soepeler in te zetten door de standaard pin-out.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 maart 2020 19:43:52 schreef big_fat_mama:
Maar een Nano lijkt me in dit geval toch echt wel interessanter dan een Uno, wegens goedkoper, en soepeler in te zetten door de standaard pin-out.

Wat is er niet standaard aan een uno dan?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De pin-out. Alle pinnetjes staan met de standaard tussenafstand van 0,1" oftewel 2,54 mm, maar een groepje staat 0,16" van de andere vandaan, als ik het nog goed heb. Daarmee past zo'n Uno niet op het gebruikelijke gaatjesprint, een Nano daarentegen wel.

Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat de ontwerpers van de Uno dat spoedig genoeg erkend hebben als een uitschuivertje, maar dat er inmiddels al zoveel "shields" werden aangeboden door alle mogelijke derde partijen dat ze er nog moeilijk konden op terugkomen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 29 maart 2020 20:00:27 (34%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb even gekeken, maar een Arduino Nano lijkt geen SCL of SDA (i2C) Headers te hebben? Die dus gebruikt worden door de LCD en ontvanger.

EDIT: de Pro Mini heeft deze wel, dat is dan misschien een betere optie?

[Bericht gewijzigd door Teun_VV op zondag 29 maart 2020 20:53:51 (21%)

vergeten

Golden Member

Op 29 maart 2020 17:24:52 schreef Aart:
Dat is formeel juist, maar hier niet het geval; Datasheet RDA5807.

Dus gemaakt voor een 32 ohm load, er is dan ook een volumeregelaar.
Voeding: 1.8 - 3.3V, 3.0 V typical. 3.3 is ABSOLUTE MAX, dus bij de gebruikelijke interpretatie niet praktisch bruikbaar.
Dat is tegenstrijdig met het gebruiktvoorbeeld dat weer 1.8 - 3.3V noemt. Met een diode drop er tussen is men wel veilig zo lijkt het.

Ik heb het uit dezelfde datasheet.
Wat is er niet duidelijk aan: "directly support 32Ω resistance loading"?
En: Audio output loading resistance, Single-ended 32Ω

Vrije interpretatie ok, maar staat niets over een "volumeregelaar" en dat die 32Ω dan pas geldt (wel handig om te plaatsen natuurlijk):)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb even gekeken, maar een Arduino Nano lijkt geen SCL of SDA (i2C) Headers te hebben? Die dus gebruikt worden door de LCD en ontvanger.

Er zit zo goed als geen verschil tussen de nano en de uno. En de nano heeft dus ook gewoon aansluitingen voor I2C. Het zijn immers gewoon de pinnen op die 328 atmelchip en al die 328's zijn verder hetzelfde.

Helaas heb ik alleen een 8 Ohm speaker. Is het een groot probleem als ik deze direct aansluit? Anders hoor ik graag wat de oplossingen zijn :)

Bouw het nu maar gewoon. Voor die drie euro heb je maar een biertje in de kroeg minder. En je mag toch niet naar de kroeg dus als je er een op blaast kost het alleen tweede biertje dat je niet mag halen.

Maar het blijft gewoon de bedoeling dat je daar een versterkertje aan hangt.

Voor 21 cent heb je een kleine versterker.

https://nl.aliexpress.com/item/4000476990910.html?spm=a2g0o.productlis…

[img][quote][/quote][/img]https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSII8uW2SAZxLIGbMrpZUaoglkDxHQpSogditrPPWPrmpRRLoVclN-Z7EUDnQGKOh-rlMDmiFWQ&usqp=CAc

Teun, bestel gewoon die Uno voor nu. Als dat een beetje lukt koop je gewoon een handje vol spullen uit China (nano, sensoren, esp12,...). En dus niet op het moment dat je het nodig hebt, maar gewoon... alvast voor later :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op dit moment lijkt alie niet zo'n succes , mijn spullen zijn 9 week onderweg geweest, die shop van Teun lijkt alles al groot ingekocht te hebben voor de corona ellende.

China varieert tegenwoordig enorm. Sommige dingen uit jan nog niet binnen, ander spul in anderhalve week.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

China varieert tegenwoordig enorm.

Zo ervaar ik het ook, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord