Wat is dat gele spul op printpaten?

ik zie dit voor gele spul vaker op oude pcb's maar ik weet nu nog niet steeds of het een soort van lijm is of een condensator lek, eerst dacht ik een condensator lek maar het zit ook altijd op vanalles.

Hubie

Special Member

Het is een lijm/kit om resonanties tegen te gaan en ook de componenten(in dit geval spoelen) in de juiste positie te houden.lekke condensators 'poepen' meestal ,bruin spul' dus.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 29 maart 2020 06:04:52 (18%)

Op deze foto lijkt het me eerder om was te gaan. Oa om de trimspoelen vast te houden na het trimmen. Was laat naregelen toe. Door te warmen smelt het.

fatbeard

Honourable Member

In dit geval is het was, de spoeltjes in de rechter-onderhoek (FM-sectie?) hebben een extra vulling van open schuimmateriaal om de benodigde hoeveelheid was te beperken.

Onder grote elko's en andere 'zware' componenten vind je ook wel eens lijm, die is van nature wat gelig maar verkleurt op den duur naar bruin. Hij wordt dan licht hygroscopisch en (daardoor?) wat corrosief, en gaat stroom geleiden.
Daardoor kán het de oorzaak van vage klachten zijn in oudere apparatuur.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Ohja, en NIET die mooie gekleurde schroefjes 'vast' draaien ;)

KGE

Golden Member

Op 29 maart 2020 10:44:22 schreef Sine:
Ohja, en NIET die mooie gekleurde schroefjes 'vast' draaien ;)

Getuige de prachtige foto is het daar al te laat voor...

Op 29 maart 2020 11:06:29 schreef KGE:
[...]

Getuige de prachtige foto is het daar al te laat voor...

oeps 8)7

de ferrietantenne was hiervoor al op de vlucht. :-)

EgbertG

Golden Member

Ik word gewoon weemoedig van zo'n plaatje ....