[BE] Verzwaren zekering door installateur zonnepanelen

Hey,

Na mijn vorige vraag, nog eentje waar ik mezelf al een tijdje de vraag stel of dit wel klopt.
Ik heb 1-fase stroom met een hoofdzekering/automaat van 40A in de tellerkast.
Naast die kast in de garage hangt een klein zekeringkastje met een 300mA aardlekschakelaar met nog wat andere groepen.
Vandaar gaat het ook richting de 2e zekeringkast in mijn appartement.
Die kast was oorspronkelijk ook afgezekerd met een 40A zekering en daarachter zitten dan de verschillende groepen voor stopcontacten, de 30mA aardlek voor vochtige ruimtes, etc...

Ik heb sinds kort ook zonnepanelen. Deze zitten via een 20A zekering aangesloten in de 2e zekeringkast, in parallel met de hoofdzekering voor die kast. Deze hoofdzekering heeft de installateur van de panelen verzwaard naar een 63A zekering.

Een vereenvoudigde weergave:

Volgens de installateur was het geen probleem om die zekering te verzwaren, want er kwam 40A van de tellerkast en nog eens 20A van de zonnepanelen, dus ik kan in totaal max 60A verbruiken. Nu lijkt mij dat een vreemde uitleg, want ik dacht dat je nooit hoger mocht gaan in zekeringen, enkel lager?
Heb dit ook gevraagd aan degene die is komen keuren, maar zijn enige opmerking was dat hij hier was om de aanpassingen voor de zonnepanelen te keuren en die waren in orde.
Vraag is dus of dit inderdaad allemaal in orde is? Ik heb de 40A zekering nog liggen, dus kan deze eenvoudig terug plaatsen.

Dat is idd AREI conform als tenminste het deel vaan knooppunt net/zonnepanelen tot de verdeelrail automaten in 10mm2 is uitgevoerd. De uitleg die de installateur geeft is echter onzin, afzekering is functie van de bedrading en niet hoeveel jouw aansluiting kan leveren.

Waarom is die automaat verzwaard naar 63A? Dit heeft immers gevolgen.

als die automaat naar 63A is gezet terwijl de voeding maar 40A is heeft dat geen nut natuurlijk. is het geen aardlek van 300mA die max 63A kan hebben? dan is het geen automaat, maar een aardlek, die schakelen niet op overstroom af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Is de 30mA differentieel in je tweede zekeringkast, na de 63A automaat dan ook een 63A?

Indien dit een 40A diff is die niet nog eens apart beveiligd door 40A automaat, of maximaal 2 kringen 20A er achter.

Dan zou daar een probleem kunnen zitten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het komt mij vreemd over waarom dit zo aangepast is.
Maar wat wel MOET is de hoofdstroombedrading in de meterkast, die moet geschikt gemaakt zijn voor 63 Ampere.
Er kan immers 40A van je voeding en 20A van je panelen = 60 A door heen gaan.
Omdat het gedeelte "Overige Zekeringen" volgens mij niet veranderd is hoeft er ook geen beveiliging van 40 naar 63 A verzwaard te worden.

Maar als het component "63A" een (aardlek)schakelaar is dan moet deze inderdaad voor 60A geschikt zijn.
Maar als het component "63A" een maximaalbeveiliging (zekering/automaat) is en deze 40A blijft, dan hoeft de bedrading in de tellerkast niet verzwaard te worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in deze opstelling heeft die kast in de garage niet met opgetelde stromen te maken. als er 40A loopt en je levert 20A terug, zal de verbruiker in het appartement de stroom van de panelen gebruiken, immers gaat de inverter de spanning hoger als het net maken om terug te kunnen leveren.

het komt op t werk geregeld voorbij, klanten die een paar honderd ampere aan panelen gaan leggen en denken even een 250A veld erbij maken op de verdeler en klaar. de voeding is dan zeg 315A en kast is op 400A berekend. fout dus, de kast waar panelen binnenkomen moet berekend zijn op de opgetelde stromen van de voeding en de panelen. in dit voorbeeld dus 630A rails en dat is nog niet eens ruim. komt de stroom van de panelen op een onderverdeler erbij, dan ga je niet de bestaande voeding van die verdeler verdubbelen, immers blijft de opgetelde stroom in die onderverdeler.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 maart 2020 14:24:02 schreef Toeternietoe:
Het komt mij vreemd over waarom dit zo aangepast is.
Maar wat wel MOET is de hoofdstroombedrading in de meterkast, die moet geschikt gemaakt zijn voor 63 Ampere.
Er kan immers 40A van je voeding en 20A van je panelen = 60 A door heen gaan.

In de tellerkast zit een 40A automaat (kan je zelf niet vervangen). Je kan daar dus nooit meer dan 40A hebben.

Het deel waar 60A kan vloeien is vanaf het knooppunt PV omvormer/hoofdaardlekschakelaar tot aan de toevoerzijde automaten in de zekeringkast en in de post van Evelo na de badkamer aardlekschakelaar indien deze geen bijkomende automaat heeft die een beperking van maximun 40A oplegt.

Op andere plaatsen kan nooit 60A vloeien.

precies, de kast waar de PV toekomt moet op de opgetelde stromen berekend zijn, voeding stroomopwaarts hoeft niet verzwaard te worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de antwoorden, stelt me al wat meer gerust in ieder geval :)

De bekabeling is er op voorzien, tussen de zekeringkast in de garage en die in mijn appartement ligt een XVB kabel van 10mm² en ook de verbindingsrail en verdere bekabeling tussen verschillende rails in de kast is 10mm².
Het differentieel van 30mA in de tweede zekeringkast is ook een 63A exemplaar.

Dus dit zou dan allemaal AREI conform zijn?

evelo

Golden Member

Qua opbouw lijkt het mij wel ok, voor zo ver we op afstand kunnen inschatten.

Je moet je installatie toch laten keuren, dan zal je het weten.

Denk ook aan:
- Volledig eendraads- en situatieplan van de PV-installatie. Met gegevens installateur, gegevens eigenaar, beide handtekeningen, kabeltypes en diameters, gegevens beveiligingen, gegevens omvormer (serienummer, Pacmax), gegevens panelen Wp per paneel, totaal aantal Wp.
- Equipotentiale verbinding van frame PV-panelen.
- Aarding is ok? <30ohm, aardingsscheider aanwezig.
- Identificatie stroombaan PV-installatie in de zekeringkast.