onbekende transistor

Thevel

Golden Member

Het lijkt wel een PIR sensor, alleen vreemd dat het sensorvlak uit het midden ligt.

vergeten

Golden Member

Waardeloze foto, goed dat je niet bij de forensische opsporingsdienst werkt! Zo zal hij wel onbekend blijven, 99% niks en 1% onscherp voorwerp.

Thevel zit goed daar lijkt het nog het meest op. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Kan uit een optische rookdetector zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Lambiek dat dacht ik ook dat dit tersprake is gebracht ergens hier?
ik heb die willen doormeten omdat ik dacht aan een transistor zoals u bedoelde een 2N3055 E, B , C , het huis C , dat moet men toch kunnen door meten met de 2N3055 gaat dat wel en met deze geeft niets meer door kan die dan niet defect zijn ?
@vergeten
Golden Member ik kon geen betere maken omdat die met een smartfoneamera gemaakt werd een foto toestel had ik niet bij de hand ik heb daar ook een video van gemaakt maar die werd niet aangenomen met Upload? ik ga dat nu nog eens proberen.
@Arco kan ook maar dan moet die toch weerstand aan duiden denkt u dat niet?
@Thevel kan men die dan ook meten ?
Rapperder

Hugo Welther

Moderator

Ook met een smartphone kan je perfect scherpe foto's maken.

Foto Samsung S4

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo Welther
Moderator ik ga eens een andere foto proberen misschien is die beter?

ik heb die willen doormeten omdat ik dacht aan een transistor zoals u bedoelde een 2N3055 E, B , C , het huis C , dat moet men toch kunnen door meten met de 2N3055 gaat dat wel en met deze geeft niets meer door kan die dan niet defect zijn ?

Als het inderdaad een pir sensor is, en daar lijkt het zeer veel op dan meet dat anders door als een transistor.

Daarom vraag ik of er iemand deze transistor kent! wel heb ik geweten een bepaalde tijd terug zo iets gezien te hebben een Transistor van boven open om dat er licht kon opvallen en ik denk dat dit dan ook een Foto transistor is omdat die van boven ook licht doorlaat maar op een andere manier gemaakt,
kent er iemand deze?

Eigenlijk zijn alle halfgeleiders als transistors, Diodes enzo in meer of mindere mate lichtgevoelig. Dat is nu een maal een fysische eigenschap van die dingen. Een eigenschap die je dus meestal niet hebben wil. Het is toch wel lastig als de bias instelling van je eindversterker weglopen als er een zonnestraal in je versterker valt. Dat is dus de reden dat in de begintijd toen transistors nog in een glasachtig huisje zaten de huisjes zwart geverfd werden. Tegenwoordig doet men dus zwart kunstof huisje of een keramisch huisje of een metalen huisje om de transistor heen. Daarbij heeft een metalen huisje ook nog eens het voordeel dat het behalve licht straling ook nog een radiostraling tegenhoud.

Een transistor achtig ding met een venster of een andere opening is dus niet per see een licht gevoelige transistor. Er zijn zo veel soorten straling en golf verschijnselen te meten of waar te nemen dat het dus van alles kan zijn.

Dat ik een jaar of 14 was had ik van een OC71 germanium transistor het bovenkantje schoon gekrabt en met een fietslampje als lichtbron een soort van lichtsluisje gemaakt. Het werkte weliswaar niet erg goed maar ik was er apetrots op.

Edit:

Volgens een datasheet bij ome ali ziet een pir sensor er van buiten dus uit als een fetje en moet je hem dus ook als een fet doormeten.

@Rapperder,

Ik maak met mijn telefoon de scherpste foto's door de telefoon op de rand van een kartonnen doos te leggen.
Als je uit de losse hand een foto maakt dan wordt het beeld vaak al weer onscherp in de tijd tussen scherpstellen en afdrukken.

reading can seriously damage your ignorance

ik heb nu een andere gemaakt is die beter? dat is het stuk waar de transistor in stak die diende voor buitenverlichting .

Het zal een PIR bewegingssensor geweest zijn, te herkennen aan de gesegmenteerde pastic folie fresnel lens die er voor zat. Voor de donker detectie zit daar naast bij moderne PIR schakelaars vaak een LDR, geen fototransistor.
Maar ze bestaan al weer heel lang, sinds de jaren '80 oid, dus er kunnen veel minder bekende uitvoeringen zijn.

Aart bedankt nu weet ik al meer nu ga ik eens zien of men die kan doormeten mocht die niet te meten zijn is daar een vervanger voor hij moet wel in de behuizing kunnen passen de zelfde behuizing
Rapperder

Anoniem

Om te beginnen zijn fototransistors en afgeschraapte OC71's vooral gevoelig in het zichtbare en nabije infrarood licht. Zo'n 500-1500nm.
Een PIR bewegingsmelder moet het hebben van een lichaamstemperatuur en de golflengte is hier een factor 10 groter pakweg 5000-15000nm. De piek van de straling van een warmbloedig wezen valt daarin.
Je kunt dus géén PIR maken met een doorgezaagde 2N3055 afgeschraapte OC71 , LDR of whatever.

In een PIR elementje zitten doorgaans 2 gebalanceerde IR sensoren en een verschilversterker. Er zijn meestal 3 aansluitingen, voeding -+ en TTL uitgang. Doormeten met een universele meter zal dus niet zomaar lukken.

De omgevingstemperatuur en bijvoorbeeld een hete kachel of andere warme voorwerpen zullen zo uitgesloten worden omdat beide sensoren evenveel straling krijgen.
Wanneer nu een bewegend warm voorwerp, bijvoorbeeld een mens de sensor passeert, krijgt de ene detector even meer straling dan de andere zodat er een onbalans ontstaat. Dan geeft de sensor output aan de rest van de schakeling.
Door het gebruik van fresnellenzen(de bizarre plastic kapjes met rare figuren in) kan men een ruimte indelen in een groot aantal afgebakende zones zodat de gevoeligheid veel groter wordt en maximaal aangepast is aan wat men waar wil detecteren. Bijvoorbeeld het uitsluiten van huisdieren of vogels. Slimme hard of software kan dit nog verfijnen.

Aart bedankt nu weet ik al meer nu ga ik eens zien of men die kan doormeten mocht die niet te meten zijn is daar een vervanger voor hij moet wel in de behuizing kunnen passen de zelfde behuizing
Rapperder

ik heb nu een andere gemaakt is die beter? dat is het stuk waar de transistor in stak die diende voor buitenverlichting .

Als ik dit lees, leest de heer rapperder de antwooreen gewoon niet, of misschien was ik onduidelijk.

Dat dingetje op die foto is dus in het geheel geen transistor en rapperder zegt nu zelf dat hij hem uit een bewegingsmelder gesloopt heeft.

Wat GD en ik al zei is dat je hem dus ook niet met een multimeter kunt doormeten zoals je een transistor doormeet. Voor dit ding kun je natuurlijk wel een test schakeling bedenken. En dat is minder eenvoudig dan even een weerstandsmeting doen. In die testopstelling zul je ook de bijbehorende optiek (Dat metalen blokje op je andere foto) moeten gebruiken. In die optiek zul je ook de sensor op exact de juiste positie moeten terug plaatsen en waarschijnlijk ook nog moeten kalibreren.

Vermoedelijk heb je het apparaat met het uit elkaar halen van die optiek definitief omzeep gebracht.

Shiptronic

Overleden

Waarschijnlijk was het apparaat te repareren geweest door de X2 serie condensator te vervangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Klopt.
De detector zelf is minder kwetsbaar.
Bestaat meestal uit 2 IR sensoren in oppositie en een fet. Die vormen samen een eenvoudige verschilversterker.
Maar er zijn ook types die een meer gesofistikeerde schakeling in hun behuizing hebben.
Vervangen door een willekeurig ander type is dus een gok. Kan heel goed lukken, maar evengoed minder of niet.
Ook belangrijk is de ruimtelijke oriëntatie van de nieuwe sensor op de print H/V. Maakt uiteraard veel uit als de IR sensors naast of boven elkaar staan. Niet alle Sensoren hebben dezelfde oriëntatie tov hun aansluitingen.
Juist doordat ze veel toegepast worden en al een tijdje bestaan kunnen er veel varianten zijn die niet direct compatibel zijn.

Het is bekend dat bewegingsmelders vaak na enkele jaren achteruitgaan in gevoeligheid.

Zelf zou ik als volgt te werk gaan.

Beginnen met eens aan de instelpotjes bij te regelen. soms is een paar keer weg en weer draaien goed om slechte contcten op te lossen.
Dan de fresnellens eens voorzichtig reinigen. Heeft dit geen resultaat, openmaken en het venstertje van de sensor proper maken.

Niks? Dan de seriecondensator uitmeten op capaciteitsverlies of gewoon vervangen. Dat is een zeer vaak voorkomende reden van uitval of slecht funvtioneren.

De sensor vervangen zou ik maar als laatste stap uitproberen.
Tenzij je natuurlijk een gedreven hobbyist bent die door meten en
conclusies trekken in je lab/werkplaats fouten tot op componentniveau kunt opsporen.

Arco

Special Member

Bijna altijd zit er een BISS0001 (of equivalent) ic in die PIR's...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 maart 2020 17:38:14 schreef Ex-fietser:
[...]

Dat ik een jaar of 14 was had ik van een OC71 germanium transistor het bovenkantje schoon gekrabt en met een fietslampje als lichtbron een soort van lichtsluisje gemaakt. Het werkte weliswaar niet erg goed maar ik was er apetrots op.

Dat dat niet zo goed werkte komt omdat je het verkeerde deel van de lak af krabde. De chip is in die transistor zo ingebouwd dat je de zijkant moest openkrabben. Dat is ook duidelijk te zien bij de vele guldens duurdere OCP71, in feite de zelfde tor (maar met een bewerking minder):

Foto gemaakt met een eerste generatie digitaal kameraatje en een loep. Het kán dus!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Tuurlijk, het zou raar zijn als die reeds 20 jaar en meer veel gebruikte sensoren niet zouden mee geevolueerd zijn.
Vergeet echter niet dat in sommige fabrikaten nog vaak oude stock gebruikt wordt. Dus als je het type niet kent, blijft blind vervangen een gok.

Volgens mij heeft wie liever gokt dan meet, meer kans om te winnen door eerst aan de seriecondensator te denken.

@Tidak, heel interessant, maar dit gaat over een een compleet anders soort sensor. Dit schept onnodig verwarring bij een minder onderlegd iemand.

Je kunt al net zo goed in een vraag over een digitale multimeter met een kikkerpoot afkomen ;-)

Uiteraard, als je er een zelfbouw IR koortsthermometer zou mee maken, glijdt zo'n OCP71 wel wat lekkerder dan latere hoekige versies. :-)

Tidak Ada

Golden Member

Het was ook commentaar op de geciteerde post, gisteren, van Ex-fietser. Even lezen, GD!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Ksnaphetwel, maar voor je het weet gaat het weer over experimentjes uit onze kindertijd. Het gaat hier specifiek over een PIR, toch sterk afwijkend van de klassieke fototransistor, zowel in toepassing als in technologie als in golflengtegebied..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 30 maart 2020 15:10:59 (47%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben overigens wel meer van die asymetrische PIR IC's tegen gekomen, ook met ronde, ik geloof tijdens de opruiming in Deurne(NL)....

Af en toe een stukje afwijken is goed voor de leerzaamheid, zeker als je een fout van een ander corrigeert.... :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bij mij zitten 2 ic in , een TLC 27MA , en een CD 4051BCN .
kan men die eventueel vervangen door een BISS0001 mocht er een van defect
zijn ?

Anoniem

Op 30 maart 2020 16:13:44 schreef Tidak Ada:
Ik ben overigens wel meer van die asymetrische PIR IC's tegen gekomen, ook met ronde, ik geloof tijdens de opruiming in Deurne(NL)....

Af en toe een stukje afwijken is goed voor de leerzaamheid, zeker als je een fout van een ander corrigeert.... :)

Daar heb je gelijk in, zolang het accent niet verlegd wordt. Ik maak me er ook soms schuldig aan.
Wat bedoel je met asymmetrische PIR? Een passieve bewegingssensor met een enkele detector lijkt me moeilijk te realiseren.

@rapperder, ik geloof dat je niet goed luistert naar wat hier verteld wordt, maar je eigen gedacht doordrijft. Je moet een onderscheid maken tussen wat in het metalen potje zit en de schakeling op de print erbuiten. In het potteke zit op zich behalve de twee IR gevoelige cellen ook nog een fet of soms een IC. En die kun je natuurlijk niet apart vervangen.
Het is evenmin een goed idee om de hele schakeling te gaan modifieren om een fout op te lossen. De IC's die je noemt duiden op een redelijk oud spulletje en zijn vast niet pincompatibel met de BISS0001.
Waarom schijn je er zo zeker van te zijn dat de sensor kapot is. Enkele uren geleden wist je nog niet eens wat het was en vermoedde je een transistor.
Heb je nu al eens gedaan wat wat verschillenden al aangeraden hebben en de seriecondensator uitgemeten op capaciteitesverlies of vervangen?

Tidak Ada

Golden Member

@GD
Ik doelde op die PIR in dit draadje waar het venster niet in het midden van de TO-omhulling zit. Dat venster is een of andere IR-doorlatend substantie: Germanium?

P.S.
Laten we af-en-toe afwijken, we zijn geen robots!
Ik ben bij meerdere CO-ers thuis geweest en wat blijkt? Het zijn allemaal mensen! :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Waarom het sensorvlak uit het midden ligt zal de fabrikant wel een reden voor hebben. Misschien om plaats te hebben voor de fet en het weerstandje.
Ik kan me voorstellen dat in 20 jaar tijd heel wat optimalisatie gebeurd is en dat een PIRelementje voor een buitenlamp toch een iets goedkopere constructie is dan eentje uit een alarminstallatie in een bank. Sommige componenten worden bij grote afnames zelfs op maat gemaakt voor de specifieke toepassing van de applicator.

Ik denk dat veel PIR elementjes vrij gelijkaardig gebouwd zijn en
wel zullen werken. Maar als het detectievenster niet op dezelfde plaats zit, zal de combinatie met de fresnellens niet meer hetzelfde patroon hebben als voordien. Maar als je de toepassing niet kent kun je er geen zinnig woord over zeggen. Wel moet je natuurlijk zorgen, dat als in de oorspronkelijke configuratie de beide IRsensortjes horizontaal naast elkaar staan , de nieuwe ook zo gepositioneerd wordt.
Bij die met een vierkant venstertje is dat niet altijd goed te zien.

Met symmetrisch bedoel ik dat voor bewegingsdetectie meestal een type gebruikt wordt dat 2 sensoren in oppositie onder hetzelfde venstertje bevat. Een diffuse stilstaande warmtbron als een kachel geeft dan geen output.
Terwijl een bewegende kleine warmtebron een tijdsverschil gaat vertonen tussen de positieve puls en de negatieve waardoor ze elkaar niet opheffen.

Ik heb echter de indruk dat Rapperder enkel de posts leest die aansluiten met hoe hij er zelf over denkt.

Wat dat mens zijn betreft, ik denk dat de meeste elektronici het midden houden tussen een mens en een hamster. En dat ze maar wat graag op hun berg nootjes zitten. :)