Onderverdeler in garage

Hoi, even een vraagje. Ik wil naar onze garage een 3-fase aansluiting lekker vanuit onze meterkast. Dit om verschillende redenen, ik wil dit namelijk daar onderverdelen in:
3-fase lasapparaat
De standaard groep voor de garage
Aparte groep voor 600W zonnepaneel
Aparte 6A aardlekautomaat voor naburige garage van derden.
In de toekomst mogelijk 3-fase autolader.

Wij hebben een 3-fase aansluiting, dus 3*25A. Ik dacht er aan om na de hoofdschakelaar met een 3*20A installatie automaat (dus zonder aardlek) met een 4AD YMvK-As 4mm² label naar de garage te gaan. Daar een 3-fase aardlek met daar achter 3x16a groep voor het lasapparaat en een 1x 16a garage groep.
Hiernaast, dus niet via de 3 fase aardlek: 1x16a aardlek automaat voor PV en 1x 6A aardlek automaat voor de naburige garage. Op deze manier wil ik voorkomen dat de aardlek in mijn huis springt als in de naburige garage of de PV een aardfout is.

Iemand tips? Gaat om Nederland

hoi , Mrtn. deze onderverdeler moet wel voorbeveiligd worden door een aardlek , bv. een driefasen selective aardlek van 300 mA . voor de zekering zou ik kiezen voor een pasco met normale K2 zekeringen van 20A . dit is wat bedrijfszekerder dan een automaat. bij sluiting zit je dan niet zo gauw in het donker.verder hun je onderverdeler inrichten zoals je zelf wilt.groeten jan.

Ik heb gewoon een een 25A/0,3 automaat als voeding naar de garage. Kabel is ook 5*4mm2+AS. In de garage hoofdschakelaar en alle 1fase afgaande groepen met aardlekautomaten. De 2 3 fase groepen zitten samen op 1 ALS.

onderverdeler niet achter aardlek zetten, met voldoende lage aardweerstand kan dat gewoon. het is niet normaal om de distributie kabel van een onderverdeler ook achter aardlek te zetten. zaag je door een verlengkabel heen kun je er donder op zeggen dat alles dan uitvalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 maart 2020 19:20:29 schreef testman:
onderverdeler niet achter aardlek zetten, met voldoende lage aardweerstand kan dat gewoon. het is niet normaal om de distributie kabel van een onderverdeler ook achter aardlek te zetten. zaag je door een verlengkabel heen kun je er donder op zeggen dat alles dan uitvalt.

In je glazen bol gezien dat TS een dikke aardpen heeft ? 25/in

aarding moet dan onder 1,5ohm zitten. evengoed, kom je vrijwel nooit onderverdelers tegen achter aardlek. al helemaal niet de verdelers met ymvk gevoed, niet door de grond dus. ik heb een paar keer gehad dat na een 3140 keuring men aangaf dat in zagerijen op de voeding van de kast in de zagerij een 300mA aardlek gezet moet worden ivm stof, alsmede de kast naar ip67 brengen, aardlek mocht zowel in de hoofdverdeler op het afgaande veld zitten als in de zagerij verdeler zelf op de hoofdvoeding.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 maart 2020 19:44:05 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties. De tip van Jan had ik later ook al bedacht. Dus i.p.v. een 20A automaat een normale aardlek 300mA. Dan is de kabel beveiligd voor doorsteken. En met 4mm2 ben ik niet bang dat die overbelast wordt.

Dan in de garage een gewone groepenkast opbouwen. De kabel van meterkast naar garage is overigens maar 6 meter ofzo.

ik zou wel voorbeveiligen, traag 16A of traag 20A, anders heb je de hoofdvoeding meteen op die grondkabel. voor lassen heb je toch wel trage automaten nodig. loopt er water in de kast in de garage dan klapt de hoofdvoeding eruit, aardlek gaat dan niet. heb dat al vaker gezien, lekwater wil zo lekker in kamrails blijven staan of langs KII/III coupes lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, ik snap wat je bedoeld met voorbeveiligen, maar hoe is dat anders voor de grondkabel die het huis in loopt? Ook die kun je doorsteken als je in de tuin bezig bent.

Ik ben voornemens deze kast te kopen, in de garage zie ik geen reden dat het gaat lekken, maar toch maar een waterdichte kast. https://www.spelsberg.nl/modulaire-verdelers/ake/73572401/

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eerst moet je jezelf afvragen: heb ik een veiligheidsaarding, of een hulpaarding, TT of TN stelsel.
Dan zien we verder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 maart 2020 18:28:55 schreef Mrtn1988:
Testman, ik snap wat je bedoeld met voorbeveiligen, maar hoe is dat anders voor de grondkabel die het huis in loopt? Ook die kun je doorsteken als je in de tuin bezig bent.

Ik ben voornemens deze kast te kopen, in de garage zie ik geen reden dat het gaat lekken, maar toch maar een waterdichte kast. https://www.spelsberg.nl/modulaire-verdelers/ake/73572401/

Daar zit vaak 100A tot 400A achter, als de distributiekabel naar je huis doorsteekt geeft dat wel even een tik.
Net als de meeste heb ik 3x25A automaten van de netbeheerder. Mijn onderverdeler zit met een 25A automaat daarop, die automaat kun je meer zien als schakelaar om de boel af te schakelen, alhoewel het de vraag is of mijn 25A-B automaat misschien toch eerder afschakelt dan de 25A-D automaat van de netbeheerder.

Ok, de onderverdeler (tweede groepenkast) in de garage komt wel goed. Maar ik twijfel dus nog over de weg tussen hoofdschakelaar van alles. Ik dacht aan of:

20A C-karakteristiek

300mA aardlek (dus zonder overstroom)

20A C-karakteristiek 300mA aardlek automaat

De laatste is natuurlijk een combi van de eerste twee, maar ook het duurst.
Vanuit deze dan met de 4ad YMvK-As 4mm2 kabel naar de onderverdeler. Daar komt sowieso een 30mA aardlek voor de 3P 16A C krachtgroep en 1P 16A B garage groep.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 maart 2020 18:59:00 schreef Toeternietoe:
Eerst moet je jezelf afvragen: heb ik een veiligheidsaarding, of een hulpaarding, TT of TN stelsel.
Dan zien we verder.

????

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 maart 2020 20:51:32 schreef Peter112:
[...]

Daar zit vaak 100A tot 400A achter, als de distributiekabel naar je huis doorsteekt geeft dat wel even een tik.
Net als de meeste heb ik 3x25A automaten van de netbeheerder.

de meeste hebben nog zekeringen, dat was nog normaal voor ~1998.

de wijkkabel steek je niet snel door, want die ligt diep. ik ken wel menig gevallen van erdoor boren die ik heb gehoord over de jaren. ook trekveer door stalen buis door de kast heen steken en zo de gietijzer hoofdkast in en flits..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 maart 2020 21:21:45 schreef testman:
[...]
de meeste hebben nog zekeringen, dat was nog normaal voor ~1998.

Klopt, zitten 3x 25A smeltzekeringen in. Kan ze zelf niet resetten.

De aardlek-automaat is natuurlijk het mooist. Zo bescherm je de kabel voor overstroom en doorsteken, maar dat is 90 euro, voor een kabel van 6 meter, die 90cm onder de grond door loopt, onder een tegel pad. Dus de kans dat ik hem doorsteek, is close to zero.

Daarom neig ik naar alleen een 20A C-kar automaat en pas in de onderverdeler de aardlek en automaten.

Mogelijk een 5ad YMvK-As kabel om aarde ook over koper te laten gaan?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 30 maart 2020 18:28:55 schreef Mrtn1988:
Testman, ik snap wat je bedoeld met voorbeveiligen, maar hoe is dat anders voor de grondkabel die het huis in loopt? Ook die kun je doorsteken als je in de tuin bezig bent.

Er is door Toeternietoe meermaals om een stukje info gevraagd. Is de installatie wel geaard? Op welke wijze? Aarde geleverd door de netbeheerder/energiemaatschappij? Of een eigen aardpen? Spreekt die automaat die de kabel naar de garage gaat beveiligen wel aan als je ooit, onverhoopt, die kabel zou beschadigen?
Als de weerstand van je aardcircuit te hoog is, tript die automaat niet. In je hele huis, en ook die installatie in je garage, staat er dan spanning op de aarddraad en alles waarmee deze is verbonden. Dat is echt niet fijn.
Als je door de dienstleiding/aansluitkabel van de netbeheerder steekt, heb je waarschijnlijk een andere situatie. Dit hangt er vanaf of de netbeheerder aarde levert of niet.
Al met al is het toch wel veiliger dit alles eerst eens uit te zoeken.

90cm door de tuin, en dan ook nog onder de stoep door, dat risico is dermate laag dat is geen punt.

als je zo van richtlijnen bent, ga je dan ook de badkamer vervangen omdat de aarding van de radiator niet voldoet volgens wat nu geld? in elk huis mankeert wel wat, gebouwd volgens de richtlijnen van toen, maar voldoet nu niet meer. geen hond die 30 jaar terug een aardlek op de voeding van de schuurkast zette..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

"Vroeger" waren de meeste huizen redelijk goed geaard. Koperen en gietijzeren water en gasbuizen. De GPLK kabels waren ook deel van het aardnet, die kabels met bitumen en krijt. Tegenwoordig ligt er alleen nog maar plastic in de grond.
Je hoeft trouwens niet eens schade ondergronds te krijgen, er loopt nog een topic over rare verschijnselen met een boilerke, en ik ben belangstellend naar de uitkomst daarvan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2153949#2153949

het probleem met dat boilerke was al bekend intussen, belgenland weer met die stomme aardscheider..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 maart 2020 10:05:43 schreef testman:
... Ga je dan ook de badkamer vervangen omdat de aarding van de radiator niet voldoet volgens wat nu geld? in elk huis mankeert wel wat, gebouwd volgens de richtlijnen van toen, maar voldoet nu niet meer.

Ja, dat staat komende winter op het programma ;-)

Op 30 maart 2020 18:59:00 schreef Toeternietoe:
Eerst moet je jezelf afvragen: heb ik een veiligheidsaarding, of een hulpaarding, TT of TN stelsel.
Dan zien we verder.

We krijgen 4 aders binnen. Er komt een dikke 6mm2 koper lus als aarding uit de grond.vDeze is bij het plaatsen van de nieuw groep kast getest.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 april 2020 17:20:58 schreef Peter112:
Ter info mijn installatie

Dit heeft weinig met de TS te maken.
Maar je installatie is onveilig en zou afgekeurd worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@Peter112

Waarmee heb je dat schema getekend als ik vragen mag?

Op 3 april 2020 17:57:42 schreef MiBo:
@Peter112

Waarmee heb je dat schema getekend als ik vragen mag?

Eplan, heb niet de exacte symbolen . Ik teken weinig verdelers.