Philips regelbare voeding, nog ergens op te letten?

De schakelaar van mijn oude vertrouwde Philips voeding is afgebroken. Vervanging is eenvoudig natuurlijk maar vraag mij af of het slim is om (preventief) nog wat andere onderdelen te vervangen? Hij werkt verder naar behoren en wil er weer een tijdje tegenaan kunnen.

https://http2.mlstatic.com/3-aparelhos-anos-70-philips-power-pe-1540-1509-pm-2504-meter-D_NQ_NP_905198-MLB40561342797_012020-O.jpg

Meestal kan je beter niet zomaar onderdelen vervangen als je geen 'service manual' hebt of ervaringsdeskundige bent. In sommige gevallen zijn er bekende euvels, maar zo niet, dan is er zelfs een kans dat het nieuwe onderdeel minder functioneert en je (bijvoorbeeld) schade veroorzaakt door iets los en vast te solderen.

Een bekend probleem met oude apparatuur is verouderende elco's. Als er echter geen zichtbare prut uit loopt hoeven die niet te worden vervangen. Kleine exemplaren drogen meestal alleen uit zonder echt te lekken waardoor ze capaciteit verliezen, maar zo lang je geen grotere brom of instabiliteiten opmerkt zou ik er niet naar zoeken. Gewoonlijk is het slijtageproces erg traag, dus tussen 'niets merken' en 'dit is toch wel irritant' zit meestal wel een paar jaar.

deze voedingen bevatten rifa's, die heb ik in eenzelfde voeding ook eens in rook zien opgaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Op 30 maart 2020 19:24:52 schreef testman:
deze voedingen bevatten rifa's, die heb ik in eenzelfde voeding ook eens in rook zien opgaan.

Kan ik beamen, zitten in alle oude Philips apparaten. Maar het is geen echt probleem en repareerbaar. Ze nemen hooguit de zekering mee.

Philips voedingen waren altijd degelijk. Ik zie ze nog overal in gebruik.

bij deze zat de rifa voor de netzekering meen ik, ontwerpfoutje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ai, dat zal dan wel een rommel geven als die ploft. Heel de verdieping zonder stroom. :D

Ok, die Rifa zou ik dan wel even vervangen, of in elk geval verwijderen (volgens mij kan een lineaire voeding redelijk makkelijk zonder). Het zijn voldoende gemakkelijke componenten om te vervangen.

RAAF12

Golden Member

Een kapotte µA723 (metal can) heb ik weleens uit die serie voedingen gevist. Maar als het apparaat goed werkt die gewoon laten zitten.

@testman: de C zit direct op de trafo...

In deze voeding zit een elcootje op de uitgangsklemmen. Die zou ik mee vervangen. Want, als die achteruit gaat, kan de voeding aan het oscilleren slaan bij pulserende belastingen en dat wil je niet meemaken. (spanning gaat dan naar 40V )