20 meter overbruggen (line niveau)

Ik wil voor een opname in een kerkgebouw het geluid van de microfoon oppikken.

de versterker staat ongeveer 20 meter van de laptop en heeft tulp uitgangen (line niveau). dmv een usb geluidskaart klinkt dit uitstekend op de PC.

nu heb ik niet zo snel 20 meter kabel. ik heb nog wel een rol Cat5e en gewoon luidsprekersnoer of telefoonsnoer.

kan ik tulpstekkers op een CAT5e kabel solderen? of heb ik dan problemen met de impedantie? (rond 100 ohm dacht ik).

geen van de 3 kabels is afgeschermd.

GMT+1
Hensz

Golden Member

Op 30 maart 2020 13:09:08 schreef Progger: nu heb ik niet zo snel 20 meter kabel.

Vandaag bestellen, morgen leveren is niet snel genoeg?

Don't Panic!
blackdog

Golden Member

Hi progger,

Voor nood kan je één adres van de CAT5E kabel als signaal draad nemen en de andere aders bind je aan elkaar en die worden dan "massa".

Je opmerkingen betreffende "impedantie" kan je vergeten, is hier niet van toepassing.

Luidspreker of telefoonsnoer, Nee! komt wel geluid uit maar ook vaak veel storing.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 30 maart 2020 13:09:08 schreef Progger:
kan ik tulpstekkers op een CAT5e kabel solderen? of heb ik dan problemen met de impedantie? (rond 100 ohm dacht ik).

De impedantie zal het probleem niet zijn. Het gebrek aan afscherming mogelijk wel.

Proberen kan nooit kwaad. Een geschikt snoer van 20 meter bestellen is waarschijnlijk minder moeite. Gaat het collectemandje tegenwoordig al met een tikkie? :+

De laptop dichter bij de versterker is kennelijk geen optie? Waarom niet? Wifi hoeft niet in de buurt te zijn, want je hebt genoeg UTP-kabel zeg je. Dan is het misschien een kwestie van fysieke toegang tot het apparaat, hetgeen wellicht op een andere manier op te lossen is (kistje er omheen timmeren met een hangslot).

Een andere optie, zeker als je toch al een USB-geluidskaart gebruikt, is om een "actieve" USB verlengkabel te gebruiken. Dat is in feite een 1-poorts hub. Die mogen steeds 5 meter zijn, en met 3 stuks zit je dan aan 15 meter, en dan nog een passief snoertje tot aan je geluidskaart, en de laatste meter(s) eventueel dan met een regulier tulpje.

If you want to succeed, double your failure rate.

Normaal wordt de reversmicrofoon gemixt met een zaalmicrofoon en gebruikt voor streaming/ringleiding.

Nu willen we ook video uitzenden en moet er dus camerabeeeld/projectie/geluid worden samengevoegd.

Versterker staat naast de zaal in een kast en presentatie pc in de zaal.
Plan is om de presentatie te bedienen en stream te starten vanaf 1 plek, achterin dus.

Bedankt voor het meedenken!

GMT+1

Moet een linesignaal per se afgeschermd zijn? Ik zou het gewoon proberen met een aderpaar uit de CAT5 kabel. Geeft het te veel storing dan kun je alsnog een stuk microfoonsnoer kopen. Gaat je ook de kop niet kosten.

Onafgeschermd kun je proberen, maar ik denk dat je altijd wel wat narigheid oppikt en met 20 meter wordt de kans alleen maar groter.

Zoals je zegt, een stukje geschikt snoer kost je de kop niet, dat kan vanaf €0,50 de meter (ex stekkers), of kant-en-klaar voor ietsje meer (als je niet voor de dropveters gaat).

If you want to succeed, double your failure rate.

Bestel een goede kabel

De huidige situatie zal helaas nog wel even duren, dus die tijdelijke setup wordt toch iets minder tijdelijk.

Maar goed, proberen kan natuurlijk. Zet een eventuele ringleiding wel ff uit, dat scheelt al een aardige potentiele storingsbron (en met een lege kerk heeft die toch weinig nut)

Houd wel rekening met de vertraging als je beeldbron niet gesynced is aan de audio.
Als je t geluid over ethernet/bluetooth/whatever gaat gooien kan het maar zo zijn dat het 0.5sec achterloopt op het beeld.
Tenzij je dat in software/encoding kan corrigeren gaat het heeeeeel irritant zijn.

Waar ga je naar toe streamen? Ik heb gemerkt dat een hoop bestaande aanbieders moeite hebben met de hoeveelheid vraag momenteel. (Ook niet zo gek, want op dit soort aantallen kun je niet anticiperen)

Ik heb gisteren en vorige week wat via Youtube getest en dat ging prima. Deze week nog 2 kerken op dezelfde manier doen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 30 maart 2020 14:08:32 (11%)

Zou het radiografisch doen bluetooth bv kan misschien al met twee smartfoons.

Arco

Special Member

Als 't FTP of STP kabel is zal 't wel werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Als je het zo doet zoals door mij aangegeven, werkt het meestal ook met CAT5e, altijd uitzonderingen daar gelaten, zoals een hoog stoorniveau in de gebruikers omgeving.
De 7 andere aders zijn dan je afscherming, niet perfect maar voor noodsituaties zoals ik het aangaf meestal bruikbaar voor Lijn niveau.

Een goede kabel als dan niet symetrisch uitgevoerd heeft altijd mijn voorkeur.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gewoon proberen, dikke kans dat het prima werkt, het kan zeker met kabel zonder afscherming.
Lage impedantie en symmetrisch, zoals een telefoon of muziek lijn.
Er is (had ik al eerder ontdekt) op het www cq wikipedia niets of heel weinig te vinden daar over.
De muzieklijn werd gebruik voor audio over lange afstand via de telefoondraden voor allerlei toepassingen.

Op 30 maart 2020 13:55:56 schreef rwk:
Zou het radiografisch doen bluetooth bv kan misschien al met twee smartfoons.

Om het lekker simpel en betrouwbaar te houden bedoel je ? :-)

Ik zou verwachten dat het al aardig werkt als je GND op oranje-wit en signaal op oranje. Dat is een twisted pair. Als het goed is, cancelled alle storing uit omdat die evenveel invloed heeft op de GND als op de signaaldraad. Alle andere draden ook aarden zoals Bram aangeeft is ook niet verkeerd. Ik denk dat het 't beste is om dat maar aan 1 kant te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 maart 2020 15:11:45 schreef rew:
Ik zou verwachten dat het al aardig werkt als je GND op oranje-wit en signaal op oranje. Dat is een twisted pair.

Moet het per se op het oranje paar? De paren zijn toch gelijkwaardig?

Op 30 maart 2020 15:11:45 schreef rew:
. . een twisted pair. Als het goed is, cancelled alle storing uit omdat die evenveel invloed heeft . . .

Ja, maar dan moet signaal (eigenlijk) symmetrisch zijn, beide aders in tegen fase.

@ Progger
Als je een oproep doet met vermelding van je locatie dan vind je zws zeer binnenkort een bosje kabel voor je deur.

Hensz

Golden Member

Op 30 maart 2020 14:48:31 schreef blackdog:
zoals een hoog stoorniveau in de gebruikers omgeving.

In een kerk zou het mee kunnen vallen, normaliter niet zo bar veel stoorbronnen of er moeten bijv. veel TL-buizen en/of (gedimde) LED's hangen. Alleen de ringleiding gooit misschien nog roet in het eten?

Don't Panic!

Op 30 maart 2020 15:58:01 schreef Hensz:
[...]
In een kerk zou het mee kunnen vallen, normaliter niet zo bar veel stoorbronnen of er moeten bijv. veel TL-buizen en/of (gedimde) LED's hangen. Alleen de ringleiding gooit misschien nog roet in het eten?

daarom opperde ik al om die versterker uit te zetten. Zoiezo heeft het geen nut om dat ding stroom te laten zuipen voor mensen die er toch niet zijn....

blackdog

Golden Member

Hi DJSmiley,

Wat niet mee zou kunnen vallen is het veld van de ringleiding voor de slecht horende.
Daar heb ik regelmatig stevige problemen mee gehad betreffende de inspraak op allelij app en ook op de eigen installatie
zoals slechte microfoon kabels en dus ook lange lijningang kabels.

Per lokatie zal je moeten kijken wat mogelijk is voor de klant. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Er is bij zulke opstellingen (asymmetrisch)en die afstand altijd het risico van een enorme groundloop, ook met een afgeschermde kabel. en dan nog de mogelijke storing van het EMC filter in de PC voeding.

Wat die loop allemaal gaat opvangen en rondsturen valt op afstand niet te voorspellen. Je kan er wel vanaf geraken door er een audiotrafootje tussen te plaatsen. Dus als je zoiets liggen hebt, zeker meenemen op locatie.(PC enkel op batterij laten werken helpt ook)

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram, dat wilde ik net ook inkloppen

Maar waarom niet gelijk alles digitaal over afstand transporteren, en gewoon die CAT5 als CAT5 gebruiken (of nog liever CAT6A of beter nemen)?
De microfoon op de geluidskaart van een kleine PC/laptop aansluiten en dan elders een PC, die het op internet zet, samen met het videosignaal. Die ringleidingversterker is dan helemaal niet meer nodig.

Verder is "Line" per definitie symmetrisch/600Ω en vrij van aarde/massa.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
help

Golden Member

@Progger, ik zie in je profiel Ridderkerk staan. Schaapsound heeft daar een vestiging en ze kunnen je vast wel helpen aan een stukje afgeschermde kabel. en eventueel andere accessoires.

fatbeard

Honourable Member

Op 30 maart 2020 13:55:56 schreef rwk:
Zou het radiografisch doen bluetooth bv kan misschien al met twee smartfoons.

Dan heb je een significante vertraging in je audio. Probeer maar...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb ooit zo'n soort probleem opgelost met een paar trafo's. En niet eens speciale ofzo. Ik had toen een bergje onbekende audio trafo's uit van die simpele transistorradiootjes liggen. De geluidsbron (in jouw geval dus die versterkeruitgang) aan een trafo. De andere kant aan een 100m cat kabel en dan die cat kabel weer aan zo'n zelfde trafo die dan weer aan de ingang van een opname apparaat zat.
Ik gebruikte uiteraard een van de ge-twiste aderparen. Ik wist niet eens wat de wikkelverhouding of de impedantie of de bandbreedte van die trafo's was. De laagohmige kant had ik geloof ik wel aan de cat kabelkant gemonteerd.
Over diezelfde cat kabel gingen ook nog digitale signalen waar ik geheel geen last van had. Het was een niet afgeschermde zeer goedkope catkabel.

Het was een uit nood geboren experiment dat achteraf uitstekend werkte en geen enkel probleem met storingen had.

Dus als je nog twee identieke oude audio trafo's heb liggen zou je dit kunnen proberen. Later in een wat meer definitieve versie gebruikte ik een of andere opamp van LineairTechnologie met een symetrische uitgang en de contra-versie met een symmetrische ingang. Ook dat werkte uitstekend over 100 meter kabel.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 31 maart 2020 01:30:57 (15%)

bij een klant op t werk waren 100V speakers als microfoon in gebruik voor zorg in nacht. de aansluiting was geheel afgeschermd aangelegd, maar vanuit de xlr aansluiting ging men verder met wat er op dat moment voor handen was, telefoonkabel, vmvl, speaker kabel. dat zorgde ervoor dat als men die dingen nodig had, de ventilatie nogal stoorde op de kabels. op sommige plaatsen was dat zo erg dat je niks als ruis/zoem overhield. nu hebben 100V speakers een nogal lage impedantie, met elektreet microfoons was dit veeeel erger geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer