Tijdbesturing belsignaal

Hallo allemaal,

Ik wil in onze firma een belsignaal (dat het begin en het einde van het werk aankondigd) willen aansturen dmv een tijdsklok of dergelijke. Concreet wil ik dat er 8x per dag een bel gedurende een 5-tal seconden wordt geactiveerd. De uren wil ik uiteraard zelf kunnen instellen. Het liefst zou ik een programeerbare module willen aanschaffen (met een uitgangsrelais) die ik vanaf mijn PC kan besturen (en die synchroniseerd met de klok van mijn PC).

Dit lijkt mij niet zo moeilijk om te doen, maar wat voor systeem is hier het meeste voor geschikt?

Alle suggesties zijn welkom!!

Gembird

Hangt van de grootte van e.e.a. af. Als je een PA systeem hebt, kun je dat gebruiken om een belgeluid te laten horen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Siemens Logo is het leukst. Kun je in de loop der tijd nog naar wens meer automatiseren, bijvoorbeeld de verlichting.

Arco, de bel heb ik al. Het is een eenvoudige 24VDC toestel. Maar het probleem is dat ik die wil programmeren via mijn PC (relaiskaart)?

Kan.

De andere oplossingen (compleet linux systeem of plc) lijken me heel erg overkill... ;)
Ik zou zelf een tijdklok nemen die per uur te programmeren is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Zou ook gaan voor een Logo!, tegenwoordig via een ethernet connectie te programmeren en te besturen. Meerdere klokken, kan synchen met de PC, zomer/wintertijd. En qua prijs valt het ook allemaal nogal mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En ik zou dat met een Raspberry doen, aan het netwerk gekoppeld om ntp te bekomen, en dan (zoals @Boudie reeds aangaf) Raspbian en een simpel cronjobje.

Nodeloos ingewikkeld om daar een pc mee te belasten, plus als de PC eens crasht dan kan de hele bende zich de pleuris blijven werken ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De Logo! 8 kan ook met een NTP server synchen ;-)

Dat zou ook wel mogen voor x maal de prijs.

bprosman

Golden Member

129 euro betaalde ik, inclusief de software.
Een raspberry met een relais uitgang, doosje , etc, zit je ook al op 2/3e van die prijs.

129 euronen valt erg mee, geef ik grif toe. Toch denk ik dat je met de raspi soepeler zit, bv. als het high-availability moet zijn dan zet je er twee, die elkaar in de gaten houden (en op aparte switch/routers hangen!), en bv. een mailtje uitsturen als broertje/zusje niet meer antwoordt.

Het grote voordeel van een Logo lijkt me - voorzover ik alhier begrepen heb - dat het beter geschikt is voor industriële omgevingen, behoorlijk immuun voor stoorspannningen &c. Hoe relevant dat is voor T/S weet zij/hij zelf het best.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 30 maart 2020 22:02:50 (29%)]

Op 30 maart 2020 21:31:37 schreef Gembird:
Zou het gaan met dit?

https://www.velleman.eu/products/view/?country=nl&lang=n...;id=377966

Het zal er wel mee gaan, maar ongeveer alle reacties verkiezen iets anders dan een PC om zoiets aan te sturen. Of het dan een Raspberry weze, of een Logo, of een dedicated schakelklok.

Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies gevolgd en ben dus niet gegaan voor een PC-bestuurbare relais.
Het is een eenvoudige schakelklok van Legrand geworden(is schakelbaar per seconde). Werkt prima!

Bedankt voor de tips.

Gembird