Simpele vraag TDA IC

Beste CO'ers

Dit betekend dat mijn TDA IC van 8VDC tot 18 VDC werkt?

Dus 9VAC x 1.41 = 12.69VDC en een beetje uitloop is dus geen probleem?

Dus deze ringkern kan ik zo achter mijn TDA IC hangen?

Ik zoek alleen een YES/NO

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus deze ringkern kan ik zo achter mijn TDA IC hangen?

Ik zou er hem eerder voor spannen ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

O.K. deze term. Maar dit gaat dus wel werken gezien de marges? Y/N

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Je zou de onbelaste spanning moeten meten van de trafo, die kan makkelijk 12...14v zijn. (na gelijkrichting kom je dan te hoog uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 31 maart 2020 11:57:52 schreef pascalbythree:
Beste CO'ers

Dit betekend dat mijn TDA IC van 8VDC tot 18 VDC werkt?

Welke TDA? (HET VOLLEDIGE TYPENR S.V.P.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het Operating voltage is 18 Volt, dat is de spanning waarop het ic gebaseerd is wat betreft uitgangsvermogen en aangesloten impedantie.
De voedingsspanning mag maximaal 28 Volt zijn, maar dan komt het ic bij vollast buiten de specificatiegrenzen. Als de voeding bij vollast inzakt tot 18 Volt gaat het werken.
Piekspanningen tot 40Volt zijn toelaatbaar, maximaal 50msec, dus bijvoorbeeld spikes op de voedingslijn.
Die laatste spec dient vooral als het ic in een automotive omgeving wordt gebruikt.
Met de trafo van 2x9 volt kom je niet veel hoger als een volt of 12 tot 13. Als het een zeer kleine trafo is zal de onbelaste voedingsspanning wat hoger liggen, maar die zakt dan ook sneller in elkaar.
Kwestie van specs lezen.
https://www.st.com/en/automotive-infotainment-and-telematics/tda7375av…

Op 31 maart 2020 12:48:54 schreef buzzy:
Het Operating voltage is 18 Volt, dat is de spanning waarop het ic gebaseerd is voor wat betreft uitgangsvermogen en aangesloten impedantie.
De voedingsspanning mag maximaal 28 Volt zijn, maar dan komt het ic bij vollast buiten de specificatiegrenzen. Als de voeding bij vollast inzakt tot 18 Volt gaat het werken.
Piekspanningen tot 40Volt zijn toelaatbaar, maximaal 50msec, dus bijvoorbeeld spikes op de voedingslijn.
Die laatste spec dient vooral als het ic in een automotive omgeving wordt gebruikt.
Met de trafo van 2x9 volt kom je niet veel hoger als een volt of 12 tot 13. Als het een zeer kleine trafo is zal de onbelaste voedingsspanning wat hoger liggen, maar die zakt dan ook sneller in elkaar.
Kwestie van specs lezen.
https://www.st.com/en/automotive-infotainment-and-telematics/tda7375av…

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Goed gezien, @Arco, ik had me zelf ook de vraag gesteld, maar over die info had ik overheengekeken. Nu deel ik ook wel de ergernis aangaande onvolledige informatie, maar het dient gezegd dat de essentiële data wel gegeven waren, nl. min. en max. voedingsspanning.

Nog ergerlijker vind ik dat T/S probeert een wit/zwart antwoord uit te lokken, terwijl er geen kan zijn. Van die boer geen eieren, voor mij!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

9V trafo lijkt me geen probleem.

Wel een beetje raar dat de operating voltage ook in de sectie "Absolute maximum ratings" staat. Dat hoort daar niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

50VA trafo is een beetje weinig, daar ga je geen 2 x 40W uit halen.

Arco

Special Member

De maximale spanning is 18v (de 'absolute ratings' parameters zijn niet van belang voor normaal gebruik)
Er gaat ook niet één grafiek in de datasheet verder als 18v. Dus ook in 'idle' moet de spanning onder de 18v blijven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nullastspanning van trafo is volgens datasheet 10,5V....

05612221.pdf

Met 50VA ga je inderdaad niet ver springen, al zeker niet als je de laadstroom van de afvlakking nog in rekening moet brengen

Op 31 maart 2020 13:03:59 schreef Arco:
De maximale spanning is 18v (de 'absolute ratings' parameters zijn niet van belang voor normaal gebruik)

Dat weet ik ook wel, maar dat de operating voltage OOK daar staat slaat helemaal nergens op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als bij de gemiddelde netspanning 10,5V staat onbelast dan hou je daar een krappe 16V aan over, zeg 17 V als de Netspanning hoog is.
Wat al ruim genomen is omdat de twee diode drempels er ook nog af moeten voor de gelijktichting waardoor de spanning nog wat zakt.

Wat vermogen betreft is de trafo goed bruikbaar, als niet constand het volle vermogen gevraagt wordt, met muziek zou dat bst goed moeten gaan.
Bijna alle vroegere versterkers uit Japen waren zo opgebouwd, een in verhouding kleine trafo voor het vermogen.
Dan kan je best een kwartiertje op "vol vermogen" spelen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

bij een voedingkje wat ik onlangs bouwde, leverde een 12VAC/230V nettrafo 15,5VAC bij 238V onder halve last, onbelast had ik dus al 25VDC achter de brugcel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Testman,

Wat uiteindlijk de "nullast spanning" is, is afhankelijk van naturulijk de Netspanning, het trafo type IE of b.v. een ringkern en natuurlijk het trafo vermogen.

De kleine printtrafo's beneden de 5VA hebben een nogal hoge Ri en daardoor kan de onbelate spanning flink oplopen.

Voor dus een vergelijking zijn dus meer variabelen nodig dan die jij liet zien. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Boven de 18V gaat het ic in beveiliging, en stopt met functioneren, daarom stoppen de grafieken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dank jullie wel. Na even terug bladeren sluit ik hem maar aan dan.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 31 maart 2020 20:31:39 schreef blackdog:
Als bij de gemiddelde netspanning 10,5V staat onbelast dan hou je daar een krappe 16V aan over, zeg 17 V als de Netspanning hoog is.
Wat al ruim genomen is omdat de twee diode drempels er ook nog af moeten voor de gelijktichting waardoor de spanning nog wat zakt.

Wat vermogen betreft is de trafo goed bruikbaar, als niet constand het volle vermogen gevraagt wordt, met muziek zou dat bst goed moeten gaan.
Bijna alle vroegere versterkers uit Japen waren zo opgebouwd, een in verhouding kleine trafo voor het vermogen.
Dan kan je best een kwartiertje op "vol vermogen" spelen.

Groet,
Bram

Bij gewoon muzieksignaal is het afgeleverde vermogen gemiddeld een achtste deel van het max vermogen. De huidige versterkers worden daarop gedimensioneerd voor wat betreft voeding, koeling etc.

Op 1 april 2020 02:07:04 schreef Hunter:
Boven de 18V gaat het ic in beveiliging, en stopt met functioneren, daarom stoppen de grafieken.

Kun je aangeven waar dat in de datasheet staat?

Niet in deze datasheet, zal wel bij een broertje geweest zijn. Of een application note. Maakt dat veel uit?

Als je het niet gelooft moet je het even proberen met een lab-voeding.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 2 april 2020 13:11:01 schreef Hunter:
Niet in deze datasheet, zal wel bij een broertje geweest zijn. Of een application note. Maakt dat veel uit?

Als je het niet gelooft moet je het even proberen met een lab-voeding.

Maakt veel uit, waarvoor is anders de opgave van de maximum spanning 28 volt?
Alle beveiligingen staan in dd datasheet. OVP, overspanningsbeveiliging lijkt me ook belangrijk, maar daar vind je niets over.....

Het maakt dus niet uit waar ik het vandaan heb.

Als je de datasheet kan lezen en begrijpen, staat er een max. operating voltage, 18V, en dan gaat het ic in shut-down. Het absolute max. voltage is 28V, daarbij gaat het ic kapot. Die 28V is gekozen om nog wat marge te hebben als er per ongeluk sprake is van een 24V voertuig.

Ga nou maar proberen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!