Van 2 accu's 1 maken kan dat?

ik heb 2 identieke accu's van Hilti, en die willen beide niet meer geladen worden. Nu staan ze op de nominatie om naar de recycling te gaan, maar ik vroeg me af of ik ze kan combineren tot 1 goede?

Ik neem aan dat niet alle cellen stuk zijn, maar slechts 1 of 2.
het zijn 22 V 3Ah accu's ik heb ze wel eens open gehad, er liggen meerdere lagen cellen op elkaar en er zit een printplaat in en er lopen naar meerdere posities op het pakket draden.
bij aansluiten op de lader, gaat deze even aan en stopt dan.
Eerder heb ik ze wel eens aan een voeding gehangen tot een bepaalde spanning, en dan kan ik ze daarna met de gewone lader laden, maar als je ze dan leeg trekt ben je weer aan de beurt.

Kan ik dat redelijk simpel zelf doen zonder iets te moeten programmeren oid?
Kan ik die cellen meten? en zo ja, hoe en wat kan ik dan verwachten?

zit sinds 2009 in de PV.

Ha andre1973,

Afhankelijk van de leeftijd van het pack kan alleen jij bepalen of het zinvol is om er werk van te maken.
Als je de gemodificeerde laad procedure gebuikt gaan de accu's dan wel lang genoeg mee ?
Het kan dan zijn dat het meetsysteem in de lader in combinatie met je wat oudere accu beslist dat de accu niet meer voldoet aanloop stroom.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb deze eind 2013 gekocht o.a. met 2 andere accu's, ook 22V, maar minder Ah, en die doen het nog goed.
Ik kan me niet voorstekeln dat ik e meer dan 300 keer heb opgeladen en hoop dat ze toch wel 750-1000 keer aan kunnen?

zit sinds 2009 in de PV.

Ja het kan zeker. Meestal zijn er 1 of 2 cellen echt defect. Zeker als het pakket nog vrij nieuw kan je wel wat gaan wisselen. Echter zijn beide pakketten op leeftijd dan kan je daar best een beter pakket van maken maar het blijft een pakket op leeftijd.
In een oud pakket nieuwe cellen bijplaatsen is ook geen goed idee. Je oude cellen raken vol met laden maar de nieuwe nog niet.

Gebruik je het voor hobby en zo af en toe dan kan je best gaan repareren. Moet je er vaker mee werken dan is nieuwe accu's de enige keuze hoewel je tegenwoordig ook imitatie accu's hebt die gewoon uit A kwaliteit cellen bestaan maar waarvoor je niet betaal voor de dure merknaam. Weet niet of die ook voor hilti bestaan.
Ik heb 4 jaar gelden voor mijn 4 Metabo machine 3 imitatie accu's besteld en die werken nog steeds. De originele waren 80,- en de imitatie 55,- dus ook niet echt goedkoop maar a kwaliteit cellen zijn nu eenmaal niet goedkoop.

Als je geen imitatie van goede kwaliteit kan vinden en de originele accu's zijn te duur dan kan je ook overwegen om de cellen te vervangen maar bij moderne machine werkt dat niet altijd ivm met een beveiligingschip die dat verhindert waardoor je niet op kan laden met de originele lader.

wat is het liion of nimh? gekocht in 2013, maar was dat 2ehands? want dan kunnen ze nog veel ouder zijn. gezien het kritische laden gok ik liion, maar dan zouden ze helemaal niet meer gepikt worden door de lader. in zo'n pack zit een zwarte munt, dat is een rfid kaartje welke tegen de lader zit met laden, ben je dat ding kwijt dan laad ie ook niet meer op, is een herkenning van de accu dat het origineel hilti is.

op t werk leven nog wat machines van hilti met 1,5Ah liion packs. die dingen trekken niet de kaas meer van t brood af, accu's zijn 10 jaar oud intussen. heb er al 1 met succes omgebouwd naar makita accu's, zo kon de tol nog even mee.

hilti gebruikt goede cellen, panasonic A keuze cellen doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha andre1973,

Ik denk.... ook al ken ik het type accu niet dat daar het probleem kan zitten.
Als je zo'n 330 keer laad in 7 jaar dat is niet veel en kan een oorzaak zijn.
Ik zou een aantal keer jou procedure herhalen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

750-1000 keer laden is een utopie, met de hoge laadstroom ( 9A ) en veeel hogere ontlaadstroom halen ze dat niet voor ze ofwel lekkende cellen krijgen, of 1 cel die gaar raakt en de boel niet meer wil door de elektronica. worden ze oud, dan word de interne weerstand hoog en werken vooral machines met hoog stroomverbruik er niet meer mee. in radio's en zaklampen wel prima nog..

Je moet de cellen individueel meten. Degenen die 3+ Volt zijn die zijn nog goed....

Maar.... Het is zwaar tricky om een compact setje te maken van de overgebleven goede cellen. Ik heb al diverse malen geprobeerd de op mekaar geplakte cellen los te peuteren en in 100% van de gevallen maak ik de nog werkende cellen kapot....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

is me toch al tig malen gelukt, merendeel makita packs. maar de nieuwere van na 2013 zitten toch ook moeilijk in elkaar, 2 kappen over alle cellen heen.

vaak heb je 5S2P packs, waar 1 cel van dood is, lekt vaak ook. maar de andere cel is dan ook nul door de belasting van de lekke cel en wil echt niet meer.