PS1000 met rokende standby weerstanden.

vergeten

Golden Member

Een subwoofer heeft een schakeling waarbij de trafo (XFORM in schema) een beetje spanning krijgt voldoende om een audio circuit te voeden die detecteerd dat er audio is, die dan de triac aanstuurt om vervolgens de subwoofer echt in te schakelen.

De 2 geel gemaakte weerstanden (R90, R91) in het bijgevoegde schema zorgen daarvoor.
Deze roken vaak op, dat is een veel voorkomende kwaal bij dit type subwoofer.
R90 en R91 zijn standaard samen 6K, (120v) en moeten voor de 230v versie 2x 5K6 worden.

Mijn idee was om die 2 weerstanden te vervangen door een "condensator serievoeding" met een 0,33µF/X2 condensator (Xcvan 9646Ω bij 50Hz) in serie met 1K5 van een paar watt of een andere (experimenteel te bepalen) waarde om zo aan de ±11K2 te komen.

Dan komt er nooit meer rook is mijn gedachtegang :)

Is dat een goed idee of ontstaat er een ongewenst "opslinger" effect door de trafo-inductie die roet in het eten komt gooien?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 1 april 2020 00:18:48 (99%)

fatbeard

Honourable Member

Een (grotendeels) inductieve belasting gaan voeden via een seriecondensator kan wel, maar vergt een hele hoop rekenwerk in verband met de faseverschuivingen.

Ik zou er twee vierwatters van 6k2 (of een van 5k6 en een van 6k8) inzetten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Zelfs voor een ohmse belasting kun je al niet met Xc gaan rekenen alsof het een weerstand is. Je moet de spanning sowieso verschuiven.

In dit geval zou ik gewoon een paar mooie draadgewonden weerstanden gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Als R90 en R91 elk 1,5W verstoken 16h per dag is dat niet verwonderlijk

In dit geval zou ik gewoon een paar mooie draadgewonden weerstanden gebruiken.

+1 (met groter vermogen)

Als ze kwijt kunt op de behuizing , plaatje onder is voorbeeld
https://www.conrad.nl/p/nikkohm-rnp-10sc5k60fz03-vermogensweerstand-56…
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1655624_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 1 april 2020 06:19:50 (35%)

Thevel

Golden Member

Op 31 maart 2020 23:45:28 schreef vergeten:
Een subwoofer heeft een schakeling waarbij de trafo (XFORM in schema) een beetje spanning krijgt voldoende om een audio circuit te voeden die detecteerd dat er audio is, die dan de triac aanstuurt om vervolgens de subwoofer echt in te schakelen.

Is het niet handiger om het detectie circuit met een klein print trafootje te voeden?
Nog een stuk zuiniger ook.

vergeten

Golden Member

Op 1 april 2020 00:55:47 schreef fatbeard:
Een (grotendeels) inductieve belasting gaan voeden via een seriecondensator kan wel, maar vergt een hele hoop rekenwerk in verband met de faseverschuivingen.

Ik zou er twee vierwatters van 6k2 (of een van 5k6 en een van 6k8) inzetten.

Het is natuurlijk niet echt voeden!
Er hoeft maar een klein beetje stroom te lopen om secundair genoeg spanning te hebben zodat de audio ingangsdetectieschakeling werkt.

Die R90 en R91 roken soms op omdat er blijkbaar een situatie kan ontstaan dat de versterkereindtrap vermogen gaat trekken om het audio weer te geven, zonder dat de triac goed aangestuurd wordt.
Dan roken ze op!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 1 april 2020 01:29:47 schreef maartenbakker:
Zelfs voor een ohmse belasting kun je al niet met Xc gaan rekenen alsof het een weerstand is. Je moet de spanning sowieso verschuiven.

In dit geval zou ik gewoon een paar mooie draadgewonden weerstanden gebruiken.

Die R90 en R91 roken soms op omdat er blijkbaar een situatie kan ontstaan dat de versterkereindtrap al vermogen gaat trekken (audio op de ingang) terwijl de triac niet goed aangestuurd wordt.

Zou het een groot risico zijn om het proefondervindelijk via trial&error te testen?
Er kan toch eigenlijk niet heel veel fout gaan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 1 april 2020 10:00:59 schreef Thevel:
[...]Is het niet handiger om het detectie circuit met een klein print trafootje te voeden?
Nog een stuk zuiniger ook.

Zou ook kunnen, ik zal het met de eigenaar bespreken.
Zou het sluipverbruik dan niet hoger zijn als de construktie met de weerstanden?

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 1 april 2020 12:59:58 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Die R90 en R91 roken soms op omdat er blijkbaar een situatie kan ontstaan dat de versterkereindtrap vermogen gaat trekken om het audio weer te geven, zonder dat de triac goed aangestuurd wordt.Dan roken ze op!

Dan werkt die audiodetectie niet goed, werking eens ontleden om te achterhalen wat daar reden van is

Thevel

Golden Member

Op 1 april 2020 12:58:49 schreef vergeten:
Zou het sluipverbruik dan niet hoger zijn als de construktie met de weerstanden?

Lijkt me niet, zeker als je zoiets gebruikt.
Kun je het complete schema posten van de subwoofer?

vergeten

Golden Member

Hierbij een schema van wat er op lijkt. Het fysieke apparaat is ook V3.
Dit schema ook maar is toch weer anders er zit geen LM3876 als voortrap in de eindtrap, maar conventionele transistoren.

Blijkbaar zijn er meer versies V3 :(
Dat deel met de triac (standby power) komt wel overeen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

De schakeling draait zo te zien op +12V -12V +4V en -4V.
Voeden met een print trafootje lastiger dan verwacht maar het kán wel.

maartenbakker

Golden Member

Ik had eerder nog niet begrepen dat het probleem in de audiodetectie zat. Ik sluit me aan bij anoniem015 dat het een goed idee is om de fout die daarin zit te achterhalen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:24:19 (4%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De audio-detectie werkt op + en -4V. Die TIP35C en TIP36C zijn toch ook transistoren?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

Op 1 april 2020 15:20:02 schreef Hunter:
De audio-detectie werkt op + en -4V.

Je hebt gelijk, voor de audio-detectie worden 2 LM324 IC's gebruikt (U2 en U3) en die draaien idd op +4 en -4V.
Dat maakt het wel wat makkelijker.

Thevel

Golden Member

Volgens mij zijn Z7 en Z8 verkeerd vermeld in het schema.
Moet 4,7V ipv 12V zijn?

Anoniem

In Standby modus is Q3 een schakelaar aangezet via R95
Usec zal in Standby dus rond de 5V zijn
In ON modus stijgt +4V naar +12V. Daar zorgt Z7 voor
Voor Q4 hetzelfde maar dan negatief
.
Zou het niet mislopen vanaf de mute-switch U3A richting triac Of richting eindtrap?
.
Is geen mackie, zit meer in voor audio detectie dan voor audio weergave :S
.
Edit
Voor 5V sec heb je 30V pri nodig.
Dan zit je met 200V over R90/R91
Misschien toch gewoon wat krap bemeten weerstanden?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 april 2020 19:01:30 (17%)

Thevel

Golden Member

Op 1 april 2020 18:27:17 schreef anoniem015:
In Standby modus is Q3 een schakelaar aangezet via R95
Usec zal in Standby dus rond de 5V zijn

Hoe kom je aan 5V?
En waarom staat er 4V in het schema?

vergeten

Golden Member

Op 1 april 2020 15:20:02 schreef Hunter:
De audio-detectie werkt op + en -4V. Die TIP35C en TIP36C zijn toch ook transistoren?

:) Natuurlijk, maar deze eindtrap heeft geen LM3876 zoals in DIT schema maar is volledig getransistoriseerd, voortrap en eindtrap.

Het door mij aangeleverde schema is anders dan de werkelijke uitvoering van de subwoofer, het kloppende heb ik niet kunnen vinden.
Ik hoop dat iedereen zich dat realiseerd en niet te diep op DIT aangeleverde schema ingaat want dat is niet 100% gelijk aan wat ik hier fysiek onder handen heb.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

+4V plus wat Q3Vce , dan is +5V een rond getal
Ik kan het niet meten, hij ligt bij TS op tafel ;)
Meer dan +7,5V van Z3 zal het niet zijn want dan begint de +12V ook oo te komen
Idem voor de neg spanning
.
Edit

Het schema is dan ook anders dan de werkelijke uitvoering van de subwoofer.

Dat deel met de triac (standby power) komt wel overeen.

Wat is de spanning over de weerstanden in SBY?

vergeten

Golden Member

Wat is de spanning over de weerstanden in SBY?

Er zit nu 2x 5k6/2W in dus totaal 11k2/2W.

De spanning in standby is 186v AC.
Er loopt dan ±16,6 mA, en de weerstanden stoken samen dan 3,08 watt op.

Soms gaat er wat mis, ik denk dan dat de eindtrap stroom gaat trekken om een of andere reden, dan roken de weerstanden op.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Dat lijkt me wat veel: 16.6mA x 230V = 3.82W. Ik zou eerder een primaire spanning van minder dan 100V verwachten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
vergeten

Golden Member

Is volgens mij niet goed berekend, je hebt dan het totale STBY verbruik.

Over de trafo staat primair in STBY 230v-186v = 44v AC (0,73W)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.