Gardenlights trafo's gaan stuk

Arco

Special Member

Als je de 55VA versie neemt dan is die trafo nog een stuk goedkoper...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de folder van seasonlights bekijkt dan zie je dat deze sets bedoeld zijn zoals TS dit gebruikt. Alles pasklaar, trafo, timer, kabels, connectors lampjes etc. Ik neem aan dat het veel meer verkocht en gebruikt wordt en niet alleen in nederland...

Waarom gaat de trafo bij TS defect, 3 keer achter elkaar?

Op 3 april 2020 15:44:31 schreef MJN:

Waarom gaat de trafo bij TS defect, 3 keer achter elkaar?

Het is niet de trafo, maar het stukje elektronica ervoor dat de geest geeft. Althans, dat is de aanname na voorspelling voor het openzagen en het resultaat na..

TS kan het binnen een maand of 6 bevestigen, als hij een ander type trafo plaatst zonder elektronica erin.

@Arco : Ja 55 watt is meer dan voldoende voor deze installatie.

TS : Idd gewoon aansluiten. stekker secundair ga je er moeten afknippen om aan te sluiten op andere trafo. je kan er secundair nog een draadzekering (in hulsje)tussen zetten, 2 à 3 A om je trafo te beschermen bij kortsluiting onder de grond. ( misschien zit er secundair al een zekering voorzien, het is niet 100% duidelijk in de beschrijving)

EricP

mét CE

Waarom gaat de trafo bij TS defect, 3 keer achter elkaar?

Blijkbaar heeft hij de ideale combinatie van kabellengte, belasting en impedantie om een piek te maken die de electronica om zeep helpt.

Aardige kans dat het bij mij gewoon werkt. En bij jou ook. Toch ben ik nog wel benieuwd hoe die electronica aangesloten heeft gezeten. En wat er nou stuk is. Immers, om sluiting te veroorzaken moet het zowel aan 'nul' als 'fase' hangen. En dan daarover in sluiting gaan - terwijl de transformator waarschijnlijk niks mankeert.

Ter leering ende vermaeck: kan TS dat printje nog iets verder schoon maken, een goede foto haaks op de bovenkant en eentje haaks op de onderkant maken en daarop aangeven wat waaraan gesoldeerd zat? Er zit niet veel op, zo moet er een schema van te maken zijn. Waarmee waarschijnlijk wel de werking te achterhalen is.

Het is niet de trafo, maar het stukje elektronica ervoor dat de geest geeft. Althans, dat is de aanname

Is inderdaad zeer aannemelijk, maar als je deze niet open zaagt, is "de trafo" defect en dat 3 keer achter elkaar voor een pasklaar tuinverlichtingsset die zo verkocht wordt. Deugen de trafo's niet of het stopcontact van TS of toch iets onderweg tussen trafo en lampjes?

Op 3 april 2020 16:09:45 schreef MJN:
[...]Is inderdaad zeer aannemelijk, maar als je deze niet open zaagt, is "de trafo" defect en dat 3 keer achter elkaar voor een pasklaar tuinverlichtingsset die zo verkocht wordt. Deugen de trafo's niet of het stopcontact van TS of toch iets onderweg tussen trafo en lampjes?

EricP is me net voor, berichtjes hebben elkaar gekruisd
En nu gebruik ik het verkeerde knopje: quote ipv edit wijzigen

Op 3 april 2020 16:03:12 schreef EricP:
[...]Blijkbaar heeft hij de ideale combinatie van kabellengte, belasting en impedantie om een piek te maken die de electronica om zeep helpt.

Aardige kans dat het bij mij gewoon werkt. En bij jou ook. Toch ben ik nog wel benieuwd hoe die electronica aangesloten heeft gezeten. En wat er nou stuk is. Immers, om sluiting te veroorzaken moet het zowel aan 'nul' als 'fase' hangen. En dan daarover in sluiting gaan - terwijl de transformator waarschijnlijk niks mankeert.

Dat is inderdaad de aanname. pieken door kabellengte en andere lasten.

Als je probeert de situatie na te bootsen gaat het waarschijnlijk niet eens lukken :-)

ben ook wel benieuwd wat dat stukje elektronica doet.

zomaar een ideetje..
Als de trafo niet belast wordt dan heeft die echt een hele slechte (lage) cosphi. Aangezien hij niet zo klein is (70VA) wil men dat misschien verbeteren, dit gestimuleerd door wetgeving in bepaalde landen?

Op 3 april 2020 16:09:45 schreef MJN:
[...]Is inderdaad zeer aannemelijk, maar als je deze niet open zaagt, is "de trafo" defect en dat 3 keer achter elkaar voor een pasklaar tuinverlichtingsset die zo verkocht wordt. Deugen de trafo's niet of het stopcontact van TS of toch iets onderweg tussen trafo en lampjes?

Ik weet het niet, maar gezien de hobby look van mijn meterkast vertrouw ik de grondkabel ook niet helemaal.
Ben er een tijdje geleden ook al ingedoken, maar het is zo'n kabel:

De aardedraad was niet aan die litze geknoopt, maar aan de afscherming.
Het was nogal rommelig vond ik.
Dus dat heb ik al eens langsgelopen en weer netjes gemaakt, lasklemmen enz.
De lengte van de grondkabel is ongeveer een meter of 8 á 9.

Om uit te sluiten of het niet in een deel zat tussen de trafo en de lampen heb ik al eens geprobeerd om 1 van de 2 delen af te koppelen ombeurten. (Heb er middels een bijbehorende verdeler 2 hoofdkabels op aangesloten)
Ook daarna is er nog 1 stuk gegaan, dus het lijkt niet echt van invloed te zijn.

Blijkbaar heeft hij de ideale combinatie van kabellengte, belasting en impedantie om een piek te maken die de electronica om zeep helpt.

Zou dit geen 50Hz transformatie zijn?

KGE

Golden Member

Is dit een 1 of een 3 fase installatie ? In het geval van een 3 fase installatie zou het een zwevende nul kunnen zijn waardoor de electronica in de transformator er uit piept.

Op 3 april 2020 17:59:58 schreef KGE:
Is dit een 1 of een 3 fase installatie ? In het geval van een 3 fase installatie zou het een zwevende nul kunnen zijn waardoor de electronica in de transformator er uit piept.

dan zou er wel meer in huis "uitpiepen", toch?

Shiptronic

Overleden

Op 3 april 2020 17:59:58 schreef KGE:
Is dit een 1 of een 3 fase installatie ? In het geval van een 3 fase installatie zou het een zwevende nul kunnen zijn waardoor de electronica in de transformator er uit piept.

Wel alles lezen he, had je hier kunnen zien, : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2154715#2154715

en dat zit ook eigenaardig in elkaar :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als er ergens een beetje los contact staat te vonken is een vdr of tvs ook snel opgebrand.

KGE

Golden Member

Op 3 april 2020 19:29:55 schreef Shiptronic:
[...]

Wel alles lezen he, had je hier kunnen zien, : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2154715#2154715

en dat zit ook eigenaardig in elkaar :)

haha, ja inderdaad.. Maar toen ik die YMVK(?) kabel zag met bruin, zwart en grijs begon ik te twijfelen... Waar is de nul...

Op 3 april 2020 21:26:32 schreef KGE:
[...]

haha, ja inderdaad.. Maar toen ik die YMVK(?) kabel zag met bruin, zwart en grijs begon ik te twijfelen... Waar is de nul...

De foto diende alleen als voorbeeld, volgens mij heeft de mijne wel een blauwe draad, als ik me goed herinner.
Zal morgen nog eens kijken.

Op 3 april 2020 19:29:55 schreef Shiptronic:
[...]

Wel alles lezen he, had je hier kunnen zien, : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2154715#2154715

en dat zit ook eigenaardig in elkaar :)

Denk dat ik nog maar eens naar die meterkast moet laten kijken op termijn :)

Op 3 april 2020 16:03:12 schreef EricP:
[...]Blijkbaar heeft hij de ideale combinatie van kabellengte, belasting en impedantie om een piek te maken die de electronica om zeep helpt.

Aardige kans dat het bij mij gewoon werkt. En bij jou ook. Toch ben ik nog wel benieuwd hoe die electronica aangesloten heeft gezeten. En wat er nou stuk is. Immers, om sluiting te veroorzaken moet het zowel aan 'nul' als 'fase' hangen. En dan daarover in sluiting gaan - terwijl de transformator waarschijnlijk niks mankeert.

Ter leering ende vermaeck: kan TS dat printje nog iets verder schoon maken, een goede foto haaks op de bovenkant en eentje haaks op de onderkant maken en daarop aangeven wat waaraan gesoldeerd zat? Er zit niet veel op, zo moet er een schema van te maken zijn. Waarmee waarschijnlijk wel de werking te achterhalen is.

Zal morgen nog eens een poging doen, maar het is vrij lastig aan te geven denk ik.
Alle aders zitten volledig in dat volgegoten gedeelte verstopt dus daarom ook allemaal stuk gegaan of afgesneden met open maken van dat ding.

Maar zal nog eens kijken of ik nog wat kleuren kan herleiden.

Op 3 april 2020 21:00:34 schreef rwk:
Als er ergens een beetje los contact staat te vonken is een vdr of tvs ook snel opgebrand.

Kan, maar TS is er al zo lang mee bezig dat ik me niet kan voorstellen dat dit al die tijd aan zijn aandacht zou ontsnapt zijn. (flikkerende lichten , geknetter,..)

Domme vraag misschien, maar de timer hoort tussen de secondaire kant van de trafo en de belasting (lampen) te zitten. Daar zit hij bij jou ook?

En de aangesloten lampjes, behoren die bij hetzelfde systeem dat je kocht? Of heb je daar heel andere lampjes voor genomen (foto van een lampje is handig)?

@hugovl, je hebt je mail niet ingevuld bij je profiel.
Neem eens contact op met Techmar: https://www.techmar.com/contact/
Ik had ze een mail gestuurd met de vraag waar de electronica in de trafo voor is, ben daar nieuwsgiering naar, omdat zelfs een trafo niet meer een trafo is?

Op 2 april 2020 23:26:16 schreef Arco:
(norm is geloof ik iets van 0.3W, en daar zit een 'naakte' trafo een stuk boven...)

Haha een naakte trafo :+

Op 7 april 2020 10:32:36 schreef MJN:
@hugovl, je hebt je mail niet ingevuld bij je profiel.
Neem eens contact op met Techmar: https://www.techmar.com/contact/
Ik had ze een mail gestuurd met de vraag waar de electronica in de trafo voor is, ben daar nieuwsgiering naar, omdat zelfs een trafo niet meer een trafo is?

Nu wel.. maar jij hebt al reactie ontvangen dan of?
Ik heb al in een eerder stadium wel contact met hen opgenomen voor mijn probleem, maar ze konden geen reden bedenken of iets inhoudelijks zeggen.

Bijna een jaar verder, even een kleine update, voor wat het waard is.
Techmar heeft mij een nieuwe trafo opgestuurd, zonder het stukje elektronica erin.
En deze draait nu al dik driekwart jaar probleemloos.

Super bedankt voor al jullie reacties en hulp.
Zeer gewaardeerd!

pa3gws

Golden Member

Op 15 maart 2021 19:31:49 schreef hugovl:
Bijna een jaar verder, even een kleine update, voor wat het waard is.
Techmar heeft mij een nieuwe trafo opgestuurd, zonder het stukje elektronica erin.
En deze draait nu al dik driekwart jaar probleemloos.

Super bedankt voor al jullie reacties en hulp.
Zeer gewaardeerd!

Top ook de feedback wordt hier zeer gewaardeerd. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 15 maart 2021 19:31:49 schreef hugovl:
Bijna een jaar verder, even een kleine update, voor wat het waard is.
Techmar heeft mij een nieuwe trafo opgestuurd, zonder het stukje elektronica erin.
En deze draait nu al dik driekwart jaar probleemloos.

Super bedankt voor al jullie reacties en hulp.
Zeer gewaardeerd!

Ik heb inmiddels twee jaar exact hetzelfde probleem met de Gardenlights trafo's.

Wellicht is zo'n trafo van Techmar ook voor mij de oplossing. Wat is het merk, aantal Watt en typenummer van de trafo?