Waar krijg ik dit schema - Labvoeding 0-60V

bprosman

Golden Member

Grappig, in dit topic kom je zelf op de proppen met een ELV voeding die 0-30V/2A of 0-60V/1A kan worden geconfigureerd: pdf.

Noem het ouderderdom :+ (serieus helaas :-( )

Elektuur printen heb ik onderweg.
Misschien dat ik dan dat ELV ontwerp nog in een CAD programma gooi. Bram (Blackdog) heeft me ooit geholpen met wat tips voor moderne(re) opamps, zal de mail er weer eens bijzoeken.

alleen de 2N3054 moet je vervangen

Je moest eens weten hoeveel van die dingen ik heb uit Deurne ;-)

[Bericht gewijzigd door bprosman op 1 april 2020 20:08:55 (13%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de trafotab schakeling bestaat hier uit een 324 en 2 relais. de trafotabs heb ik zelf op de trafo gemaakt, dat gaat bij een ringkern prima, tevens kun je zo de juiste spanning uitzoeken. omdat een loodaccu laden een veel voorkomende taak is, heb ik de eerste trafotab hoger als 15V genomen, een andere originele voeding gaat steeds staan omschakelen bij 13,5V, ontwerpfoutje zeg maar.

de 2n3055 heb ik verruild voor bux80 omdat ik die had liggen, nog geen opgestookt gehad dus voor deze toepassing prima. ook een toeren geregelde temp. gestuurde fan regeling en output schakeling erop gemaakt, ofwel de kast weegt als een delta en zit goed vol :P

het schema de gebruikelijke upgrades gegeven, 7812 en 7912 ipv de ongeregelde hulpspanning, alsmede een maximaal beveiliging op het koelblok die bij 125 graden aanspreekt en de gezekerde uitgang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Zijn de Elektuur printen dan nog te koop?

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
bprosman

Golden Member

Nee, ik heb een "alternatieve" print getekend en besteld bij JLCPCB

Zonder axiale elco's? :D

Ik kon me herinneren dat necessaryevil daar ook eens aan was begonnen: PCB Elektor '82 controle. Wellicht is het nuttig voor anderen om het ontwerp te delen om zo geen inspanningen te dupliceren. Ik hoor wel vaker dat er vraag naar PCBs voor deze voeding.

Als je nog een bak 2N3054 hebt liggen kan je natuurlijk nog altijd voor de ELV voeding gaan, het ontwerp is praktisch hetzelfde.

PS Ik deel wel de mening van electron920 dat het waarschijnlijk handiger is om twee voedingen van 30V te bouwen en die dan in serie te zetten zodat je 1) de optie van het gebruik van de middenaftakking hebt en 2) de optie van parallel schakelen hebt als je ooit eens meer stroom dan spanning nodig hebt. Als je trafo twee volledig gescheiden wikkeling heeft kan je dat zelfs nog doen gebruik makende van een enkele transformator.

@hieronder: Helemaal vergeten, inderdaad. Misschien heb ik ook wat van dat ouderdomsspul binnen gekregen. 8)7

bprosman

Golden Member

Een mede CO'er (Turbokeu?) heeft ook ooit al eens een versie gemaakt.

Labvoeding.pdf

labvoedingpcb.pdf

Schijnbaar een goed ontwerp van bijna 40 jaar oud. :)

meer als 20 jaar iig, prijzen nog in francs :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Ook het Elektuur ontwerp is gebasseerd op Harrison/HP van eind jaren 1950 :D

Groet,
Bram

Sine

Moderator

De kern van dat elektuur ontwerp is goed.
En de uitwerking ook, voor de tijd waarin het geschreven is.

Ik bedoel, die 741's zijn nou niet echt snelheidsmonsters, en met gewoon blind een setje andere opamps er in zetten ben je er niet.
Nog een vervelende bijkomstigheid van dit ontwerp is dat een open loper van de U-pot de uitgang naar maximaal gooit, daar ben ik nooit zo'n fan van geweest ...

Op 1 april 2020 21:53:10 schreef Kruimel:
Zonder axiale elco's? :D

Ik kon me herinneren dat necessaryevil daar ook eens aan was begonnen: PCB Elektor '82 controle. Wellicht is het nuttig voor anderen om het ontwerp te delen om zo geen inspanningen te dupliceren. Ik hoor wel vaker dat er vraag naar PCBs voor deze voeding.

O jee nu herinner je me er weer aan hoeveel projecten ik niet afmaak :-p

blackdog

Golden Member

Hi,

Sine, die opmerking betreffende de potmeter zie ik vaker voorbij komen...
Ik denk dan meestal, gebruik goed spul Spectrol 534 10 turn en je kan C6 nog wat groter nemen.

Prullaria potmeters in voedingen is altijd geen goed plan, goedkoop is bijna altijd duurkoop.

Het zal wel aan mij liggen, maar als iets wat meer kritisch wordt in een schakeling, dan test ik die onderdelen extra op hun werking.
50K Spectrol duur, bijna 10€ bij Reichelt is te doen denk ik dan.

Als iemand een print van deze voeding voor mij regelt(wordt vergoed) als deze over is, wil ik wel kijken of ik deze voeding wat moderner kan maken wat componenten betreft.
Dat gaat dan vooral om de opamps en hun compensatie en de power stage met 2N3055 die ik dan vervang.

Groet,
Bram

Sine

Moderator

Dat is een beetje trekken aan een dood antiek paard vrees ik, voor dat je het weet ben je een heel nieuwe voeding aan het ontwerpen.
Ke eigen ontwerpen hebben de zelfde basis en zitten een stuk beter in de regeling dan dit ontwerp.
Zo ook de laatste twee co voedingen die ook weer van die zelfde basis zijn afgeleid.

Een 723 als referentie is leuk, maar er is genoeg ander spul wat dat tegenwoordig veel simpeler en beter doet.

Dat er kwaliteitspots in horen is totaal geen discussie (dat zelfde voor de overige onderdelen trouwens)
Maar als je de pot aan de andere kant van de deler zet ben je van die hele discussie af ;)
En ja, er zijn redenen om dat niet te doen.
Bijkomend voordeel is dat je het geheel spanningsgestuurd kunt maken.

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Wil nog wel wat zeggen over de LM723 in het Elektuur schema, er is niet zoveel te vinden dat het direct veel beter doet dan de LM723 tegen die prijs.
De LM723 staat aleen maar ingesteld als ene lage ruis zener van 7V en dat doet hij uitstekend!

Groet,
Bram

Ha blackdog,

De uA723 geen LM die heb ik nog wel en is uitstekend... oké @Sine heeft een punt het is een oud beestje en de ruis van de zener is misschien niet meer up to date maar toch nog goed bruikbaar.
Er zijn veel betere regel IC maar allemaal met een bus dat is in de analoge wereld iets minder maar goed Bram welke print zoek je :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Als iemand een print van deze voeding voor mij regelt(wordt vergoed) als deze over is,

Als de print werkt wil ik het ontwerp uiteraard delen en heb ik er ook nog wel 1 over (JLCPCB) is toch minimale afname 5 stuks. Maar ik hem m wel "Lomp" gemaakt.

En het schema in Kicad

Elektor_PSU_1982.pdf

blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Zoals de 723 is geschakeld in de Elektuurschakeling zal je waarschijnlijk minder dan 10uV ruis hebben in 20KHz bandbreedte.

De 741 opamps zullen waarschijnlijk meer ruis een de hele schakeling toevoegen dan de 723 zener schakeling.

Ik zoek geen print, ik stelde voor, als iemand een elektuurprint over heeft ik die wel wil overnemen en dan wil testen/opvoeren om de specs wat up to date te maken.

Waarom niet, vele werken nog met oude Delta voedingen (zelfde technische opbouw), ik heb nog verschillende HP voedingen in gebruik, zelfde opbouw.
En ja, ik gebruik de moderne Rigol DP832 ook veel, verschillende toepassingen, verschillende voedingen :-)

En Sine zijn moderne voeding is natuurlijk ook een goede keuze, modern en zelfbouw, voor ieder wat wils.

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Dat begreep ik maar welke elektuur print bedoel je :?
Dat de LM723 nog goed bruikbaar is ben ik met je eens maar de ruis is laag <10 Hz toch wel een factor 3 hoger :(
Ook de initiële fout van de referentie diode is 200 mV maar voor het ontwerp uit die tijd niet slecht.

Groet,
Henk.

blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

Op het Elektuurprintje staat dit vermeld: 82178
Wel weer vreemd dat de print verder niet in het artikel genoemd wordt.

Groet,
Bram

Sine

Moderator

Op 1 april 2020 23:18:08 schreef blackdog:
Hi Sine,

Wil nog wel wat zeggen over de LM723 in het Elektuur schema, er is niet zoveel te vinden dat het direct veel beter doet dan de LM723 tegen die prijs.
De LM723 staat aleen maar ingesteld als ene lage ruis zener van 7V en dat doet hij uitstekend!

Groet,
Bram

Niet mijn punt, die antieke 723 doet het verbazend goed voor een algemeen stuk silicium uit die tijd, maar in een nieuw ontwerp zou je hem niet meer toepassen.

Ik bedoelde meer dat je een compleet nieuwe voeding aan het bouwen bent als je dit ontwerp wilt "upgraden", de referentie blijft wellicht staan, alles er omheen kom je aan het aanpassen.

Ha Sine,

Helemaal mee eens het is een stukje nostalgie maar dat vindt ik ook van een transistor als serie element daar zou ik ook liever een FET zie vandaag de dag.
Misschien wordt het eens tijd om een mooie regelbare/programmeerbare schakelvoeding te ontwerpen :D ik weet dit is voor veel mensen vloeken in de kerk.

@blackdog,

Bedoel je de voeding van elektuur uit december 1982 de LAB voeding 0...33 V 0...3 A :?
Daar moet ik nog twee printen van hebben gedeeltelijk voorzien van componenten.

Groet,
Henk.

Ligt er natuurlijk ook aan hoe veel je wil experimenteren. Ik kan me voorstellen dat een 'tried and tested' ontwerp zeker zijn charme heeft als je niet de hele coronacrisis met hezelfde project bezig wil zijn. Om de kosten hoef je het niet te laten, de 723 en 741 zijn beide nog te krijgen en aangenaam goedkoop (en in mijn specifieke geval in voldoende mate aanwezig in mijn eigen grijpvoorraad). Natuurlijk zullen er legio superieure opvolgers zijn voor deze 'vintage' chips, maar in de praktijk merk ik veel vaker dat de problemen in mijn voedingen veel meer 'down to earth' zijn dan een potentiële halvering van de ruis of 'settling time', maar het ligt natuurlijk ook aan waarvoor je de voeding wil gebruiken. Ik heb zelf best aardige ervaringen met de CO 2016 voeding die een LM324 opamp als terugkoppelversterker, en een 7805 regulator als referentie gebruikt. Die zal geen records breken, maar gegeven een beetje ontkoppeling bij de te testen schakeling en voldoende dikke kabels zal je meestal geen last hebben van transients en ruis.

Ik gebruik niet graag FETs in analoge schakelingen door verborgen gebreken als een ongepubliceerde 'safe operating area', een mindere versterking en relatief grote capaciteiten die het dynamische gedrag verslechteren. Ik zou mikken op BJTs voor analoge voedingen.

@electron920: Ik heb geen idee of er dat jaar nog een voeding van dit type is gepubliceerd, maar het gaat om deze print:

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 2 april 2020 13:01:50 (10%)]

blackdog

Golden Member

Hi,

Ja Henk, die bedoel ik.

Wat in Elektuur stond als ontwerp was in 1982 al oud, en het is nu 40 jaar later wat ontwerp betreft nog steeds goed voor heel veel mensen in hobby en Pro ogevingen.
Want het is gebouwd op het Harrison ontwerp.

Ik heb al aangegeven dat ik alerlij voedingen gebruik en ik zeg niet dan mijn Moderne DP832 niet heel handig is voor een aantal toepssingen.

Dat Elektuur ontwerp blijft nog steeds mensen aanstrekken en daarom gaf ik aan dat als iemand nog een print heeft liggen,
dat ik wat aanpassingen zal testen om de ruis en dynamisch gedrag wat te verbeteren als er vraag naar is, ik heb toch voorlopig geen werk en veel tijd. :-)

Groet,
Bram

Ha blackdog, ik denk dat er niet heel veel vraag gaat zijn naar tests van het originele printontwerp omdat je de originele print toch niet meer kan krijgen. Als iemand op de proppen komt met een nieuwe print die we kunnen bestellen is dat misschien anders (anders niet). Er gaan wel een paar de ronde maar vaak is het niet voldoende afgewerkt. Ik zou persoonlijk niet teveel kruit verschieten op zo een project om eerlijk te zijn, maar bedankt voor het aanbod! Ik vind zo een grondige analyse altijd wel een goed stuk leesvoer, dat topic over de Xiaolin voeding heb ik bijvoorbeeld met plezier gelezen (al rammelde het ontwerp op plekken). Toch prikkelt het de nieuwsgierigheid als je zo een kit voor €15 kan krijgen. :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 2 april 2020 21:43:41 (30%)]

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Als er zo'n print langskomt en ik de tijd heb dan test ik hem, komt er niets langs, dan niet ik ga hem niet bouwen om een China printje.

Ben zelf nog met een mini voeding bezig, dus lage spanning eerste opset is 10V, 1-Ampere, maar bedoeld om te schalen tussen 7 en 12V en b.v. 2A max.
Ontwikkeld voor zeg tot max 7V of b.v 12V maximaal, voor mijzelf en b.v. mensen die veel met microcontrolers werken en ook sense draden als nodig.
Ook vrij makkelijk aan te sturen met een DAC van uit een controler.

Het schema is nog niet helemaal af, komt wel online als ik de eerste testen ga doen.

Groet,
Bram