Ex-e wartels en toebehoren

Weet iemand hoe het zit met het gebruik van wartelreducties, -vergrotingen en -moeren bij het gebruik van Ex-e wartels in een Ex-e behuizing.
Vb Mogen dit metalen moeren zijn? Moeten die geaard worden?
Waar staan de regels hieromtrent vermeld.

Thanks

mel

Golden Member

Als er Ex op staat zou het goed moeten zijn.. Meestal gaan die wartels in EX-kasten, en daar zit draad in getapt.
Metalen moeren mogen wel, voor zover ik weet.
De wartels moeten HANDVAST gedraaid worden.Zoniet, draai je de wartels NDK.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

De juiste route voor regels:
- richtlijn 2014/34/EU,
dit is de wet

- "Niet-bindende praktijkgids met het oog op de tenuitvoerlegging van Richtlijn 1999/92/EG"
deze is verouderd, maar wel (volgens mij) het laatste Jip en Janneke document voor de ATEX van de EC zelf.

- "GUIDANCE DOCUMENT ON THE ATEX DIRECTIVE TRANSITION FROM 94/9/EC TO 2014/34/EU"
Als je voorgaand document uit hebt heb je hier een overzicht van verschillen met de huidige ATEX

-"ATEX 2014/34/EU GUIDELINES"
de nieuwe gids van de EC. Niet echt Jip en Janneke maar toch best leesbaar

-de normen zoals vermeld in de richtlijn.
vanaf hier moet je dus geld gaan uitgeven om je kennis te verdiepen.

Om terug te komen op je vraag: die is niet te beantwoorden zonder dat de omstandigheden bekend zijn. De vraag op zich doet ook al een niet up to date kennis aangaande de ATEX vermoeden. Het kan handig zijn om met anderen die wel over kennis beschikken eerst ervaring in de praktijk op te doen.

Het hele Ex gebeuren is best wel pittige materie (bijna een vak op zich) maar hier wat antwoorden.

Je kan niet zo maar zeggen als er Ex op staat is het goed.

Bij Ex-e mag je alleen wartels en vergroters of reducties gebruiken waar Ex-e op staat , verder mag je maar een vergroter of reducter gebruiken.

Je mag metalen en kunststoffen met eventueel een moer gebruiken waarbij je moet zorgen dat je altijd minimaal IP 54 hebt.

Verder als je hier echt mee moet gaan spelen geef ik Gj_ gelijk dat je je hier in moet verdiepen.

Gr.F_S