3 fase over twee leidingen (omkleuren)

Hallo,

Ik twee bedrade (L,N,aarde) 16mm flex leidingen naast elkaar liggen in huis.

Deze twee leidingen wil ik combineren naar een 3 fase systeem.

Dus huidig:

- 2X 16mm flex met L,N en aarde

Wens

- 3xL,N en aarde (verdeelt over 2 buizen)

Is het mogelijk om 1 van de nul draden om te kleuren naar een L?
en mag dit dan via 2 buizen lopen?

ps
Nieuwe draden trekken zou ook een optie zijn maar krijg natuurlijk geen 5 X 2.5 mm door 1 keer 16mm

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Omkleuren: Kunnen wel, maar de NEN1010 verbied het.

De draden door 2 (of meerdere) buizen te laten lopen is geen probleem.

Als er niet te veel scherpe bochten in zitten dan kun je 5 VD draden van 2,5 qqm door 1 buis trekken, dat moet lukken.

Optie is om een blauwe draad te vervangen door een bruine.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

thanks

Waarschijnlijk toch wat scherpe bochten in de leiding.
Ik ga van 1 leiding de draden vervangen naar 2xL.

Dat de fase's over meerdere leidingen lopen is dus geen probleem volgens de Nen1010?

je mag blauw wel omkleuren, maar geelgroen niet. als het flex met draad is en je hebt bochten, dan vergeet het maar. krijg je geen beweging meer in met een paar bijna haakse bochten om een muurtje heen of vanuit de vloer door een muur heen oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja omkleuren mag behalve aarde. Waar het vooral om gaat is dat de situatie duidelijk is voor ander die na jouw komt.

En over meerdere buizen mag. Maar kringen samen door een buis mag weer niet maar omdat ze bij jouw beide van dezelfde groep afkomen mag het dus. Hoewel ik er geen voorstander van ben over meerdere buizen het maakt de situatie vaak erg on overzichtelijk maar goed soms kan je niet anders.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 2 april 2020 22:46:47 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ga bij omkleuren wel te werk, door het gehele zichtbare deel van de draad om te kleuren en niet 1 ringetje tape! Bij kabel wordt en vooral vroeger werdener verschillende kleuren aan elkaar verbonden door een beperkt aantal kleuren inde kabel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Waarom zo moeilijk? het lastigste is al gedaan, een pilot draad, jij hebt er meerdere. Probeer niet 1 draad eruit te trekken (zitten om elkaar gedraaid) gewoon oude eruit en 5x2.5 er aan vast knopen er er weer in trekken.

Succes.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klinkt makkelijker dan het is. Volgens NEN1010 zou dat moeten kunnen. Maar het probleem met flexbuis is dat je er heel makkelijk scherpe bochten in kan leggen en dat gebeurt dan ook. Soms zit de boel zo strak dat je blij mag zijn als je de oude draden er uit krijgt. Als je vervolgens de nieuwe draden er niet meer door krijgt ben je niet zo blij meer.

Shiptronic

Overleden

Voordeel hij heeft 2 kansen, en als het halverwege stopt kan je de boel weer terug trekken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.