Simpele schakeling maar ik snap niet hoe ik m goed kan krijgen

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Anoniem

ik heb per ongeluk al de 12V en GND pen kort gesloten en mn transceiver voeding vond dat niet heel tof, ook 1 van de diodes vond dat niet tof :P)

Daar zal dan ook wel een transistor mee gesneuveld zijn die je nu parten speelt
Tip. Ga met je schakeling eerst aan de slag op een breadboard :)

Witte PCB is de werkende versie, 1K weerstand op de basis, 20K op de blauwe leds, die dingen zijn FEL!

Op 12 mei 2020 21:07:24 schreef Mark77:
[...]
Je moet de diode over het relais spoel zetten, dus parallel.
Misschien bedoel je dat ook wel zo, maar is wat moeilijk te begrijpen.
Mocht je de print al besteld hebben, dan kan je zo’n vrijloopdiode makkelijk aan de soldeer zijde over het relais zetten, eventueel een SMD variant. (Kan je al even oefenen ;) )

Ik denk dat je wat anders bedoelt, ik heb de diode achter de schakelpennen van het relais gezet, dus in serie, circuit werkt iig prima nu :)

Op 12 mei 2020 12:58:44 schreef anoniem015:
[...]Daar zal dan ook wel een transistor mee gesneuveld zijn die je nu parten speelt
Tip. Ga met je schakeling eerst aan de slag op een breadboard :)

Dat had ik dus gedaan, op mn breadboard werkte ie prima met een 10K weerstand, maar op deze schakeling zit er een LED bij (ja ik weet, dus niet getest op breadboard) dus hij kreeg niet genoeg stroom, met een 2.2K weerstand schakelen ze niet, met 2K wel maar ik merkte dat met 1K de relais harder openslaan, dus 1K it is. Transistoren lijken de klap te hebben overleefd aangezien ze het nog allemaal doen, plus ik heb er nog een paar honderd liggen mochten ze komen te overlijden, en ik heb nog 7 van deze PCBs liggen :D