Bass speaker versterken

Hallo allen,

Ik wilde een losse bass speaker monteren naderhand vond ik toch dat de bass te zacht is.

Met welke schakeling zou ik de bass speaker het beste kunnen versterken? Bass speaker is 25 watt.

pa3gws

Golden Member

Even wat meer info geven.
Waar zit de speaker in?
Waar sluit je hem op aan?
Plaats eventueel wat foto's.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Als je met 'losse speaker' bedoelt zonder kast, dan klopt het dat je bijna geen bas hoort...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo allen

Hierbij wat fotos en uitleg.

Er hangen ongeveer nu 1 jaar luidsprekers zonder bass onder mijn overkapping (speakers lenco xbb070 )

Nu heb ik een kist gemaakt ( simpel en vlug in elkaar gezet) zie foto.

Nu zoek ik een soort tussen versterker waarmee ik de volume van de bass zelf stukje harder kan zetten zodat er een balans kan maken tussen geluid en bass

Zie het een beetje als home cinema met een woofer waar je de volume van de bass zelf kan regelen van hoeveel bass je erin wilt hebben door middel van een potentiometer.

Kist met speaker binnen in ( nog niet afgewerkt )
Foto 2 is de bestaande versterker.

Zat zelf te denken aan deze schakeling er tussen
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/6/audio/eenvoudige-toonreg…

Arco

Special Member

Ik denk dat een goed berekende kast veeel meer resultaat gaat geven.
(je kunt niet zomaar een doosje in mekaar timmeren en verwachten dat daar acceptabel geluid uit komt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt een kast die veel te klein lijkt, en een versterker...nouja daar maak ik geen woorden aan vuil.

Als je nu eens een 2.1 PC speakersetje zoekt, lijkt me een slimmer idee :)

Ik ben zelf meer van zelf dingen in elkaar knutselen inplaats van kopen. Het is ook maar een experiment. Ik weet dat er een juiste bekisting om.heen moet..maar een 25 watt speaker. Hoe zoon bekisting..maar het gaat mij er nu voornamelijk om de tussen versterker..de bekisting kan altijd aangepast worden naar wens

De bass speaker komt oorspronkelijk uit de subwoofer van de Lenco xbb 070 helaas is die overleden en speakers bewaard

Hierbij een ander project die al klaar is en al jaar plezier van heb. Niet veel van te onderscheiden van een jbl boombox 2x100 kanaal en bijna alles draadloos

[Bericht gewijzigd door dannykram op vrijdag 3 april 2020 20:32:22 (16%)

Shiptronic

Overleden

je kan veel met filters doen, en IPV de bas te versterken kan je ook de andere wat dempen met een passieve verzwakker, en dat is veel simpeler om dan de juiste balans te vinden.

zitten er filters in je speakers?

[edit] zienu delink pas goed, idd precies wat ik bedoelde.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 3 april 2020 20:32:54 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 april 2020 20:25:48 schreef dannykram:
Hoe zoon bekisting..maar het gaat mij er nu voornamelijk om de tussen versterker..

Je hebt een subwoofer versterker nodig.

Op 3 april 2020 20:35:49 schreef maus0611:
[...]

Je hebt een subwoofer versterker nodig.

Is er een schakeling voor beschikbaar?

Arco

Special Member

Het geluid komt voor 90% uit de kast, niet uit de versterker...
Slechte kast --> slecht geluid zonder veel bas.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 april 2020 21:18:56 schreef Arco:
Het geluid komt voor 90% uit de kast, niet uit de versterker...
Slechte kast --> slecht geluid zonder veel bas.

Ik heb de speaker ook.buiten de kist geprobeerd en inderdaad het houd veel geluid tegeh daarom ook een soort van tussen verterker.
Het hoeft natuurlijk geen disco box te worden maar wel dat het lekker klinkt. Voor de gezelligheid

@arco had jij een bepaalde afmeting in gedachten.
De speaker zit nu centraal in het midden met 2 pvc buis uitgangen zodat die zijn lucht ook deel kwijt kan.

Ik had de speaker ook al op de front zeide maar daar viel ook veel bass weg. ( het blijft een experiment )

Die kun je zelf tussen je bron en die versterker maken.

Kijk eens naar het ontwerp van de kast waar de speaker uit komt, misschien kun je daar tips uit halen qua maten.
En anders een vergelijkbare speaker.

Arco

Special Member

Over bass boxen is heel veel te vinden: https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00tBqobVuqvsuEMuNvpUhPlav3r9w…
Zomaar iets timmeren werkt zogezegd niet als je goed geluid wilt.

Je hebt zo te zien dun spaanplaat gebruikt: ook dat is ongeschikt voor een bass box.
(dat resoneert als een gek. Gebruik minstens MDF of liever nog HDF of H2 van min. 18mm dik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 april 2020 00:24:51 schreef maus0611:
Die kun je zelf tussen je bron en die versterker maken.

Kijk eens naar het ontwerp van de kast waar de speaker uit komt, misschien kun je daar tips uit halen qua maten.
En anders een vergelijkbare speaker.

De originele subwoofer kist was wel 3x zo groot als deze. Maar is te groot om buiten neer te hangen. En het komt op hoogte te hangen.

Op 4 april 2020 00:29:07 schreef Arco:
Over bass boxen is heel veel te vinden: https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00tBqobVuqvsuEMuNvpUhPlav3r9w…
Zomaar iets timmeren werkt zogezegd niet als je goed geluid wilt.

Je hebt zo te zien dun spaanplaat gebruikt: ook dat is ongeschikt voor een bass box.
(dat resoneert als een gek. Gebruik minstens MDF of liever nog HDF of H2 van min. 18mm dik)

Heb nog wel mdf 18mm
Heb nog wel multiplex 18mm ( word die wel zwaar van ) want moet opgehangen worden

Ik zal je link gebruiken. Thanks die the tip

Je kunt ook een regenpijp gebruiken. Of dus een houten koker. Kun je over de hele daklengte hangen.

Hoe groot mag het zijn?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 4 april 2020 01:20:51 (33%)

Ophangen is een prima manier om laagweergave te verminderen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 4 april 2020 00:40:59 schreef dannykram:
[...]

De originele subwoofer kist was wel 3x zo groot als deze. Maar is te groot om buiten neer te hangen. En het komt op hoogte te hangen.

ik zou die NIET omhoog zetten. bass speakers (subwoofers) monteer ik op de grond, en heb ik het beste geluid van als deze 10cm van de muur staat met zijn opening. of op pootjes zodat het gat 10cm boven de grond zit.

de originele kas is wel van belang. er is namelijk 1 gesloten deel in de kast, en 1 open deel.
als jij een kast hebt van 5liter gesloten volume, en de speakercone beweegt, dan zal deze de lucht samendrukken tot iets hogere druk.
als jij die speaker in een kast steek van 1liter, dan kan die speaker zoveel niet bewegen omdat de druk veel hoger zal zijn en de luchtdruk de beweging tegen houd

je spreekt ook van 'overkapping'. mag ik daarbij aannemen dat er 1 muur niet aanwezig is en het een open ruimte is? heel slecht voor bass weergave namelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is een compleet ander speakersetje, maar dan full-range niet een veel beter plan?

Op 4 april 2020 07:53:24 schreef fcapri:
[...]

ik zou die NIET omhoog zetten. bass speakers (subwoofers) monteer ik op de grond, en heb ik het beste geluid van als deze 10cm van de muur staat met zijn opening. of op pootjes zodat het gat 10cm boven de grond zit.

de originele kas is wel van belang. er is namelijk 1 gesloten deel in de kast, en 1 open deel.
als jij een kast hebt van 5liter gesloten volume, en de speakercone beweegt, dan zal deze de lucht samendrukken tot iets hogere druk.
als jij die speaker in een kast steek van 1liter, dan kan die speaker zoveel niet bewegen omdat de druk veel hoger zal zijn en de luchtdruk de beweging tegen houd

je spreekt ook van 'overkapping'. mag ik daarbij aannemen dat er 1 muur niet aanwezig is en het een open ruimte is? heel slecht voor bass weergave namelijk

De overkapping staat tussen 2 stenen schuren in en aan huis vast. De achterzijde van de overkapping is open

vergeten

Golden Member

@dannykram
Gelukkig woon je niet bij mij in de buurt want anders zou je toch een probleem hebben met die openlucht audio installatie met baskast, wat zou de buurt of buren ervan vinden? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@hierboven, wie zegt dat het hard moet?

@ anderen, Je kunt een speaker prima ophangen, in pro wereld gebeurd niet anders. Kwestie van fatsoenlijke speaker bouwen.

Danny, ik zou een kast maken zo groot als je fysiek kwijt kunt in je overkapping. Als je de mogelijkheid hebt om een langwerpige kast te maken heb je ineens heel veel inhoud.