GPS RTK

evelo

Golden Member

Vandaag wat zitten stoeien met de GPS RTK module van uBlox.
Te koop via ardusimple.be

Ik ken een kleine landbouwer en we hebben het systeem: tablet + module op zijn tractor geplaatst, in combinatie met Agopengps opensource software specifiek voor in de landbouw. Het is daarmee mogelijk om het veld op te meten, lijnen uit te zetten en die lijnen te volgen met behulp van visuele signalen op de tablet of door middel van autosteer (die laatste op eigen verantwoordelijkheid).

Je ontvangt dus de signalen van de gps (of andere aanbieders) in combinatie met signaal van vaste antennes via mobiel internet.
In Vlaanderen is dit een gratis service vanuit de overheid waarvoor je je moet registreren en dan ontvang je een gebruikersnaam en paswoord.

In Vlaanderen heet die service flepos.
Zie: https://overheid.vlaanderen.be/informatie-vlaanderen/producten-dienste…

Zelf vandaag enkel wat foto's gemaakt.

Maar hier een filmpje van de uBlox-software:
https://www.youtube.com/watch?v=3tQjIHFcJVg

DeAgOpenGPS is geschreven door een Canadese landbouwer:
https://www.youtube.com/watch?v=DJpZuGnLtlg

Flepos, van Kapitein Zeppos.

Sorry, slaat nergens op... :-)

Vervangen DOOR.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Goed bezig! Leuk dat je dit vertelt.
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld bij zaaien je heel precieze lijnen wilt volgen. Omdat zowel zaaigoed als grond vrij duur zijn, wil je niet overlappend zaaien of juist grond ongebruikt laten?

In Vlaanderen heet die service flepos.

Voor onze metingen (in NL) gebruiken we ook RTK. Maar een collega van me verzorgt dit, ik weet niet meer waar die data ook weer vandaan komt; zal nog 'ns vragen. Het is wel een betaalde dienst.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Het gaat inderdaad over rendement en tijdswinst.

Het veld zo efficiënt mogelijk indelen en kunnen bewerken.

Die pakweg 1000€ investering alles samengeteld voor module, tablet,...
lijkt mij snel teruggewonnen.

- rechtere lijnen bij het ploegen en de bedden klaarleggen = efficiënter grondgebruik.
- rechtere lijnen bij het planten = schoffelen tegen onkruid tot dichter bij de planten, sneller kunnen rijden, minder bijsturen.

En er zullen nog wel nieuwe ideeën opduiken.

trix

Golden Member

ik was pas bij een bedrijf die van die mestwagens maakte met allemaal van die grond injectoren. die gebruikte ook GPS modules die de injectoren konden openen en sluiten.

eigenwijs = ook wijs
evelo

Golden Member

Toch toevallig niet de firma Jako?

trix

Golden Member

sorry voor de late reactie.

nee, evers agro in almelo.

eigenwijs = ook wijs

Het isobus protocol en de bij behorende terminals hebben ook section control, waarmee dus heel precies gespoten/gezaaid kan worden.

Wel leuke info van dit opensource project

[Bericht gewijzigd door Stijnos op maandag 6 april 2020 22:13:54 (15%)

evelo

Golden Member

Hallo,

Na een hele tijd goed gewerkt te hebben zitten we met een probleempje.

Op onregelmatige momenten verliest de tablet de communicatie met de gps. Het gaat om een seriële verbinding via usb kabel
Door het programma te herstarten is de verbinding er terug.

We hebben al getest met een andere gps module en een andere gps antenne maar het probleem blijft terugkomen.

Aangezien het probleem zeer onregelmatig voorkomt is het moeilijk om diagnose te stellen.

Weten jullie waardoor een usb-verbindig mogelijk kan verstoord worden?

De landbouwer die met de gps werkt zegt dat ie de indruk heeft dat de foutmelding vaker voorkomt als de batterij van de tablet(windows 10) al pakweg tot onder de helft ontladen is.

Is het mogelijk dat de voeding van de usb-poort voor problemen kan zorgen? Dat de usb-poort net niet voldoende stroom kan leveren aan de gps-module?

Er staan geen andere programma’s op de tablet(lenovo, atom cpu). Kan het zijn dat windows iets doet waardoor de communicatie (kort) verbroken wordt? Batterij management van windows? Ik heb al vezocht in de configuratie naar mogelijke instellingen die eventueel kunnen aangepast worden maar ik zie niet direct iets dat een verschil zou kunnen maken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Kan de tablet niet worden opgeladen tijdens het rijden? Voor vele toestellen zijn er autoladers te vinden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

USB naar rs232 is vaak een probleem.

Rs-232 heeft een harde timing (middels een vaste baudrate)
USB heeft dit niet.

Je bent afhankelijk van wanneer jouw node aangesproken wordt en een tijdslot krijgt vanuit de host.
Als de buffer volloopt is het jammer maar helaas.
Omdat USB zoveel sneller is als RS-232 gaat het VAAK goed.

Prolific USB naar rs232 is om die reden vaak een probleem.
De ftdi USB naar RS-232 is vaak veel beter.
Profi oplossing is een ethernet device als een N-port van moxa.

Laat maar.. de uBlox zelf heeft waarsch wel RS232, maar conversie naar USB zit op je module bij de ublox

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 19 december 2021 07:51:13 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Dat is een optie die ik zou willen proberen: de tablet continue laden via een autolader of kleine omvormer op de tractor.

De snelheid van de seriële verbinding staat nu op 115200(standaard instelling). Zou het een verbetering zijn moest ik die een stap trager instellen?

High met Henk

Special Member

Zeker wel!!

33k4 is genoeg...
Of ga je met 60 km/h over de akker?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Mogelijk wordt bij elke opstart de baudrate ingesteld op de ublox gps (standaard staat deze op 9600). Indien dan de ublox opnieuw opstart (voedingsspanning ?), gaat deze terug naar 9600 baud. De tablet verwacht nog steeds 115k, en kan niet meer lezen. Heb je de source code van het programma ?

evelo

Golden Member

Ik heb zelf de sourcecode niet. Ben ook geen programmeur.
Die code zal waarschijnlijk wel op github te vinden zijn denk ik aangezien het opensource is.

Zou best kunnen wat je zegt.

Ik ga eerst eens proberen om de baudsnelheid op tablet en op gps lager in te ste?len.

En als dat niet werkt proberen om de tablet te voorzien van een autolader.

Op 18 december 2021 22:23:19 schreef evelo:
Hallo,

Na een hele tijd goed gewerkt te hebben zitten we met een probleempje.

Op onregelmatige momenten verliest de tablet de communicatie met de gps. Het gaat om een seriële verbinding via usb kabel
Door het programma te herstarten is de verbinding er terug.

We hebben al getest met een andere gps module en een andere gps antenne maar het probleem blijft terugkomen.

Aangezien het probleem zeer onregelmatig voorkomt is het moeilijk om diagnose te stellen.

Weten jullie waardoor een usb-verbindig mogelijk kan verstoord worden?

De landbouwer die met de gps werkt zegt dat ie de indruk heeft dat de foutmelding vaker voorkomt als de batterij van de tablet(windows 10) al pakweg tot onder de helft ontladen is.

Is het mogelijk dat de voeding van de usb-poort voor problemen kan zorgen? Dat de usb-poort net niet voldoende stroom kan leveren aan de gps-module?

Er staan geen andere programma’s op de tablet(lenovo, atom cpu). Kan het zijn dat windows iets doet waardoor de communicatie (kort) verbroken wordt? Batterij management van windows? Ik heb al vezocht in de configuratie naar mogelijke instellingen die eventueel kunnen aangepast worden maar ik zie niet direct iets dat een verschil zou kunnen maken.

Ik heb een vermoeden dat rond rijden op de akker het probleem is. Heb je geprobeerd trillingen van de tractor na te bootsen?(Ie, de apparatuur heen en weer te schudden). Windows 10 herstart namelijk usb verbindingen als deze op wat voor manier onderbroken zijn(contacje laat los vanwege trillingen) of als het singaal zwakker word, ie geen ACK signaal binnen x tijd terug krijgt of te laag voltage om te registreren als 1.

evelo

Golden Member

Ik heb geprobeerd om de usb-stekker te bewegen om trillingen te simuleren maar ik kon op die manier geen fout opwekken tijdens het testen.

Dat sluit niet uit dat dit wel kan voorkomen in de praktijk.

Kan hier iets tegen gedaan worden?

Mogelijk een parameter in windows die kan aangepast worden?

Op 19 december 2021 14:01:23 schreef evelo:
Ik heb geprobeerd om de usb-stekker te bewegen om trillingen te simuleren maar ik kon op die manier geen fout opwekken tijdens het testen.
Dat sluit niet uit dat dit wel kan voorkomen in de praktijk.

  1. Kan hier iets tegen gedaan worden?
  2. Mogelijk een parameter in windows die kan aangepast worden?

Ik heb even je vragen in een genummerde lijst gezet om ze makkelijker te beantwoorden.

1: Ik denk dat een stap terug doen handiger is. Misschien denken we in een onhandige oplossingsrichting. Een andere aanpak wat je kan proberen, is de gebruiker het volgende te vragen. Wanneer speelt het probleem op? en Wat zijn de omstandigheden dat het probleem zich voor doet?

Bijvoorbeeld: Als hij het over rijden heeft kan het rillingen zijn. Als het stationair is, kan het de trillingen van de motor zijn. Het kan ook zijn dat gebruiker met een antwoord komt wat in een compleet andere richting is.

2: https://www.windowscentral.com/how-prevent-windows-10-turning-usb-devi… je kan proberen die tutorial te volgen. Enige nadeel is dat de batterij kort(er) meegaat.

fred101

Golden Member

Het heeft blijkbaar lang goed gewerkt, dan moet er nu een "defect" zijn. Als het in de instellingen zit dan zou het al vanaf dag 1 fout moeten gaan. Als de boel in weer en wind opereert zou ik eerst naar corrosie (ook tgv condensatie) of slechte verbindingen zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

@fred101:

Helaas kan ook een update voor problemen zorgen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Ik dacht dat dat een Apple "feature" was :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Op 20 december 2021 10:46:57 schreef fred101:
Ik dacht dat dat een Apple "feature" was :-)

Nee Windows heeft de verbeterde versie ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
joopv

Golden Member

Om wat voor tablet gaat het eigenlijk precies?

Want het lijkt me dat je in dit soort omgevingen / werkomstandigheden (temperatuur wisselingen, vochtigheid, trillingen, wellicht ammoniak enz.) een "rugged" tablet nodig hebt, en dat een gewoon consumer-grade ding het wel voor gezien houdt na een jaar.

evelo

Golden Member

Het is zeker geen rugged tablet. Het is een kleine tablet van het merk lenovo.
De werkomstandigheden zijn niet ideaal maar de tablet blijft op zich wel gewoon werken.

Een slecht contact in de usb-stekkers door trillingen lijkt mij zeker niet uitgesloten.

Volgens de landbouwer doet het zich meer voor bij het wat sneller rijden maar een echt duidelijk verband is er ook weer niet altijd.

Voorlopig kan ik eens testen met die tutorial en het verlagen van de baudsnelheid.

Begin volgend jaar komt de volgende stap er aan: autostuur.
Ik heb daarnet een webinar voor gevolgd ter introductie.
Dat zal dan misschien ook een goed moment zijn om te kiezen voor een rugged tablet en een stevige behuizing voor de elektronica.

Met die autostuur zou het zelfs mogelijk zijn om automatisch de bocht te nemen op de kop van de akker en terug in te sturen op het veld om de volgende lijn te beginnen.
Daar zijn risico's aan verbonden dus het is wel de bedoeling dat de landbouwer zelf aan het stuur blijft zitten om in te grijpen indien nodig. Maar het zag er wel heel vet uit :)