Timer?

dat is de achterkant.
nee een tekening nee het zegt mij niks allemaal.
mechanisch wel alles maar dit is een stap te ver.

bprosman

Golden Member

Heb je toevallig nog een foto van het typeplaatje ? Misschien is er op manual gebied nog wat te Googlen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nu je de printplaat los hebt liggen kun je de relaisspoelen doormeten met een multimeter. Rood gemarkeerd in de foto.
Hoeveel van de blauwgemarkeerde pennen hangen aan GND en 24V ?

Even een samenvatting:
- De printplaat krijgt voedingsspanning want je kunt het apparaat via het paneel nog bedienen en er wordt een foutcode getoond.
- Het lijkt er op dat de motor en printplaat via de bandkabel wordt gevoed. Daarvoor moeten er meerdere banen in de bandkabel zijn samengevoegd. Een aantal voor de GND en een aantal voor de 24V.
- Het relais wordt op enige manier door de Z80 aangestuurd. Hoe is niet duidelijk. De foto is te donker om componenten te herkennen of typenummers te lezen.
- Om met een Z80 iets aan te sturen moet er een adres worden herkend met een decoder in de adreslijnen. Een Z80 heeft geen i/o lijnen zoals een microcontroller.

Ik vermoed dat er een aantal TTL ic's worden gebruikt voor de adressering, de 20-poters op de print. Het gaat te ver om daar een schema van te tekenen maar misschien is wel te achterhalen welke ic's de relais aansturen het is nu gokken welke ic's dat moeten doen. 8pens? opamps?
Waardoor kan het fout gaan. Een sensor geeft niet de verwachte waarde? Een relaisspoel is doorgebrand? Die Z80 gaat pas iets aansturen als aan alle verwachte/gemeten toestanden is voldaan
Het lijkt me lastig om dit op afstand op te lossen en Amsterdam is te ver weg voor mij. Het probleem intrigeert me wel omdat ik in het verleden veel met Z80 heb gewerkt.

reading can seriously damage your ignorance

de rode circels meten 0,86 en 0,87?
maar net de andere kant omgedraaid en dat zal het denk ik zijn....

en maar gelijk de vraag is dat nog te doen?

Aan de verkleuring te zien is dat een langdurige oververhitting geweest. Niet iets wat door een defecte component binnen een paar seconden is doorgebrand. Ik durf te gokken dat dit die 24V en massa banen zijn waar de motorstroom doorgaat :-)

Ik zou er twee draden overheen solderen, de volle lengte van van pad tot pad.

Op de onderkant van de foto is de print net niet te zien. Daar zal de header voor de bandkabel zitten. Kun je daar nog een detail van laten zien, Dan weten we misschien hoeveel draden parallel door de kabel gaan.

reading can seriously damage your ignorance

Kijkkkk nu is er weer hoop .
jullie bezorgen me een mooie paas ook al kunnen we nergens heen :)
b e d a n k t alvast
ik laat weten hoe het af gaat lopen.

Op 10 april 2020 16:31:16 schreef hennep:
Ik zou er twee draden overheen solderen, de volle lengte van van pad tot pad.

En dan zou ik die 'reparatie', zolang de oorzaak van de fout nog niet is gevonden, voorlopig buiten de kaart maken, via een daartoe passende zekering zodat hierdoor eventueel elders veroorzaakte schade, wordt voorkomen.

bprosman

Golden Member

Misschien denkt GJ_ er anders over maar Italianen en machinebouw heb ik nooit een gunstige combi gevonden :?

En het is natuurlijk zo, die sporen staan parallel en als eentje het begeeft de rest er snel achteraan gaat.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 10 april 2020 23:21:34 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 april 2020 19:40:44 schreef bprosman:
... Italianen ... machinebouw ... sporen ...

Hadden we een jaar of tien geleden ook al niet een akkefietje met italiaanse machines op sporen?

reading can seriously damage your ignorance

zooo Mensen even een update moest 2 dagen werken maar ben nu bezig heb de draden doorverbonden (nog zonder zekering) dan gaat zo te zien het meeste weer werken maar de borstel niet de ruitenwisser motor draait dus die is goed ik ga vandaag de lagers vernieuwen als ik die heb want die zitten muurvast en dat zal dan ook de oorzaak van alles zijn geweest.
ik kom erop terug natuurlijk nu is het weer LEUK

Zo heb inmiddels de lagers gedaan.
kwam nog 2 lampen tegen die het niet deden.
dat ook opgelost.

EN NU GAAT HET WEER GEWELDIG DANKZIJ JULLIE ;)

Korte Duur,

beste Mensen het was van korte duur zondag machine aangezet maar doet niets
kan nu ook niets ingeven dat werkt niet meer het is wel anders dan vorige keer.
Na het aanzetten likt het dat hij zelf een controle doet foutcode F50 komt weer voorbij en dan staat ie aan en kan ik niets meer?
ik weet niet of ik nu een item aan moet maken op dit forum

bprosman

Golden Member

Bestaat de fabrikant nog ? (ivm een eventuele manual) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nee er zit helemaal niets bij jammergenoeg

bprosman

Golden Member

Naam fabrikant op het type plaatje ? Ik zag destijds (als ik me goed herinner) iets Italiaans voorbijkomen ?
Type machine ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja dat italiaanse gebeuren stond op de ruitenwissermotor voor de rest staat er nergens wat op

bprosman

Golden Member

Ook niet waar de netspanning het apparaat binnenkomt ? Hier bedoel ik :

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 19 mei 2020 11:53:05 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Mijn Franse collega heeft vandaag een poging gedaan ze te bellen (aangezien ik niets kon vinden online) en Fransen alleen Frans spreken maar het bedrijf lijkt in 2019 failliet gegaan te zijn dus weinig kans op een manual.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
MinCoz

Golden Member

Is Photomeca niet opgegaan in Heights?
https://heights-uk.com/photomeca/
ze claimen spareparts te verzorgen...

Mensen BEDANKT jullie hebben toch weer heel wat gevonden.
ik ga in de buut luisteren of iemand er wat mee kan en anders moet ik alles maar apart gaan schakelen met schakelaars dat een laatste optie dan een schakelaar voor de belichting een schakelaar voor de ruitenwisser motor
een controller voor de watertemp
en een controller voor de droger.
het werk maakt me niet uit het is voor de rest een hele leuke machine.

bprosman

Golden Member

Als iets niet opstart en een (fout)code geeft gok ik toch er op dat een van de ingangscriteria niet kloppen, deurschakelaar, temperatuur etc.

De huidige controller lijkt me niet zoveel mis mee.
Heeft Heights-UK geen manual ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 22 mei 2020 16:03:49 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dan ga ik het weekend nog is de schakelaar van de klep bekijken met die 2 aansluitingen aan de achterzijde kan ik die doorverbinden of zo?

hier zie je hoe ze vast zitten aan de achterzijde en op de andere foto zie je de draden lopen 8)7

bprosman

Golden Member

Ik zou er om te beginnen even een meter overheen houden en kijken of hij reageert als de klep dicht gaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.