LG airco PC12SQ Moederbord / Print


Ik ben nu nog helemaal niets kwijt behalve ooit de aankoop van de unit. Deze 2e print kreeg ik gewoon onder garantie. Ook zouden kosten voor een monteur gedekt worden echter duurde en duurde en duurde het maar. Voor je het weet zit je maanden met een defecte airco, tsja dan maar zelf iets proberen.

Ik ben hem zelf gaan installeren omdat er gewoon niemand komt, niemand haast heeft , niemand zin heeft om voor schijnbaar "kleine" marges op mijn dak te komen werken.

Over 5 jaar als we weer in een dip zitten en ik bel 3 vakmensen voor een offerte, dan staan er 2 uur later 8 voor mijn deur.

Ik ben geen airco man, daarom heb ik van begin af aan geprobeerd vakmensen te krijgen, maar niemand had er zin in.

ik zit nu eenmaal met dit euvel en het setje moet weer gaan draaien. Warm weer komt er aan.

Afgaande op jullie reacties, wil ik een nieuwe print en spoel. Dan de nieuwe spoel eerst maar eens doormeten voordat ik hem op de print stekker :p

Duidelijk is dat ik in ieder geval zelf de dieptes van google in moet om het juiste type op te pikken.

bedankt allen.

Misschien kan je even kort de nieuwe print aan sluiten en onder spanning zetten, zonder die connector voor de spoel. Blijft alles heel dan weet je al genoeg lijkt me.
Want als je kijkt naar het spoor van vernieling is het vrijwel zeker die spoel die je print opblaast.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 6 april 2020 19:52:42 (24%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

misschien dat je het driver ic eens heel goed kan bekijken vlakbij de connector. Als het een beetje gangbaar ic is is deze nog wel te vervangen, temeer de zekeringen nog wel heel zijn.

die klep werkt op laagspanning, dat de zekeringen nog heel zijn zegt dus niks, gezien de voeding een smps op dit board is.

men wil geen 2ehands airco plaatsen, daar zit en geen marge op en als ie het niet doet zal het wel aan hun liggen met de nodige ellende en extra werk erbij, niet goed afgekoppeld en je hebt geen koudemiddel meer. ik weet dat die airco boeren van een 4 units in een week zetten al rond kunnen komen kwa marges, vandaar liever een ander.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2020 20:43:50 schreef testman:
die klep werkt op laagspanning, dat de zekeringen nog heel zijn zegt dus niks, gezien de voeding een smps op dit board is.

men wil geen 2ehands airco plaatsen, daar zit en geen marge op en als ie het niet doet zal het wel aan hun liggen met de nodige ellende en extra werk erbij, niet goed afgekoppeld en je hebt geen koudemiddel meer. ik weet dat die airco boeren van een 4 units in een week zetten al rond kunnen komen kwa marges, vandaar liever een ander.

nee maar even meten kan altijd, laatst een peperdure axix camera ~ 2000 euro gerepareerd door poe ic voeding omztter te vervangen.
beetje meten als ic weg is of er nog voedingsspanning beschikbaar is lijkt me ook niet zo moeilijk

Shiptronic

Golden Member

Kan je een paar scherpe foto's posten van de gesneuvelde componenten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal dat vanavond eens proberen.

Ronald45

Special Member

Op 6 april 2020 14:49:55 schreef Ronald45:
Als de klep zelf vast zit zal de stappenmotor en/of print kapot blijven gaan..

Duss :O

De kaart met de minste brandschade heeft dus ook een hete processor gehad. Stikker die er op zat was flink donkerbruin.

De indoorunit gaf error geen communicatie, met de originele kaart. Dus wellicht processor verrot ook.

Heb je een installatie manual bij de installatie gekregen?
Kan er op het web niks van vinden.

Ja boekjes genoeg, sluit snoertje hier aan, boor gaatjes daar, draai koppeling zus, schroefje zo.

Ben er nooit wat in tegen gekomen over daadwerkelijke microelectronica of kleppen.

Wat voor info zou je willen?

Op 6 april 2020 17:13:52 schreef Shiptronic:
De spoelen zij doorgesleten tegen de behuizing en maakt sluiting! Plistic lijkt daar ook gesmolten. die spoel zal je moeten vervangen, en kijken waarom er zoveel speling inzit, dat deze aanloopt, die horen elkaar nooit te raken, dus mechanisch lijkt er ook iets mis, Kan je een foto van het klep/motor deel posten ? Misschien is het een standaard ding waar je iets beters op kan zetten.

[edit] Meet je verbinding tussen de spoelen en de draden?

Op 6 april 2020 16:13:20 schreef Ronald45:
Kan je het stappenmotortje losmaken van de klep zonder leeglopen?
En dan zou een foto handig zijn

voor alle duidelijkheid. de rotor van de stappenmotor zit mee opgesloten in het hermetische stuk van de Koelkring. De spoelen zitten er buiten.

Maar je kan met enkele sterke magneetjes wel voelen of de rotor nog meedraait of echt vast zit.

Wat voor info zou je willen?

Ben meer aan het bedenken waarom het stappenmotortje en de print defect is.
Stappenmotor driver heeft blijkbaar geen stroombegrenzing. Gat in driver ic op beide printen, brandschade op tweede print, sluiting en open windingen in stappenmotor.

Stel dat je wel had moeten vacumeren of koudemiddel had moeten bleeden wat testman beschrijft en je hebt dat niet gedaan, dan is het niet onmogelijk dat je vocht in het systeem hebt waardoor je eev defect is gegaan. Stappenmotor spoel en print alleen lost je probleem dan niet op, of voor even, een betrouwbare airco zal het niet worden.

Omdat er volgens het web blijkbaar verschillende soorten voor gevulde airco aansluitingen zijn ben ik benieuwd wat er in de manual staat voordat je de kraantjes op de buitenunit opendraait?

Wat er precies gebeurt is, is niet meer te achterhalen maar vreemd is de situatie wel. Dat een EEV stappen-motor stuk gaat en een deel van de print vervolgens opblaast heb ik nog niet eerder meegemaakt. Omdat er geen fysieke koppeling is tussen spoel en kern kan wanneer deze vast zit de spoel niet opblazen. Het kan zo zijn dat de EEV niet meer reageert op stuursignalen maar daar gaat het niet van stuk. Maar het niet vacumeren van een koelinstallatie/airco enz. brengt toch gevaren met zich mee. Lucht(=vocht)in het systeem (slechte werking componenten),hogere condensatiedruk, verzuring van compressorolie (aantasten compressor-wikkelingen). En zeker hier in NL waar het relatief vochtig is het hele jaar.

Oplossing: een vakman laten repareren, nwe print, nwe complete EEV, systeem vacumeren en nwe freon erop! Je kan het LG Airconditioning vragen, die zitten in Amstelveen.

Zal wel een nieuwe set kopen met installatie erbij. Ik kan de onderdelen op internet niet vinden. Jullie blijkbaar ook niet.

Leuk feitje is trouwens nog dat het systeem nauwelijks meer dan 50 uur gedraaid heeft waarvan een deel koeling, verwarming, blower is geweest. Het ding heeft eigenlijk nog geen ene fuck hoeven doen.

Ik zal eens googlen op LG amersfoort.

Op 7 april 2020 21:43:04 schreef RemyBreijer:
Zal wel een nieuwe set kopen met installatie erbij. Ik kan de onderdelen op internet niet vinden. Jullie blijkbaar ook niet.

Aan onderdelen, printen enz. is wel te komen maar dan moet je dat via de vakhandel bestellen. Deze markt is redelijk afgeschermd, vandaar het slecht verkrijgbaar is. Maar elke keer staan er weer "leken" op de denken te weten hoe het werkt en alles zelf kunnen maar de koeltechniek komt toch wel iets meer bij kijken!

Je hebt het topic goed doorgelezen gelukkig

Op 7 april 2020 21:43:04 schreef RemyBreijer:

Leuk feitje is trouwens nog dat het systeem nauwelijks meer dan 50 uur gedraaid heeft waarvan een deel koeling, verwarming, blower is geweest. Het ding heeft eigenlijk nog geen ene fuck hoeven doen.

Ik zal eens googlen op LG amersfoort.

Kijk , zo snel kan het gaan.

Het is hierboven al enkele malen door anderen geschreven, maar lucht en vocht in de koelkring zijn niet goed, en afhankelijk van hoeveel er is ingeraakt dodelijk.

Lucht is schadelijk omdat het bij iedere compressieslag onnodige warmte veroorzaakt in de compressiekamer. Vooral de uitlaatklep vind dat niet leuk. Die wordt veel warmer dan normaal, en kan aanleiding geven tot chemische reacties met als resultaat dat er stoffen ontstaan die de boel gaan aanvreten.
Water hoort er ook absoluut niet in thuis. bevriest, veroorzaakt roest en reageert met de lucht en andere reagentia ook tot agressieve stoffen. Kortom, je airco wordt een chemische reactor die zichzelf onbruikbaar maakt.

en dan te weten dat als er geen vreemde stoffen in de koelkring zitten al de rest wat erin zit chemisch inert is en dus héél lang meekan..

goed en laang vacumeren is belangrijk. (of doorblazen met koelmiddel, maar dat mag al lang niet meer)

Puur uit afzonderlijke interesse.
Wat is dat ding, 2 draden op spoel.

Met de eev los, gaat de unit aan zonder storing. Totdat iets anders gevraagd word dan blower funtie. Dan start de communicatie error weer.

Ik post maar wat hoor. Zoek ondertussen een monteur die WILT komen werken haha!

Als ik ventiel bekijk lijkt het me dat er vocht tussen motortje en ventiel geweest is.Is er genoeg koelgas op systeem .

Voorgevuld, tot max. zoveel meter leiding. Ik weet niet hoeveel precies, maar mijn 3meter leiding viel er ruim onder weet ik nog.

Zeker dat installatie dicht is?30Bar?
Koelgas afpompen en wegen zou mooi begin zijn .

Op 8 april 2020 10:35:14 schreef RemyBreijer:
Puur uit afzonderlijke interesse.
Wat is dat ding, 2 draden op spoel.

[bijlage]

Dat is een spoel voor de PFC zover ik weet, deze zorgt dat de unit wat gelijkmatiger stroom trekt in plaats van steeds op de top van de sinus.

Ik weet een bedrijf wat oa LG dealer is, jou model airco is daar ook in assortiment en hun zijn ook niet de beroerdste om onderdelen te leveren.