Voltage Regulator TDA3664 Vin=Vout?

Ik wil graag de Voltage Regulator TDA3664 standaard in mijn componenten assortiment opnemen met 5Vout, 100mA, 45Vin, 180mVd.
Vooral om als µP spanning dienst te doen bij hoge voedingsvoltages vooral bij stepperdrivers circuits is dat wenselijk.
Ik heb alvast twee stuks gekocht en de regulator werkt onbelast goed.
Maar bij breedboard test met een enkele smd LED belasting op de uitgang merk ik op dat na 7Vin de Vout ook geleidelijk stijgt naar 5,8Vout.
Na 13Vin schiet het naar 10,5Vout!
Bij beide TDA3664 Voltage Regulators heb ik dit opgemerkt terwijl er een belasting van 100mA bij 5Vout zou moeten kunnen.
Marking(inscriptie)=DA3664 YW5030 en YW5930
Wat doe ik fout?

Foutje in de schakeling? (bijv. elcootjes aan in/uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi AlienPaul,

In de datasheet wordt uitgebreid gesproken over hoe je deze regulator moet ontkoppelen, een simpel condensatortje gaat vaak niet goed.
Daar komt bij dat de verbindingen waarschijnlijk kort moet houden.

Nog iets dat mij opviel in de datasheet is dit, veel specificaties gaan er van uit van 0,5mA minimale stroom.
Geen idee dat dit zo bedoeld wordt maar opvallend vind ik het wel.

Ik heb zelf geen ervaring met dit IC maar de ontkoppeling moet volgens de Datasheet goed worden aangepakt let op de ERS en de serie weerstand!

Groet,
Bram

PS
Laat eens een plaaatje zien van je opbouw en je gebruikte componenten...

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Hi Arco & blackdog, bedankt voor jullie goede advies voor de werkende oplossing.

Normaliter gebruik ik die elcootjes als buffers en afvlakking.
Blijkt dat idd elcootje op de uitgang echt essentieel is voor Voltage regulatie dat in de datasheet alleen vermeld staat als "backup function".

Ik heb een 100nF ESR 16 Ohm aan de uitgang geplaatst en werkt perfect.
Mijn schema is als datasheet "Fig 4. Application circuit with backup function".